Den lange hårde vej til højt selvværd

Mindsets, ego, målsætninger, one-itis

Den lange hårde vej til højt selvværd

Indlægaf Fox » søn 9. nov 2014 16:48

Jeg er overbevist om at et høj selvværd og succes med at score piger, går hånd i hånd. Og dette er så mit bud på en guide til hvordan du kan arbejde med at opbygge dit selvværd.

Hvis vi kigger på bestsellerlisterne over selvhjælpsbøger hedder bøgerne typisk ting som ‘Lykkelig nu - forandre dit liv for altid på 21 dage’ men virkeligheden er at det at opbygge selvværd ofte er lang proces som kræver hårdt arbejde. En bog med titlen ‘Den lange hårde vej til højt selvværd’ sælger sikkert ikke særlig godt. Men det er virkeligheden for langt de fleste der starter ud med lavt selvværd.
Og det var præcis det jeg selv gjorde da jeg fandt pickup miljøet for 3 1/2 år siden. Du kan sammenligne det at udvikle et høj selvværd, men at opbygge muskler eller at skulle tabe vægt. Hvis du som meget overvægtigt ønsker et stort vægttab er det også en stor udforing at nå den ønskede vægt og holde den, og for mange lykkes det ikke. Selv dem det lykkes for har ofte perioder hvor de falder i. Når man arbejder med at få et højre selvværd er det endda endnu sværere fordi man ikke kan måle dette på samme måde som man kan måle sin vægt. Og det kan være svært at mærke om der sker fremskridt da fremskridtene oftest går meget langsomt. F.eks. har jeg selv haft flere perioder hvor jeg ikke selv følte at der skete særlig meget, men hvor der var mange omkring mig der bemærkede at jeg virkelig havde udviklede mig og jeg var blevet meget mere rolig.

Ting at arbejde med:
Succesoplevelser

Det er svære sagt end gjort. For nogle kan det være at finde en sport de er gode til som kan give succesoplevelser, det kan også være et nyt job eller en hobby. I den periode hvor jeg selv mest oplevede at folk fortalte mig at jeg havde rykkede mig havde jeg prøvede mig selv af som stand-up komikere hvilket var gået rigtig godt.
En øvelse til at arbejde med at skabe succesoplevelser systematisk er at give små løfter til dig selv og holde dem.

Dit fokus
Hold fokus på hvad du selv kan gøre, ikke hvad der er sket. Frem for at tænke "Sådan er jeg bare" så tænk "Jeg kan vælge en anden fremgangsmåde”.
Øvelse: Når du går i seng om aftenen så tænk på de tre bedste ting der er sket i løbet af dagen og de tre ting du har lært noget af. Du kan også vælge at tænke på de ting du er taknemlig for. De her øvelser kan nemt komme til at lyde som floskler. Men hvis du virkelig kan føle at der er noget man er taknemlig for er jeg overbevist om at det også påvirker din udstråling, og dit syn på dine muligheder.

Dine mål
Ligesom med træning er det en god idé at sætte mål. Igen er udfordringen at det er svært at måle om ens selvværd er øget. Til gengæld kan du sætte et mål om at du vil tage i byen hver uge, at du vil snakke med mindst tre piger hver gang, eller at du vil træne to gange om ugen, eller hvad der nu betyder noget for dig. Det er vigtigt at du kun måler dig op i mod dig selv, og ikke mod andre.

Mastergroup
En mastergroup kan virkelig give dig nogle nye vinkler på dig selv og din udvikling. Der er ikke en fast måde en mastergroup skal fungere på. De tre grupper jeg selv har været med i, har fungeret meget forskelligt. Nogle har haft fokus på mål som medlemmerne satte og støttet hinanden i at nå, mens andre i højere grad har haft fokus på at få vendt de udforingerne man står med i hverdagen og arbejde med forskellige øvelser. Lige meget hvilket type der er tale om, er det virkelig givende at have nogle at dele ens udvikling med, og have muligheden for selv at støtte op omkring andre.
Hvis du er interesseret i starte mastergroup kan jeg desuden anbefale Fsharp’s artikel om emnet her viewtopic.php?f=34&t=1515. Og så er det bare at tage fat i dem du gerne vil have med i gruppen eller skrive et oplæg her på forummet om at du starter en gruppe og sørger medlemmer.

Meditation
Meditation hjælper mig med at slappe af, og være til stedet i nuet. Jeg kender mange der har prøvet meditation. Nogle har fået meget ud af det, mens andre ikke synes det hjælper dem. Hvad du vil få ud af det kan jeg ikke sige, mens hvis du er nysgerrig kan fortælle at det faktisk er meget nemmere at komme i gang med, end mange tror. Der er forskellige steder der tilbyder gratis meditation eller en gratis prøvetime. zenmind.dk er et af steder i København der tilbyder en gratis prøvetime.
Men du kan også bare finde en video på YouTube der fortæller dig hvordan du kommer i gang.

Giver det meningen at læse bøger omkring selvudvikling?
Jeg har læst en lang række bøger om selvudvikling og jeg føler nogle af dem har givet mig en del bl.a. Eckhart Trolles bøger der handler om at være tilstede i nuet. De bøger der har noget at byde på er ofte ikke dem på bestsellerlisterne med bøger der er skrevet for mange år siden, men hvor indholdet naturligvis er ligeså gyldig nu som for 10 eller 20 år siden.
Andre anbefalesværdige bøger er ‘Vind venner, succes og fremgang’ som meget lavpraktisk beskriver de sociale dynamikker mellem mennesker og hvordan du bedst agere overfor andre mennesker. En anden god bog er ‘7 gode vaner’ hvis råd er meget mere overordnet og hvor fokus er på at ens udviklinger skal komme indefra og ud.
Men ligesom teori omkring pickup kun giver værdi hvis du går i byen og arbejder på blive bedre til at score, giver alle bøger om selvudvikling ingenting hvis du ikke selv arbejder for det. Bøgerne er blot et supplement til din udvikling.
Hellere en pige i sengen, end 10 på Tinder
Brugeravatar
Fox
Moderator

Geografisk sted: Stockholm

Re: Den lange hårde vej til højt selvværd

Indlægaf Fsharp » søn 16. nov 2014 22:02

God artikel.

Jeg er meget enig i dine pointer. Der er sjældent et qiuck fix til dårlig selvværd og det er noget som kommer over tid.

Det er ikke kun mht. piger at det er godt at have et højt selvværd. Det gælder også relationer til andre mennesker generelt, job og jobinterviews og situationer hvor man har en udadvendt side.
Brugeravatar
Fsharp
T1000

Geografisk sted: Kbh

Tilbage til Innergame