Ændre tankemønstre - Input?

Mindsets, ego, målsætninger, one-itis

Ændre tankemønstre - Input?

Indlægaf Jeg vil dø » tors 18. jul 2013 12:10

Jeg har nogle meget slemme selvforstærkende tankemønstre.

Er jeg fx bange for noget - om jeg bliver fyret, dumper en eksamen, har dårlige tænder, har en eller anden kompliceret sygdom.
Ja, så bliver jeg ved med at tænke på det. Og så bliver det altoverskyggende.
Det samme med piger. Hvis jeg bliver forelsket i en pige, udvikler det sig nærmest til at hun er min soulmate, fordi jeg bliver ved med at tænke på hende.
Det er også mht. positive ting, men jeg er lidt en bangebuks, så det er oftest negative ting jeg frygter, der dominerer mine tanker.

Det vil jeg jo rigtig gerne slippe af med, så jeg kan være positiv. Jeg ved ikke om jeg er alene med det problem?
Hvilke gode råd, teknikker, eller henvisninger, har i mod det? At finde en masse at lave har jeg prøvet, og synes kun det er en korttidsholdbar løsning hvor jeg ignorerer problemet. Jeg vil gerne kunne sige "det her fungerer ikke, hvorfor og hvad kan jeg gøre for at optimere situationen" fremfor at flygte fra problemerne.
Jeg vil dø

Re: Ændre tankemønstre - Input?

Indlægaf Ross » tors 18. jul 2013 12:15

Erkhart Tolle anbefales ofte her (power of now) og den har nærmest elimineret mine negative tanker. Men ellers bevidsthed. Øv dig i at vende tanken hver gang den opstår. Du kan betinge dig selv til at tænke positivt.

Prøv at være meget bevidst om positive tanker i en uge fra nu. Hver gang du tænker noget negativt stopper du og tænker bevidst positivt. Lad være med at dømme eller straffe dig selv, bare observer at de negative tanker er der og så skift dem ud. Prøv det i en uge som sagt.
Regret is the mindkiller.
Brugeravatar
Ross
Angel of the Sun

Geografisk sted: København

Indlægaf kcid » tors 18. jul 2013 21:48

Jeg tror det er ekstremt subjektivt, hvordan folk handler på den slags. Men det er super cool at du er bevidst omkring det og har besluttet at FUCK NEJ, du gider ikke spilde dit liv på en masse ligegyldige negative tanker.

Personligt har jeg lettest ved at omsætte frustration til en form for maskulin energi. "FUCK ALLE ANDRE JEG ER BEDST" En smule primitivt, men hvis man flytter sin fokus til nye mål så virker det - i hvert fald for mig.

Eksempel: En lækker pige, du føler det kører for jer (i dater eller har sex) og du vil måske gerne være kærester?. Pludselig finder du ud af at hun dyrker sex med en anden, har fået en kæreste whatever. Alt efter hvor meget hun betyder og om der rent faktisk stadig er en chance - er min hjerne programmeret til at begynde og pille hende ned (inde i mit hovede) Okay hvor lækker er hun egentlig. Hvad er den mindst lækre ting ved hende. Fuck, når hun kan være kæreste med den type, er hun jo slet ik noget for mig / i min liga etc. Og wow der mange endnu mere hotte damer i kbh.
Nu udpensler jeg det lidt - fordi det netop er ret primitivt. Men for mig gir' det ofte energien til at finde fx hende den endnu lækre pige og vide med sig selv man fik noget bedre og så kan alle andre lukke røven ;)
kcid
MacDaddy

Indlægaf Action » tors 18. jul 2013 23:59

Som jeg læser kcids svar. Og som jeg selv mener så behøver negative tanker ikke blive erstattet af positive. Men de skal have en overordnet mening som resultere i en handling som forbedre dig på de områder du ikke er tilfreds med. Dvs. Negative tanker må man godt have, de skal afkodes og opfølges med handling så de ikke kører i ring og ødelægger dig.
Whether you think you can or you can't, you're right.
Brugeravatar
Action
Konge af Burma

Geografisk sted: Kbh

Indlægaf Moderator » fre 19. jul 2013 03:20

Simpelt

Begynd at tænke positivt, i stedet for at det altid er negativt
Det kan godt lyde som noget meget simpelt, men det har virket på mig ekstremt godt og andre jeg kender

Det er en læreproces at begynde at tænke positivt, men man bliver bedre og bedre over tid
Everytime a girl rejects me, doesnt pick up the phone, or flakes, i will use it as fuel for my next approaches, to hit it even harder and be more aggressive.
Brugeravatar
Moderator
Voodoo Master

Geografisk sted: København

Indlægaf Cheriot » fre 19. jul 2013 22:15

Udover det der allerede er blevet nævnt mht. at være mere positiv, er der også ordsproget "The key is in the perspective". Det kan måske være meget godt at huske på. Altså at uanset hvilken situation man står i, så vælger man trods alt stadig selv hvilket perspektiv man vil betragte det fra(negativt eller positivt).

Mht. at du frygter for forskellige ting, kunne det nok være en ret god idé at finde ud af hvad det helt præcist er du frygter(dvs. udover det helt konkrete)?
Er det fx det at blive ret skuffet/negativt overrasket? Eller det at opleve ubehagelige følelser(blive såret, sur, frustreret etc.)? Eller noget helt tredje?
For hvis du først ved hvad der er "kernen" i dit tankemønster, er det nok meget nemmere at tage handling på.
"Shoot for the moon. Even if you miss, you'll land among the stars." - Les Brown
Brugeravatar
Cheriot
King Kong

Indlægaf Tommy F » søn 21. jul 2013 19:59

Kognitiv terapi kan hjælpe på dette problem. De andre er inde på noget af det rigtige, men jeg vil bare sige at det ikke altid er sikkert at det er muligt at ændre sådan noget med ren positiv tænkning. Prøv at læs min guide - eller bare skim den, og se om der er noget du synes kan bruge. For det er der.

Forresten så prøv at google OCD. Obsessive Compulsive Disorder. Det du har er lidt i stil med dette - men det er formentligt ikke slemt nok til at man ville give dig diagnosen. Ligesom i mange andre tilfælde er der en glidende overgang fra det normale til det man giver en diagnose. Bare også for at sige at det bestemt ikke er noget du er alene med, og at man faktisk har givet "lidelsen" et navn - til de mere ekstreme tilfælde.

Iøvrigt så er det bevist at kognitiv terapi hjælper på OCD, så uanset hvad er der hjælp at hente. Så lad være med at spekulere for meget på dette, bare kom igang med at ændre dine tankemønstre istedet;)
Tommy F
Seargeant O'Hara

Indlægaf Jeg vil dø » tors 1. aug 2013 14:38

Tommy F skrev:Kognitiv terapi kan hjælpe på dette problem. De andre er inde på noget af det rigtige, men jeg vil bare sige at det ikke altid er sikkert at det er muligt at ændre sådan noget med ren positiv tænkning. Prøv at læs min guide - eller bare skim den, og se om der er noget du synes kan bruge. For det er der.

Forresten så prøv at google OCD. Obsessive Compulsive Disorder. Det du har er lidt i stil med dette - men det er formentligt ikke slemt nok til at man ville give dig diagnosen. Ligesom i mange andre tilfælde er der en glidende overgang fra det normale til det man giver en diagnose. Bare også for at sige at det bestemt ikke er noget du er alene med, og at man faktisk har givet "lidelsen" et navn - til de mere ekstreme tilfælde.

Iøvrigt så er det bevist at kognitiv terapi hjælper på OCD, så uanset hvad er der hjælp at hente. Så lad være med at spekulere for meget på dette, bare kom igang med at ændre dine tankemønstre istedet;)

Hey - Super tak for input (og fra alle jer andre også).
Jeg er kun deprimeret, hvis jeg ikke er igang med noget. Det betyder så, at jeg skal lave noget hele tiden, og eksempelvis 5-15 minutter er nok til at hive mig ned i humør igen. Ydermere, hvis der er en pige jeg kan lide, som jeg får fat i, ja så går der meget kort, før jeg egentlig helst vil være alene. Sådan er det også når jeg er med venner, familie etc - kort tid, og så trænger jeg til at være alene. Omvendt har jeg en trang til at være sammen med andre når jeg er alene.
Ydermere er det nemt for mig at hjælpe andre - da jeg så kan tænke på deres smerte/mangler etc og hjælpe dem, fremfor at tænke på mig selv...
Jeg vil dø

Indlægaf Tommy F » man 5. aug 2013 20:10

Hmm .. jeg kan faktisk godt nikke en smule genkendende til de symptomer du beskriver. Har selv fået rigtigt meget ud af kognitiv terapi. Derudover så kan meditation også være en god ting.

jeg tænkte på - du tror ikke det kunne være interessant for dig at komme med i den mastergroup jeg er igang med at oprette? Der vil vi netop arbejde med sådan nogle ting.
Tommy F
Seargeant O'Hara

Tilbage til Innergame