Hvem betaler på dates?

Generel teori og diskussion for nybegyndere

Re: Hvem betaler på dates?

Indlægaf Kami » tors 24. sep 2015 13:54

Jeg forestår ikke, Desire, at du trækker "ligestilling vs. ligeværd"-kortet, og så ikke bruger det gennemført.

Du skriver om, hvor uretfærdigt eller nederen det er, at kvinder gerne vil ligestilles på nogle punkter, mens de gerne vil forkæles på andre. Ja... og?

Det er sandt, at mænd laver en masse romantiske ting for kvinder, og at kvinder nyder at få holdt døren, han betaler regningen osv.
Jeg er også helt nede med, at kvinder finder større nydelse i stearinlys-Notebooks dates end mænd. Som oftest.

Men skal vi snakke om ligestilling, hvad så med:

- Kvinden smører madpakke til manden, så han kan sove de 10 minutter længere hver morgen.
- Kvinden vasker tøj, og tager manden med.
- Kvinden køber en eller anden dum gadget, som hun ved at manden vil synes er vildt fed.
- Manden skriver en sms om, at han har en dårlig dag, og kvinden køber ind til at lave hans livret samme aften.

Jeg plejer at sige, at mænd er gode til events. De er gode til at nosse sig sammen og stille an på en date, eller at gøre hele huset rent som en overraskelse, og den slags.
Det skal man ikke kimse af. Det er super dejligt.

Kvinder er gode til omsorg. Sådan, i hverdagen. Kvinderne sørger for, at din yndlingsskjorte på magisk vis er ren inden det vigtige jobinterview. Kvinder hører dig sukke over et manglende printerstik, og sørger for at købe det. Kvinder støvsuger, selvom det ikke er deres tjans, for at gøre ham glad.
De små ting i hverdagen. Den daglige omsorg.

Jeg synes, at det kvinder gør for mænd, ofte neglegeres. Mænd ser det ikke, og kvinder gør ikke opmærksomme på det. Vi sutter jeres pik og lader som om vi nyder det, selvom vi egentlig hellere ville se et afsnit af Naruto. Men hey, næste gang får vi nok en omgang. Vi tager opvasken når vi kommer hjem fra arbejde, selvom det mest var jeres morgenmadsrester, og gør ikke opmærksomme på det, selvom køkkenet flunker når I kommer hjem og ikke tænker nærmere over det.

Og det samme afspejles faktisk i lønforhandlinger, og er en af årsagerne til, at kvinder ikke får lige så god løn som mænd: Vi er dårlige til at sælge os selv og gøre opmærksom på vores bedrifter. Og de er måske heller ikke altid store og vilde - men kan være den lim, der holder hverdagen på arbejdspladsen (eller i familien) sammen.

Jeg er feminist - og tilhænger af gamle kønsroller. Men det er fordi, jeg lever og ånder "ligeværd og lige muligheder". Det er ikke samme som, at vi død og pine skal stå lige; vi skal bare selv have valget. For jeg er kvinde og menneske på meget anderledes måder, end mange andre kvinder er det.

Jeg kan godt lide, at blive behandlet som en prinsesse. Virkelig, det er så dejligt og jeg føler mig kvindelig.
Men de gamle kønsroller er jo også rollen som hausfrau. Og faktisk er jeg lige nu, mens jeg skriver dette indlæg, i gang med at vaske min kærestes tøj og skifte lagnerne i hans seng, og ordne hans køkken. I hans lejlighed (vi bor ikke sammen).
Han har røven fuld af penge og elsker at forkæle mig med romantiske ting - f.eks. i stedet for at vi tager på romantisk efterårsferie i Wien, så køber han to PS4 med Destiny til os, og så bruger vi ferien på at pimpe rødvin, spille og knalde. Jeg elsker den mand.
Jeg er ikke i stand til at give ham sådan noget lige nu - på sigt kommer jeg til at tjene flere penge end ham. Til gengæld kan jeg gøre de her andre ting... Ikke fordi jeg vil have noget igen, men fordi jeg gerne vil gøre ham glad. Han gør nemlig mig glad, og det er bare dejligt at se ham smile.

Men jeg vil ikke tvinges til at stå i det køkken. Og min kæreste skal ikke tvinges til, at give mig en romantisk ferie eller en PS4. Det er noget vi skal vælge selv, for ellers er det pisse ufedt for os alle sammen.

Og må jeg her tilføje, at jeg KUNNE være på arbejde lige nu. Men jeg sagde nej til en vagt, fordi jeg gerne vil have tid til at gøre det her for min kæreste. Så uden at alt skal gøres op i kroner og ører, hvad koster det så mig, at forkæle min kæreste? Well, lige i dag, cirka 1200 kroner. Så kom ikke her og snak om, at man som kvinde bare skovler ind af gaver og rigdom...
Kami

Indlægaf Kami » tors 24. sep 2015 14:02

Og så må jeg også indskyde, at det er feministerne der kæmper for bedre barsel til mænd, har fået indførtautomatisk delt forældremyndighed som udgangspunkt når samvær skal deles mellem skilte forældre (før tilfaldt den automatisk moderen, og så skulle faderen søge), øremærket barsel til mænd osv.
Dette, fordi man de senere år endelig er begyndt at anerkende, at der ikke kun findes én primær omsorgsperson for børnene (moderen), men at faderen også har en meget vigtig rolle at spille og at det er langt bedre for både barnets, faderens og familiens trivsel, at faderen har muligheden for, at være meget sammen med sit barn, når det er lille samt under opvæksten.

Jeg er ked af at sige det, men de navne der primært står bag disse tiltag, er kvindelige. Jeg kunne godt påstå, at mænd bare er ligeglade med deres unger, men det er både fornærmende og jeg tror også, det er forkert.

Mænd, I har jeres egen kønskamp I skal tage, og det virker så latterligt, at vi kvinder skal tage den for jer. Jeg ville stå på barrikaderne med jer, men I står der slet ikke.
Men jeg vil da gerne afsløre, at sidste gang jeg gav penge til et velgørende formål, gav jeg faktisk penge til et projekt via Foreningen Far, for at forbedre mænds vilkår i Statsamtet ift. deres egne børn.

Jeg tror ikke helt, I forstår, hvad feminisme er. Og I tror, det er det samme som nazi-feminisme, og det svarer til at sammenligne muslimer med terrorister.
Kami

Indlægaf Desire » tors 24. sep 2015 16:49

Du skriver om, hvor uretfærdigt eller nederen det er, at kvinder gerne vil ligestilles på nogle punkter, mens de gerne vil forkæles på andre. Ja... og?

Nej nej du misforstår. Det er ikke uretfærdigt. Jeg ser intet uretfærdigt. Jeg synes bare ikke det giver mening, at gå ind for den der delvise ligestilling. Man vil ligestilles på nogle punkter, men ikke på nogle andre. Hvis man virkelig vil snakke ligestilling må man være konsekvent. Så må man være villig til som kvinde at holde døren, tage værnepligt osv. Lige såvel som at manden så skal smøre madpakker, tage sig af børnene osv. Og min pointe er?.. Det er for langt fra den virkelig verden så please drop det.

Det er sandt, at mænd laver en masse romantiske ting for kvinder, og at kvinder nyder at få holdt døren, han betaler regningen osv.
Jeg er også helt nede med, at kvinder finder større nydelse i stearinlys-Notebooks dates end mænd. Som oftest.

Men skal vi snakke om ligestilling, hvad så med:

- Kvinden smører madpakke til manden, så han kan sove de 10 minutter længere hver morgen.
- Kvinden vasker tøj, og tager manden med.
- Kvinden køber en eller anden dum gadget, som hun ved at manden vil synes er vildt fed.
- Manden skriver en sms om, at han har en dårlig dag, og kvinden køber ind til at lave hans livret samme aften.

Det skal man da heller ikke kimse af. Kæmpe respekt for det. Og hvis vi mænd søger ligestilling på at komme først i baren eller i den lange kø til toilettet eller få den sidste plads i bussen, så skal vi også være villig til at blive ligestillet på madpakke-fronten. MEN.. Det er for langt fra virkeligheden. For i sidste ende gør det ikke så meget, at kvinder kommer foran i køen. Og heller ikke, at vi generelt set ikke har noget i mod at betale lidt oftere for hende end for os. Vi kan godt lide at være galante og pleje hende lidt ekstra.

Så igen. Ligeværd. Ikke ligestilling.
"You miss 100% of the shots you don't take" - Wayne Gretzky
Brugeravatar
Desire
T1000

Geografisk sted: København

Indlægaf Kami » tors 24. sep 2015 17:34

Men jeg forstår ikke helt hvad du vil. Fordi ligestilling og ligeværd hænger på nogle områder sammen - feks. ligelønsdebatten, da den også handler om hustrubidrag, at kvinden tager barslen og straffes økonomisk for det, osv osv. Og måske kan det ikke fikses i dag eller i morgen, men vi er da godt på vej. Børnepenge og abort er feks store skridt taget inden for de sidste 50 år, og de små skridt vi tager, præger samfundsnormerne.

Og jeg tror ikke, du forstår min pointe. Min pointe er netop, at ligestilling faktisk findes på mange områder, værnepligten undtaget (og det er også forkert IMO). Ikke på mikroplan hvor kvinder også holder døre og mænd bøvser babier. Men hvis man ser tingene ovenfra og sidestiller dem værdimæssigt tror jeg, at det går lige op. Mænd holder en dør, kvinder kinoer hans biceps. Det kan måske sidestilles, så selvom det ikke er præcis det samme der gøres, så er det samme indsats der lægges og dermed har man jo ligeværd.

Og jeg er ikke enig i, at noget er uopnåeligt. Jeg har selv været med til bl.a. at pushe kønskvoter igennem til fordel for mænd, inden for daginstitutionsområdet i en region, da jeg for nogle år siden var fagforeningsaktiv. Godt nok som et midlertidigt eksperiment, men det kan være første skridt hen imod at drenge vokser op med flere mænd i vuggestuer, børnehaver, sfoer og fritidshjem, og det tror jeg er vigtigt på mange områder.

Man kan ikke ændre hele verden. Jeg brænder for det her, så jeg tog handling. Og så sker der ting. Det er derfor et rødt flag for mig, når du som intet har gjort aktivt for at bedre mænds vilkår eller ligeværd, snakker om at "det kan man ikke". Nej. Det kan man ikke passiv bag en skærm men det betyder ikke, at andre ikke gør det. Du skriver, det er for langt fra virkeligheden, når det er MIN virkelighed. Det accepterer jeg ikke som argument. Men jeg er også i gang med at blive kandidat i sociale interventioner, så det er mit job at gøre de her ting, så det er ikke for at spille smart. Mere for at påpege at verden, virkeligheden, ændrer sig. Lige nu.
Kami

Indlægaf Kami » tors 24. sep 2015 17:39

Og næste gang I vil bashe feminister, så husk at I i denne tråd deltager i en diskussion med en sådan, som med al sandsynlighed har gjort mere aktivt for MÆNDS rettigheder, end I selv har.

Jeg har planer om at føde sønner, så jeg er ikke ligeglad med, om de har ret til at se deres børn/mine børnebørn, om de vokser op i kvinde dominerede institutioner osv. Og det er også feminisme. Enhver feminist som siger noget andet, er ikke feminist.
Kami

Indlægaf Desire » tors 24. sep 2015 18:05

Jeg vil ikke det store andet end mane til besindighed. De feminister der har styr på deres shit; respekt. Langt størstedelen som går i gang med et personligt vendetta må gerne tage at pakke rygsækken og flytte til månen. Er træt af folk der brokker sig, for at brokke sig. Som vi elsker det i Danmark. Så er det ene ikke godt nok, så er det andet ikke godt nok. Det må næsten være umuligt for en dansker at bosætte sig nede sydpå, hvor alt foregår så løst og man tager det hele lidt med en smil og en rejsen på skulderen. Måske man skulle opfordre alle brokkehoveder til at tage et smut derned? Jeg gør det med glæde <'3

Tilbage til emnet. Selvfølgelig hænger de sammen. Mit problem er at debatten så ofte bevæger sig ud på et spor, hvor jeg står helt af. Hvordan fanden kan man som mand brokke sig over en kvindeetage på et hotel. Fucking INGEN mænd gider gå op og få lavet pedicure alligevel. Og kraftedeme om idioten ikke får etagen lukket igennem ligestillingsdomstolen eller hvad den nu hedder. Flot fætter Rasmus. Klap dig selv på skulderen. Dit liv er nok blevet 10 gange bedre.

Mht. arbejdspladser er jeg tilgengæld stærkt på side med mændene. Og det beklager jeg. Men jeg er kerne liberalist og kapitalist (går dog op i at redde verden, panda'erne osv.) og derfor stor tilhænger af frie markedskræfter. I erhvervslivet skal man hele tiden regne med afkast ift. risiko. Den ene kan ikke leve uden den anden (arbitrage-regel). Og at ansætte en kvinde indebær større risiko. Jeg mener (håber jeg har ret..) at kvinder i gns. har flere sygedage end mænd. Kvinder bliver gravide, det gør mænd ikke. Og kvinder er væsentlig mindre tilbøjelig til at ville arbejde 70 timer om ugen.
Det er risikofaktorer og forhold der gør, at det i visse tilfælde er et bedre valg at vælge en mand til en toppost, hvor alt handler om det afkast personen kan generere gennem sit arbejde.

Derfor skal man da stadig ansætte kvinder af super mange årsager, da i er knald gode til rigtig mange ting mænd ikke er. Og skarpe forhandlere osv. Men hvis det står til mig skal der aldrig nogensinde lovgives om en lovpligtig kønsfordeling i bestyrelser og i direktioner. Never.

Og nu hopper jeg ud af debatten. For jeg vil egentlig ikke opnå noget. Lige nu vil jeg til dans.
Ciao
"You miss 100% of the shots you don't take" - Wayne Gretzky
Brugeravatar
Desire
T1000

Indlægaf Happytalk » tors 24. sep 2015 18:26

Gåden er så.. Hvad er det du skal bruge på en date der koster imellem 3 og 7 kr? Hmmmm…… :-D
Nothing to loose.
Find. Seduce. Repeat.

Min Log - Fra de sidste 8+ år i gamet:
http://www.danskpickup.dk/viewtopic.php?f=4&t=2815
Brugeravatar
Happytalk
Godzilla

Indlægaf Gnome » tors 24. sep 2015 18:52

Happytalk skrev:Gåden er så.. Hvad er det du skal bruge på en date der koster imellem 3 og 7 kr? Hmmmm…… :-D

Mælk.. Køb en minimælk (medmindre hun er tynd, så køb sødmælk)... Alle elsker mælk... Hvis hun er laktoseintolerant så drop hende...

Opsummering: Hvis du skal på første date, så tag en mælk med. Og ikke kontanter... 8-)
"Husk. Intet er umuligt for den der bærer viljen i hjertet. Tak fordi I kiggede med." Thomas Mygind, vært på Fangerne på Fortet.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Indlægaf Happytalk » tors 24. sep 2015 21:30

Ohhh genious! Den mælekarton har pludselig et dobbelt formål! :-D
Nothing to loose.
Find. Seduce. Repeat.

Min Log - Fra de sidste 8+ år i gamet:
http://www.danskpickup.dk/viewtopic.php?f=4&t=2815
Brugeravatar
Happytalk
Godzilla

Indlægaf Kami » fre 25. sep 2015 09:28

Jeg havde sagt en Mini-Muh ;)

Désiré, jeg er delvist enig med dig, jeg vil så bare gerne ind og pille ved de faktorer, som gør at kvinder er "det mere usikre valg" for arbejdsgivere. For det handler om samfunds strukturer. Kønsdiskurser og normer. De kan skrues på. :)
Kami

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt om The Game