Hvem betaler på dates?

Generel teori og diskussion for nybegyndere

Hvem betaler på dates?

Indlægaf lars44 » man 21. sep 2015 22:09

Hej :)
Ved I om der er nogle ''regler'' for hvor meget/hvor ofte manden skal betale på dates? Er det kun den første date eller hvordan?
Jeg følger mig lidt på bar bund med om man bare skal betale for pigen hver gang eller om man godt kan lade pigen betale for sit eget, hvis hun selv foreslår at betale
lars44
Gummi Tarzan

Re: Hvem betaler på dates?

Indlægaf Kami » tirs 22. sep 2015 10:05

Der er delte meninger om emnet.

Jeg er selv opdraget med, at den som inviterer, betaler - med mindre andet er aftalt.
Simpelthen fordi det er uopdragent at hale kvinden (eller whoever!) med på en restaurant, hvor hun ikke selv har haft noget at sige ift. prisleje og udvalg af mad. Man risikerer, at kvinden skal betale for mad som hun hverken har råd- eller lyst til, for at ses med én - og det lægger en dæmper på enhver god stemning.

Så inviterer du ud på en specifik restaurant - betaler du.

Men herfra bliver det svært.

Jeg vil som kvinde gerne indrømme, at "hvad der end føles naturligt" er det, som imponerer mig mest.

En fyr, der står og fisker efter, at jeg skal mobile paye ham 80 kroner for biografbilletter og popkorn, fordi han død og pine bare ikke vil betale for mig - jeg bliver sgu sådan lidt "Come on, så er du enten for fattig eller nærig".

Omvendt er det også krampagtigt, hvis fyren har betalt for middag - man nupper nogle drinks et sted og jeg betaler for dem, da jeg går i baren mens han er på wc eller finder et sted at sidde - og han så sidder og INSISTERERER!!!! på at betale dem, og bla bla. Det synes jeg også er mega kikset og akavet.

Hen ad vejen tænker jeg, at man finder et naturligt leje hvor man gerne skulle skiftes lidt, ud fra idéen om at det er fedt at glæde den anden. Og derudover går man vel ikke ud på date hver gang, en hjemmedate er at foretrække, så det er nemmere at knalde efter maden osv. ;)

(Disclaimer: Jeg fravælger personligt fyre, der ikke på eget initiativ betaler på første date. Det er en principsag for mig. På en første date, hvor man rent faktisk er ude og spise und alles, hvor det hele er lidt officielt. Der har jeg brugt minimum halvanden time på at dulle. HALVANDEN TIME!! Oftest to. Og min insiderviden fortæller mig, at det ikke er helt unormalt for os kvinder, der går op i vores udseende og gerne vil være nice through-and-through.
Når jeg har investeret den mængde tid allerede inden daten (og penge - ægte stockings, min make-up og cremer er heller ikke billige, jeg har måske fået ordnet negle og er blevet vokset osv. - not cheap!) , så synes jeg det er decideret uopdragent at han skal fedte rundt i hvem der betaler hvad, når vi er ude. Som om han er bange for, at det skal blive ulige mellem os - dude, det ER allerede ulige og du er bagud på point, du kan fandeme godt betale for den skide kylling jeg æder og det glas hvidvin jeg drikker, hvis du samtidig håber på at jeg skal tage din pik i munden senere - hvor meget arbejde skal JEG lige lægge i denne her date, før DU kommer på banen? Jesus fucking Christ.)
Kami

Indlægaf Gnome » tirs 22. sep 2015 10:09

Min personlige holdning. Split 50/50, eller rund op hvor du betaler lidt mere. Jeg er lidt træt af at manden skal betale det hele, og at det forventes af ham. Hvis jeg kan se en fremtid med pigen, så plejer jeg at betale første gang, også giver hun næste gang vi ses etc. Men hvis det er en date der forventer jeg betaler, så siger jeg altid vi splitter regningen. Ligestilling gælder ikke kun de gode ting for kvinder, ligestilling er en package deal i min verden. Nu tjener kvinder gennemsnitlige (næsten) ligeså meget som mænd, så det med at manden skal betale er ved at være forældet.

Hvis manden betaler så skal det være fordi han har lyst, ikke fordi det er forventet af ham eller fordi han tror han lister trusserne af pigen.

Hvis du er stinkende rig kan du godt betale hver gang, men hvis du som mig er på SU - så split regningen. Hvis hun er noget værd så ser hun intet problem i det.

Edit: Hvis du vil undgå Kami's scenarie, så date naturlige piger :P Så er du aldrig bagud på point.
"Husk. Intet er umuligt for den der bærer viljen i hjertet. Tak fordi I kiggede med." Thomas Mygind, vært på Fangerne på Fortet.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Geografisk sted: København

Indlægaf Kami » tirs 22. sep 2015 10:18

Med mindre du med naturlige piger mener hippier med hår i skræv og under arme, så findes naturlige piger ikke. De gange jeg har lavet væddemål med fyre om at udpege "naturligt smukke kvinder", har jeg kunne se de første 3 forskellige slags make-upper i hendes fjæs.

Som voksen, smuk kvinde betyder naturlighed bare, at man har lært at lægge en flot make-up. Og med mindre du dater Adriana Lima, så finder du ikke en kvinde der er HB8 eller over, som ikke bærer en eller anden form for sminke (wanna bet? ;) ).
Kami

Indlægaf Gnome » tirs 22. sep 2015 10:23

Kamikee skrev:Med mindre du med naturlige piger mener hippier med hår i skræv og under arme, så findes naturlige piger ikke. De gange jeg har lavet væddemål med fyre om at udpege "naturligt smukke kvinder", har jeg kunne se de første 3 forskellige slags make-upper i hendes fjæs.

Som voksen, smuk kvinde betyder naturlighed bare, at man har lært at lægge en flot make-up. Og med mindre du dater Adriana Lima, så finder du ikke en kvinde der er HB8 eller over, som ikke bærer en eller anden form for sminke (wanna bet? ;) ).

I know. Men du får det til at lyde som om dagens mand i Danmark ikke bruger tid eller penge på sig selv. Dine stockings du vælger at tage på og som du har på på daten er da vel ikke noget jeg skal betale for? De er vel ligeså meget for mig (hvis jeg får lov til at se dem) som de er for dig selv og din egen 'selvsikkerhed'. Så begynder jeg at tage 'entrance-fee' for mine hugo-boss skjorter eller dyre sko. :lol: Din make-up er dyr, fair. Jeg tvinger dig jo ikke til at have den på. Jeg har været på dates med smukke 'naturlige' kvinder. Ved det forstår jeg streg under øjet, mascara, pænt tøj. Ikke mere. Og ja, de barberer sig stadig diverse steder ;)

Edit: hvis kvinden siger at vi splitter regningen på første date (det viser at hun er villig til at hoste op med penge) så er jeg altid den første til at sige at det ikke kommer på tale, og at jeg betaler. Men hvis det forventes af mig implicit fordi hun har meget makeup på eller pæne stockings, så fuck no. Så er der ligestilling. 8-)
"Husk. Intet er umuligt for den der bærer viljen i hjertet. Tak fordi I kiggede med." Thomas Mygind, vært på Fangerne på Fortet.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Indlægaf Kami » tirs 22. sep 2015 10:51

Gnome skrev:
I know. Men du får det til at lyde som om dagens mand i Danmark ikke bruger tid eller penge på sig selv. Dine stockings du vælger at tage på og som du har på på daten er da vel ikke noget jeg skal betale for? De er vel ligeså meget for mig (hvis jeg får lov til at se dem) som de er for dig selv og din egen 'selvsikkerhed'. Så begynder jeg at tage 'entrance-fee' for mine hugo-boss skjorter eller dyre sko. :lol: Din make-up er dyr, fair. Jeg tvinger dig jo ikke til at have den på. Jeg har været på dates med smukke 'naturlige' kvinder. Ved det forstår jeg streg under øjet, mascara, pænt tøj. Ikke mere. Og ja, de barberer sig stadig diverse steder ;)

Først og fremmest tænker jeg, at du ikke er ude på at argumentere for, at mænd tilnærmelsesvis bruger samme mængde tid og penge på sig selv, som kvinder. Det ville jo være decideret dumt, og du slår mig som en intelligent ung herre. ;)

Når vi først er enige om ovenstående præmis, så har jeg nogle indvendinger her.

Du har ret i, at jeg selv vælger stockings og make-up osv. Det gør jeg af flere årsager, og sgu ikke fordi det er mine Tarzan-underhylere (hvis du kender din Steen og Stoffer, ved du hvad jeg mener ;) ).

Jeg dater kvalitetsfyre. Hvis jeg rent faktisk siger ja til en reel date - og det har jeg sgu ikke været på i ... hmm... længe! - så er det fordi fyren er noget særligt.

Hvis jeg eks. er inviteret til en jobsamtale, så klæder jeg mig passende på. Jeg tager pænt, seriøst tøj på, som afspejler de værdier, som jeg mener at jeg kan tilføre firmaet ved en ansættelse. Not too much, def. not too little.
Hvis jeg dukkede op i tilfældigt søndagstøj, ville jeg signalere ligegyldighed. Ikke bare over for min egen påklædning og udseende, men også over for firmaet. Jeg ville signalere, at jeg var ligeglad med hvad firmaet tænkte om mig, ligeglad med de værdier som arbejdspladsen ønsker at repræsentere udadtil, ligeglad med den tid som mine kommende chefer har lagt i at læse min ansøgning og hale mig ind til en samtale. Jeg var så ligeglad, at jeg ikke kunne bruge 5 minutter på, at tænke over hvilket tøj jeg hev ud af skabet.
Det er useriøst, ligegyldigt og lallet. Jeg ville ikke forvente at blive ansat.

Når jeg gør alle de her ting inden en date, så handler det dels om den kvinde-type jeg er. Og dette står jo uden for alt, der har med fyren at gøre. Dette er jo mig, om der er en fyr i billedet eller ej.

Men så er der det element, vi to diskuterer lige nu.
Nej, jeg ville ikke tage stockings på, hvis jeg bare skulle ud at spise med min veninde. Det gør jeg for hans skyld - for at tiltrække ham. For at være sexet for ham.
Fordi hvis jeg dater ham, vil jeg gerne vise ham, at jeg tager det seriøst. Ligesom til jobsamtalen - jeg er ikke ligeglad. Jeg er investeret.

Når en fyr betaler for den første date (og her er jeg vant til kaffe eller drinks - tror aldrig, jeg har været på restaurant på en date!), så viser han mig, at han er investeret i det også. Det handler ikke om penge, men om engagement. Han viser mig, at han går op i, at jeg får et godt indtryk af ham. Han viser mig at han ikke er nærig eller ønsker at 'straffe' mig for, via en sær principfasthed, at andre kvinder er hykleriske i al deres ligestillingsfnidder.
Han viser mig, at han sørger for mig, sørger for at jeg har det godt. Det er cirka her, at min reptilhjerne skriger at jeg skal yngle med ham. ;) Provider-hulemand og alt det.

Hvis jeg rent faktisk siger ja til en 2nd date. Så har det stort set altid været en invitation på hjemmelavet mad, hvor jeg bruger timer og mange penge på, at lave 2-3 retter, passende smagfulde vine osv. Så er det min tur til at signalere hausfrau, koordinering, mine værtindeskills (som siger ret meget om, hvordan pigen/kvinden er i et forhold. True story - er hun en omsorgsfuld værtinde, er hun oftest også en omsorgsfuld kæreste!) --- og, med mindre han virkelig fucker det helt op, hvor god jeg er til at sutte pik.

Så i det store billede er der ligestilling henover hele linjen - and then some.

Blev det kun til den første date, så ville fyren stadig være solidt placeret på min radar som en galant fyr. Næste gang mine veninder spørger mig, om jeg kan sætte dem op på en blind date, ville jeg ville være pinlig ved, at sætte dem sammen med ham. Jeg ved jo, at uanset om veninderne falder for ham eller ej, får de en dejlig aften. Ikke fordi jeg regner med, at han også betaler for dem. Men fordi han har vist mig, at han ikke er nærig og at han går op i, at hans date har en god aften.
Kami

Indlægaf Kami » tirs 22. sep 2015 11:02

For lige at komme tilbage på sporet, så synes jeg nok at man kan betale, hvis man inviterer og at første date bør være afslappet. Så kan man sgu godt lige give en kop kaffe eller drink eller noget.

Og der ville jeg nok forvente, at hvis den ene giver første omgang, så tilbyder den anden selv at købe anden omgang. Andet ville virke sært.
Kami

Indlægaf Gnome » tirs 22. sep 2015 11:16

Kamikee skrev:Hvis jeg rent faktisk siger ja til en 2nd date. Så har det stort set altid været en invitation på hjemmelavet mad, hvor jeg bruger timer og mange penge på, at lave 2-3 retter, passende smagfulde vine osv. Så er det min tur til at signalere hausfrau, koordinering, mine værtindeskills (som siger ret meget om, hvordan pigen/kvinden er i et forhold. True story - er hun en omsorgsfuld værtinde, er hun oftest også en omsorgsfuld kæreste!) --- og, med mindre han virkelig fucker det helt op, hvor god jeg er til at sutte pik.

Jamen så er vi jo enige! Så er der ligestilling. Han betaler første date. Du inviterer til middag i Le Crib De Kami på anden. Men jeg tror også du er forskellig fra mange andre kvinder, synes altid det har været mig der laver middag for kvinden og ikke omvendt. Og hvis jeg har betalt de første 2 dates, også jeg invitere på mad den 3. og hun ikke i det mindste foreslår at hun skal give lidt, så er hun off the charts og jeg skal ikke se hende igen. Det skete faktisk med en pige her for nyligt, hun var dog kun 20, så det var måske derfor. Men hun blev også dumpet ret hurtigt efter, og da hun gik ind efter farvelkysset så sagde jeg pænt nej tak selvom Mini-gnome protesterede. Det er også et turnoff for fyre (medmindre de er stinkende rige) at betale konstant.

Jeg har også været på 1. date på en restaurant hvor jeg betalte. Men det var også fordi jeg havde lyst, og jeg følte at kvinden var noget specielt (og hun kendte min far, og han havde guy-shamet mig hvis han vidste jeg ikke betalte). Men på 2. daten sagde hun også at hun insisterede på at betale. Så min pointe er:
Hvis du er på say, en tinderdate med en random pige du aldrig har mødt før - Så split 50/50. Hvis kvinden er noget specielt, så betal første gang og håb til gud om at hun laver en Kami, eller betaler 2. daten, så du ikke står tilbage med en tom pung og din højre hånd. Men føl for at du skal betale, hvis du føler dig tvunget til det så lad være, der er ingen regler for hvem der skal betale i et lige samfund. Hvis det har været en lortedate, og du føler du har givet alt og hun ikke har givet noget - så split. Tør at være mand nok til ikke at lade samfundet (og din biologi) diktere dig. :)

Edit igen: Læg mærke til det aldrig har været på tale at kvinden betaler alt på første date. Det er altid 50/50 eller mander der betaler mere. Så helt ligestilling er der ikke :) Heller ikke i min verden.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Indlægaf Kami » tirs 22. sep 2015 12:08

Jeg holder stadig på, at den som inviterer, betaler. Og det gælder uanset kønnet, men nu er det tit fyrene som inviterer. Hvis man så har lidt ondt i røven over det, kan man nøjes med at invitere på kaffe.

Ift. at det altid er fyren som betaler, der er jeg ikke enig i at det handler om hans rigdom. Det er signalværdien. Kvinden skal som minimum tilbyde det/antage det, hvis han så insisterer, fair nok. Men forkælede prinsesser skal opdrages på.

Det viser faktisk meget godt, hvilken type menneske man dealer med. Er det en person der bare tager imod - eller kan vedkommende godt give også?
Jeg screener meget for det, på alle planer ikke bare det økonomiske.

Hvis man kommer i folks hjem første gang, kommer man en ikke tomhændet. Ok, det er mine bedsteforældre som har lært mig der, og der er vist noget etnisk kulturelt over det. Men det bringer ulykke på bekendtskabet eller sådan noget. Inviteres man på mad, tilbyder man at tage vinen med, og evt chokolade der kan spises til kaffen eller efter sex. Det sidste er min egen tilføjelse, ikke mine bedsteforældres. ;)

Men jeg er nok lidt aparte, for dating regler eller ej, skriver jeg altid lige efter en date og siger tak for aftenen, og håber de kom godt hjem. Også en opdragelsesting, der også gælder "dates" med venner og familie. Og også hvis jeg ikke vil se fyren igen.

Takt og tone!
Kami

Indlægaf Kaizer » tirs 22. sep 2015 22:34

Bedre spørgsmål at stille dig selv, hvad er det, du gerne vil have ud af det? Og hvordan stemmer dine handlinger, ord og intentioner sammen?

Hvis du gerne vil hooke op med pigen, er det nemmere, hurtigtere, billigere og nok mest af alt mere ærligt bare at invitere hende hjem til dig selv frem for at begynde at date hende. Mit move er at kysse pigen som velkomst, så er stemningen ligesom sat.

"Har du lyst til at putte og se Netflix? :)" Sidste pige som havde det her i søndags, endte med at ligge og sutte min pik hele natten. Bare vær liiidt taktfuld omkring det, og skab rammerne, hvor pigen kan være slutty.
"Make it, don't take it, make it, don't fake it."
Brugeravatar
Kaizer
Angel of the Sun

Geografisk sted: Cafeteriet på Faaborg-Cypern Overfarten

Næste

Tilbage til Generelt om The Game