Inner game – hvad er det for noget.

Mindsets, ego, målsætninger, one-itis

Inner game – hvad er det for noget.

Indlægaf Tommy F » tors 11. jul 2013 23:04

Der er mange opfattelser af hvad inner game er og derfor også hvad der skal til for at forbedre det. Når jeg bruger begrebet, så tænker jeg på alt hvad der er i vores psykologi – dvs. både selvtilliden og selvværdet, og måske endda også faktorer såsom glæde, livserfaring og ro i sindet.

Nogle opfatter inner game som kun beskrivende for selvtilliden. Hvilket måske også er lidt mere nærliggende. Selvtillid er troen på ens evner, hvilket naturligt nok opbygges ved succes, ved at tage handling og ved at optræne evner, således at man stoler mere på dem. Det er den overfladiske selvfølelse, man får af ydre omstændigheder. Man kan sagtens have en høj selvtillid og stadigvæk have en kedelig personlighed, være lettere ulykkelig og ikke have den store psykiske styrke. Man kan let blive vippet af pinden, hvis man mister sin selvtillid og i bund og grund har et svagt selvværd.

Omvendt er selvværdet noget mere fundamentalt. Ens dybere fornemmelse af om man er god nok som man er. Et lavt selvværd vil give et større behov for ydre anerkendelse – dvs. selvtillid. Selvværdet har en helt anden og mere omfattende indflydelse på personligheden. Ved at forbedre sit selvværd kan man blive en meget mere udadvendt, charmerende, karismatisk og attraktiv person, der ikke behøver at råbe at man er verdens største pimp foran spejlet eller drikke 15 shots for at være charmerende.

Med et højere selvværd bliver man også bedre til at indgå i gode længere varende forhold, man bliver en bedre kæreste, en bedre ven og en bedre forælder. Man er mere lykkelig, mere afslappet, man har mere overskud og en række andre ting. Altså er selvværd nyttigt, ikke alene til at få en pige med hjem – men i alle mulige andre af livets aspekter.

Det er bl.a. derfor jeg interesserer mig for ”inner game”. Opfatter man kun inner game som selvtillid, så er det selvfølgelig nok at tage handling, men vil man arbejde lidt dybere med selvværdet – forbedre nogle lidt dybere ting -, er handling ikke altid nok. Øvelsen er at finde frem til hvilken ubevidste antagelser man har om sig selv og andre mennesker, og så derefter at prøve at forandre dem. Dette er ikke noget man gør på en dag selvfølgelig, og det er i bund og grund en lang proces - lidt ligesom styrketræning og alt muligt andet der er noget værd at give sig i kast med.
Tommy F
Seargeant O'Hara

Re: Inner game – hvad er det for noget.

Indlægaf Action » tors 11. jul 2013 23:55

Jeg synes "kun" du har defineret meget overordnet. Jeg forstår du vil arbejde med dig selv: selvværd og selvtillid m.fl. og hvilken betydning de har, men intet om hvordan det praktiseres...

Kunne du være mere konkret med hvordan du arbejder med dig selv?
- Eks. kender jeg blot til den øvelse hvor man skriver 3 gode ting ned om sig selv hver dag.
Whether you think you can or you can't, you're right.
Brugeravatar
Action
Konge af Burma

Geografisk sted: Kbh

Indlægaf Tommy F » fre 12. jul 2013 11:34

Ja du har ret... det er lidt overordnet formuleret. Ment som en post der beskriver hvorfor, og som du selv påpeger ikke rigtigt går i dybden med hvordan.

Andet end basalt set, handler det om at finde frem til ens ubevidste antagelser og så begynde at modificere dem.

I bund og grund handler det om at finde nogle beliefs som er troværdige for en selv, og så begynde at kigge efter beviser for dem.

En øvelse sådan som at nedskrive beviser på mere positive beliefs er helt klart god.

Jeg har også tænkt mig at følge op på denne post, med endnu en post, der går mere i dybden med hvordan man kan ændre sine beliefs... og på den måde forhåbentligt gøre lidt mere reklame for min mastergroup :D
Tommy F
Seargeant O'Hara

Indlægaf Action » fre 12. jul 2013 13:37

Tommy F skrev:Jeg har også tænkt mig at følge op på denne post, med endnu en post, der går mere i dybden med hvordan man kan ændre sine beliefs... og på den måde forhåbentligt gøre lidt mere reklame for min mastergroup :D

Var netop den reklame jeg efterlyste, eftersom jeg har set dit opslag, og synes det lyder interessant. :)
Whether you think you can or you can't, you're right.
Brugeravatar
Action
Konge af Burma

Geografisk sted: Kbh

Tilbage til Innergame