Field Reports – Et læringsværktøj

Generel teori og diskussion for nybegyndere

Indlægaf Explore » tors 30. apr 2015 09:40

Jeg tror langt de fleste udøvere af spillet har prøvet at ryge op i hovedet og køre sig selv sænk med diverse selvdestruktive tanker og ligeledes omvendt bare være i nuet og snakke guld og regnbuer. Vi mennesker kan nok aldrig helt undgå at ryge op hovedet i forbindelse med spillet, men vi kan øge vores tolerance til at imødekomme og accepterer vores destruktive tanker i stedet for at bekæmpe dem. En måde at gøre det på er at: 1) Langsomt blive mere opmærksom på vores indre tanker og 2) ved at træne evnen til at se selv i metaperspektiv/ i 3. person (Du er fluen på væggen i dit eget sind). I det følgende vil jeg komme med bud på, hvordan det kan gøres gennem FR.

FR – Som refleksion.
Bare det, at du sætter dig ned og formulerer det hele på skrift tvinges du til at reflekterer over din aften. Hvad skete der? Hvilke tanker gik gennem hovedet? Hvad gjorde jeg godt? En FR giver mulighed for, at du kan se tilbage på situationen fra en hel ny vinkel. Tingene bliver som regel tydeligere når du ser tilbage på situationen i fred og ro. Optimalt set skal dine mentale noter gerne skrives ned inden for 9 timer, men sover man sammen med pigen kan tingene jo trække ud :) .

FR – Som progression
Ved at skrive FR kontinuerligt over en længere periode kommer de til at udgøre et godt sammenligningsværktøj, så du kan følge din progression. Her vil jeg anbefale du vælger et område/teknik/stickingpoint og konsekvent arbejder med det gennem fire byture. Efter 4. byture læser du alle dine FR igennem, måske er din progression tydeligt f.eks. hvis du har fået dit første kys eller ONS i byen, mens andre er ændringer blot er en lidt anderledes måde at tænke på, som du ikke ville have bemærket, hvis du ikke havde skrevet FR. Med andre ord, skulle din progression mod dine mål gerne blive tydelige og derved øge motivationen samt tage det værste af dine frustrationer hvis du føler du ikke har rykket dig.

FR – Som meta-refleksion
Som i det overstående fungerer dette bedst, hvis du har fire FR du kan tage udgangspunkt i. Efter du har læst alle fire igennem, skriver du endnu en FR, hvor du forsøger at trække essensen ud af det fire og skriver dine umiddelbare tanker. Meningen med dette er i princippet det samme FR – Som refleksion, men denne refleksion sker på et meta-niveau og give dig muligheden for at træde endnu et skridt tilbage igen og se et større billede. Det er bl.a. det jeg har gjort i min tidligere post, der har omdrejningspunktet solo game (Se: viewtopic.php?f=21&t=2862)

FR – Som identificering og genstrukturering af mentale strukturer.
Igen tages der udgangspunkt i fire FR. Du læser dem igennem med fokus på dine indre tanker. Hvilke tanker er der? Hvornår fylder de mest? Formålet er her at identificerer dine mentale strukturer både fremmende og hæmmende. I takt med du bliver bedre og får mere erfaring med spillet, dannes nye mentale strukturer (nye måde at se verden). Det er så muligt at gå tilbage, hvis du kontinuerligt har skrevet FR, at genfortolke gamle oplevelser. Det kan bringe øget selvtillid og ny viden. F.eks. kan tanken ”Hun er snobbet” blive omfortolket til ”Hun er bare genert”. Om tolkningen er 100 % sandt objektivt set eller ej er i princippet ligegyldig bare det giver positive følelser.

Fremstilling af FR
En FR kan skrives på forskellige måder, i det følgende vil jeg liste forskellige tilgange op. Alle har til formål at gøre dig mere bevidst om hvilke tanke- og adfærdsmønstre du har når du udøver spillet.

Overvågning af tanker - Her skal du i første omgang kun skrive til og for dig selv, bare lad tankerne flyde uden at dømme, analyserer eller tænke på om det giver 100 % mening. Tanken er at skrive om det der fylder i hovedet også kan du senere vende tilbage til det og se det i metaperspektiv. Du kan altid smide små sætninger ind senere, så det også giver mening fra for andre, hvis du har planer om at poste det i forummet.

Positiv gentolkning – Der sker for alle udøvere af spillet, at man har en dårlig aften ind i mellem, det er uundgåeligt… Og ja det er fucking nederen og man slår sig oven i hovedet med ”NU GÅ FUCKING HEN OG BARE SI HEJ”. Så i stedet for at slå dig selv oven i hovedet en gang til ved at formulere dine negative tanker fra aftenen før på tekst, så skriv dem på sjov måde. Kig efter den sjove vinkel, grin af dig selv. Jeg gør det selv ved at overdrive en afvisning helt vildt ”Jeg gik slukøret der fra, som en skamskudt Schæfer, med en chiwava, hængende mellem mine ben, som havde bidt sig fast i mit venstre løg, mens den knurrede sultent”, men gør det der virker for dig.

Objektiv gentolkning – Dette er lidt det modsatte af Overvågning af tanker. Her skal du skrive så objektiv som overhovedet muligt dvs. din FR må kun indeholde noget der kan ses og høres. Du skal også konsekvent skrive om dig selv i 3. person. Så gik Explore hen… Så følte Explore… Så sagde Explore… osv. Lad så din FR ligge et par dage og vend så tilbage og tilføj de indre tanker, som dukker op, når du læser den igen. Fordelen ved denne måde er at det åbne op for nye fortolknings muligheder. HINT – Det er sjældent så slemt som først antaget.

Explore over and out
Fuck yourself up, so you can learn to put yourself back together.
Brugeravatar
Explore
Gummi Tarzan

Geografisk sted: Aarhus

Re: Field Reports – Et læringsværktøj

Indlægaf Dreamz » ons 1. jul 2015 12:46

Generelt en god post, men jeg forstår ikke hvordan objektiv gentolkning kan rumme

'Så FØLTE Explore'

Når jeg kun må skrive ting som kan ses og høres...

Men jeg tror jeg skriver min næste FR i 3. person for jeg forstår pointen.
HOPELESS ROMANTIC <-> SEEKS FILTHY WHORE(S)
'Therefore one who is good at martial arts overcomes others' forces without battle, conquers others' cities without siege, destroys others' nations without taking a long time.' -Sun Tzu
Brugeravatar
Dreamz
Patrokles

Geografisk sted: DK Øst

Indlægaf Explore » ons 28. okt 2015 16:56

Tak Dreamz :). Altid rart med lidt feedback

Lad mig prøve at uddybe lidt:

Overvågning af tanker:
Her er jeg i følelsernes vold. Jeg omfavner så at sige det der er, gennemgår nattens følelser og stemning igen. Jeg opsluges af det umiddelbare (stemning, følelser og tanker). Det hele i 1. person

Objektiv gentolkning:
Essensen ved at skrive i 3. person er at lægge så meget afstand til en selv som overhovedet muligt og i princippet ikke dømme den "Anden". Du er fluen på væggen, men i dit eget hoved. Du kan sammenligne det med at læse en bog, hvor man følger hovedpersonens tanker. Personen kan føle alt muligt, men det har intet med dig at gøre.

Eksempelvis
"Explore så HB komme ind af døren, hans hjerte begyndte at pumpe hurtigere og hurtigere, på nuværende tidspunkt var han virkelig nervøs. Hans ellers normale kvikke bemærkninger, var forsvundet...."
Fuck yourself up, so you can learn to put yourself back together.
Brugeravatar
Explore
Gummi Tarzan

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf James Collin » tors 29. okt 2015 16:02

Super fed post :)
Brugeravatar
James Collin
MacDaddy

Tilbage til Generelt om The Game