Undgå drama for good

Mindsets, ego, målsætninger, one-itis

Undgå drama for good

Indlægaf Domino » lør 21. jan 2012 02:39

Undgå drama for good

Jeg har fokuseret en del på selvudvikling det sidste år, så her er en tråd omkring noget som gav mig rigtig meget livsenergi. Før i tiden var jeg en kilde til drama og det var som om, at det bare blev tiltrukket til mig som bier bliver tiltrukket til honning. Jeg begyndte at studere lidt i aspektet og fandt frem til noget, som hedder “drama trianglen”, som ramte hovedet på sømmet hvad angår hvorfor jeg havde tiltrukket alt det drama. Men før jeg kommer til hvorfor, at jeg tiltrak det vil jeg præsentere jer for modellen.

Drama Trianglen

Drama trianglen er en model som bryder med dysfunktionelle sociale interaktioner. Hver punkt på trianglen repræsenterer et almindeligt og ineffektivt svar til en konflikt, hvor den ene er mere sandsynlig end den anden til at forlænge konflikten end afslutte den.

Deltagerne i en drama-triangel skaber sorg og fortvivlelse for dem selv og andre. Ved at benytte det fysiske princip som bruges i kampsport og overføre det til det psyko-logiske kongedømme, kan du ændre situationerne fra en tab-tab situation til en win-win situation og skabe et bedre og mere positivt resultat for alle.

Enhver person som vælger at spille med i det her djævelske tankespil starter ud med enten, at være offer, redningsmand eller plageånd. Det skaber en konflikt, som trianglen øverst i artiklen også bevidner.

• Ofre er hjælpeløse og håbløse. De afviser kategorisk at tage ansvar for den negativitet, som de udviser til verden og afviser hårdnakket at have evnen til at ændre det.
  • Redningsmænd bringer konstant kortsigtede løsninger til ofrets problemer, som er designet til at hoppe over hvor gærdet er lavest, mens de tilsidesætter sine egne behov.
  • Plageånder beskylder ofrene og kritiserer den aktiverende opførsel, som redningsmændene konstant plager ofrene med uden selv at give råd, prøve at hjælpe eller at komme med en løsning til det underliggende problem.

Deltagerne veksler af og til mellem rollerne mens spillet udspiller sig. For eksempel, så kan en redningsmand, som er blevet skubbet for langt ud af en plageånd pludselig skifte rolle til offer eller plageånd. Ligesom cyklussen i teorien om de fem elementer, så påvirker og støtter hver hjørne og rolle af drama-trianglen de andre to. Ofre er afhængige af redningsmænd, redningsmænd længes efter et nervevrag og plageånderne har brug for en syndebuk.

Mens en sund og helt normal person vil indgå i disse roller af og til, så vil patologiske rolle spillere aktivt prøve at blive i dette behagelige og komfortable miljø, da de får stimuleret deres behov igennem det. Ergo, hvis der ikke er sket noget, som de kan skabe drama ud af så vil de ofte skabe det selv. Ofre kommer ud for en serie af ‘uheld’, mens redningsmænd engagerer sig i nobel selvopofrelse og plageånder bare ‘fortæller tingene som de er’ uden omtanke for andre.

I hvert af tilfældene så er drama trianglen et instrument, som er altødelæggende for alle parter som vælger at træde ind i den.

Undgå hjørnerne

Den følelsesmæssige afhængighed af hinanden, som de tre roller udviser i drama-trianglen har et fysisk sidestykke i kampsportens kunst. I begge tilfælde, så er løsningen relativt simpel. Løsningen er at undlade at hjælpe den der angriber dig, simpelthen undgå at deltage i det der sker foran dig, da man så tvinger ham eller hende til tilbagetrækning eller et sammenbrud.

Strategien kan bedst blive beskrevet som følger:

• Bevæg dig ind mod midten. Undlad den fristelse det er at deltage, som en overdreven og komplementær skygge af offeret, redningsmanden eller plageånden. Du har ikke lyst til at stabilisere en ubehagelig situation. I stedet, så find og hold den centrale position, da du så marginalisere din modstander og trænger ham eller hende op i en krog. Den centrale position i drama trianglen kombinerer elementerne, som er på spil i hvert af hjørnerne. Det er en kombination af sensitivitet, medfølelse og ansvarlighed.
  • Afvis at acceptere din modstanders forcer. Lad vær at bid på din modstanders forsøg, personen er utroligt øvet i det felt, så lad i stedet modstanderen træde i en position hvor personen ikke kan forsvare sig selv.

Selvom drama trianglen er en form for passiv aggression, så lad vær at bid på de tricks som spillerne prøver at få dig til at hoppe i. Dette vil give en ro for de personer, som er involverede, da de kan være sig selv og blive accepteret for deres forcer. Derudover har du også indblik i hvorfor de gør, som de gør nu og derfor synes jeg, at du skal påtage dig ansvaret og gøre folk opmærksomme på deres problemer og hjælpe dem til en langsigtet løsning.

Personligt var jeg en blanding af en redningsmand og en plageånd. Min tidligere tankegang har været præget af negativitet, som har ført til ulykke for min sociale bevægen. Negativiteten var affødt af et resultatorienteret tankesæt, som aldrig rigtigt var helt tilfreds. Negativiteten var så et svar på den jalousi, den frustration og den vrede som jeg følte overfor andre mennesker. Jeg har personligt løst det ved, at lade være at være resultatorienteret. På nuværende tidspunkt nyder jeg bare tilværelsen og tager ansvar for de mennesker, som jeg møder på min vej og resultaterne kommer hvis de kommer.
Domino
Happy Meal

Geografisk sted: Aalborg

Re: Undgå drama for good

Indlægaf Aros » ons 11. jul 2012 20:09

Hej Domino, godt indlæg. Undrer mig over at det er blevet set 203 gange og ingen har svaret.
Aros

Tilbage til Innergame