Hader du dit job?

Generel teori og diskussion for nybegyndere

Hader du dit job?

Indlægaf camari » tirs 13. okt 2015 23:35

Når jeg snakker med folk, herunder også targets, så ryger talen sommetider hen på job, karriere, etc. Kan godt lide at drille lidt, standard "jeg træner lopper til cirkus", men når drilleriet er overstået plejer jeg at snakke om min passion, som er det jeg arbejder med i det firma jeg har været med til at starte. Men når jeg spørger ind til deres job, er det oftest en flad omgang, mest i stil med "arbejder i en bank/forsikringsselskab/tandlæge, det er ok...".

Lever efter "Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.", men hvor mange mennesker er reelt set glade for det de laver 33% af tiden i deres hverdage? Jeg synes at folk der har en passion for et eller andet er spændende, men det virker som om det er meget få der rent faktisk nyder hvad de arbejder med, kan det passe og er det noget i andre har oplevet?

Selvom jeg aldrig går i "interview mode" og spørger "nåh ehh, hvad laver du så til hverdag", er job/karriere så noget man bør dreje samtalen udenom?
Brugeravatar
camari
Private Johnson

Geografisk sted: København

Re: Hader du dit job?

Indlægaf Gregersen » ons 14. okt 2015 08:42

Pickup er en emotionel- og ikke en logisk proces, så det er sådan set ligegyldigt hvad du snakker om så længe der er flow i din interaction.
Jeg kan ud fra min erfaring sige at de sets hvor man har god kemi og det hele spiller, sjældent falder naturligt på job og karriere i hvert fald i mit tilfælde. Hvis det er noget du er passioneret omkring så giver det mening at snakke om for dig, da det at være passioneret er et enormt stærkt virkemiddel.
Du kunne måske dreje det mere i retning af storytelling hvor du egentlig bare fortæller om hvor glad du er for det du laver og hvor fedt du synes det er; uden at spørge ind til hvad pigen laver. Bare tal om det fordi du synes det er fedt. Eller brug det til at få hende til at investere, ved at fortælle hvor 'fedt' et job hun har (der selvfølgelig slet ikke er på bølgelængde med dit!) ;)

Håber det kan bruges og giver mening
Gregersen
Konge af Burma

Indlægaf Desire » ons 14. okt 2015 10:33

Mange er dårlige til at leve efter deres passioner.

Mange har trivielle jobs.

Og så er vi danskere verdensmestre i at nedtone alt aka jantelov. Vores job er 'fint' og vi tjener 'okay'.
"You miss 100% of the shots you don't take" - Wayne Gretzky
Brugeravatar
Desire
T1000

Indlægaf Chacruna » ons 14. okt 2015 10:58

@camari, jeg plejer at undgå emnet ganske simpelt fordi det ikke interesserer mig det mindste hvad folk laver - hvis samtalen ryger ind på det alligevel lader jeg som om jeg synes det er interessant og styrer samtalen en anden retning.

men hvad med dig selv, hvis du skal være helt ærlig, er du så virkelig passioneret omkring dit job i det firma du selv har startet? eller er det noget du fortæller dig selv for at klare dig igennem det? Hvis du virkelig mener du er passioneret omkring det og ikke ville lave andet selv hvis du ikke havde brug for penge - er det så ikke bare fordi du ikke har fantasi nok til at forestille dig et sjovere alternativ?
I Am Jack's Complete Lack of Surprise
Brugeravatar
Chacruna
Godzilla

Geografisk sted: København Bitches!

Indlægaf Cheriot » ons 14. okt 2015 11:38

Jeg tror Desire er inde på noget af det rigtige om hvorfor det forholder sig sådan. Arbejde og/eller uddannelse er trods alt ikke noget alle nødvendigvis har valgt med hjertet eller passion, men lige så meget af alle mulige andre praktiske og fornuftige årsager. Det grundlæggende formål med at arbejde er trods alt for at tjene penge, så man kan klare sig. Selvom nogen har været smarte nok at finde en måde at kombinere deres interesser eller hobby med det de laver, sådan at deres arbejde også er noget de brænder for. Men derudover synes jeg at have bemærket at det også afhænger meget af hvad vedkommende laver - altså at der er visse studier og jobs som flere vælger mere med hjertet i forhold til andre fx jordemorstudiet, så der vil man højest sandsynligt møde flere der virkelig brænder for deres fag. Ellers er der selvfølgelig også nogen der i stedet arbejder frivilligt, er aktiv i foreninger eller andet ved siden af hvor de dyrker det de brænder for hvis det ikke nødvendigvis er deres primære job - så det kan man jo også alternativt spørge ind til. Noget helt andet er dog også at hvis man mødes i byen, så gider mange måske heller ikke rigtigt at snakke om deres arbejde når nu de netop er ude for at have det sjovt og få et lille break fra hverdagens trummerum og seriøsitet :)

Jeg brænder også utroligt meget for mit studie og job, så jeg kan sagtens følge dig og kender godt den situation. Jeg synes man plejer at kunne løsne situationen lidt op ved at spørge ind til deres arbejde på en lidt sjov og nysgerrig måde. Fx spørge tandlægen om man ikke nogen gange kan blive en smule træt af at sidde med gabet begravet i adskillige fremmede menneskers gab hver eneste dag etc. Men det kommer nok an på situationen, jeg kunne fx mærke på min kæreste at han virkelig ikke var særligt glad for hans daværende arbejde, så der jeg valgte at skifte emne og snakke om noget andet i stedet. Og med min ekskæreste som var både arbejdsløs og heller ikke studerende da vi mødtes, valgte at jeg køre samtalen ind på hvilket arbejde han så ledte efter, hvad han drømte om at beskæftige sig med osv. som netop fik ham i gang med at snakke omkring hvad han brændte for.
"Shoot for the moon. Even if you miss, you'll land among the stars." - Les Brown
Brugeravatar
Cheriot
King Kong

Indlægaf Cheriot » ons 14. okt 2015 11:53

Chacruna skrev:@camari, jeg plejer at undgå emnet ganske simpelt fordi det ikke interesserer mig det mindste hvad folk laver - hvis samtalen ryger ind på det alligevel lader jeg som om jeg synes det er interessant og styrer samtalen en anden retning.

men hvad med dig selv, hvis du skal være helt ærlig, er du så virkelig passioneret omkring dit job i det firma du selv har startet? eller er det noget du fortæller dig selv for at klare dig igennem det? Hvis du virkelig mener du er passioneret omkring det og ikke ville lave andet selv hvis du ikke havde brug for penge - er det så ikke bare fordi du ikke har fantasi nok til at forestille dig et sjovere alternativ?

Jeg kan faktisk ikke rigtigt se hvordan det at man selvfølgelig med sin fantasi kan forestille sig et endnu sjovere eller vildere alternativ, skulle gøre at man ikke også kan være i stand til at være passioneret omkring det man rent faktisk laver? Altså jeg mener, det ene udelukker vel ikke det andet?
"Shoot for the moon. Even if you miss, you'll land among the stars." - Les Brown
Brugeravatar
Cheriot
King Kong

Indlægaf camari » ons 14. okt 2015 13:38

Chacruna skrev:men hvad med dig selv, hvis du skal være helt ærlig, er du så virkelig passioneret omkring dit job i det firma du selv har startet? eller er det noget du fortæller dig selv for at klare dig igennem det? Hvis du virkelig mener du er passioneret omkring det og ikke ville lave andet selv hvis du ikke havde brug for penge - er det så ikke bare fordi du ikke har fantasi nok til at forestille dig et sjovere alternativ?

Jeps, elsker mandag morgen mindst lige så meget som fredag eftermiddag, inden jeg blev selvstændig var jeg i samme branche (produktudvikling, specifikt udvikling af softwarebaserede produkter), elskede (og elsker stadig) den nørdede del af jobbet, men var aldrig rigtig tilfreds med den strategi ledelserne i de forskellige firmaer lagde for dagen. Nu bestemmer jeg selv og høster selv belønning for de gode beslutninger og lærestregen for de dårlige. Har det som om jeg leger det meste af dagen, det er en fed fornemmelse at tage på kontoret kl 8, fordybe mig i et eller andet og før jeg ved af det er hele dagen gået. Dét og så at se ens "skabninger" blive brugt og skabe forandringer ude i verden! Vandt jeg 20 millioner i lotto, ville jeg brænde en hel del penge af på sjov og ballade, i hvert fald i starten. Men jeg er 100% sikker på at jeg efterfølgende ville vende tilbage til samme industri, mit job gør at jeg kan rejse meget og holde fri med jævne mellemrum, så det er ikke fordi jeg arbejder røven ud af bukserne 24/7.

@Gregersen & @Cheriot:
Jeres svar giver god mening for mig, passion generelt og ikke blot indenfor job er nok en bedre approach, er egentlig ligeglad med hvad folk er passionerede omkring, arbejde, hobby, kæledyr, osv. Det er selve passionen der er spændende.
Brugeravatar
camari
Private Johnson

Indlægaf Kami » ons 14. okt 2015 15:11

Jeg er jo 29 år, så mange af mine jævnaldrende er så småt færdige med deres uddannelser (akademiske lange uddannelser og mellemlange uddannelser) og kommer ud på arbejdsmarkedet.

En ting, jeg har bidt mærke i, er at folk kan brænde nok så meget for deres uddannelse, men det er ikke ensbetydende med, at de brænder for det arbejde, de ender i.

Jeg har set tendensen meget hos dem, jeg læste på pædagogseminariet med, hvor glæden ved arbejdet hurtigt bliver slukket pga. dårlige normeringer, manglende ressourcer, en øget dokumentationsbyrde osv. Man er uddannet til at gøre noget fedt og udviklende for børn eller handikappede, og ender med at skifte bleer og affodre, for det er det eneste som der er tid til mange steder.

Det samme gør sig gældende med lægerne, sygeplejerskerne, biologerne osv., samt folk fra CBS der måske uddanner sig inden for en kreativ vinkel, men ender i et job der handler om profit og effektivisering.

Jeg har det selv ligesom dig, jeg gider simpelthen ikke spilde mit liv på et arbejde jeg ikke brænder for, og derfor læser jeg videre, hvor jeg er top-motiveret ift. uddannelsen, men endnu mere motiveret ift. det arbejde jeg ender med at skulle udføre bagefter.
Kami

Indlægaf Dreamz » man 26. okt 2015 17:21

jeg elsker ikke mit nuværende job, og den situation er jeg så gået i gang med at ændre på.

'Hvad vil du så gerne lave i stedet for det du laver nu?' plejer at være det næste spørgsmål.

Og derfra er mulighederne jo endeløse:
Shampooflaskepropdesigner
Børnehaveindretningsarkitekt
Gavekortudskæringskonsulent
Mm i den dur

Rejsende i septiktanke er klassisk.

Nå, nok om dét.

Jeg spørger ikke kvinder hvad de laver, og jeg får faktisk oftest undrende ros for det. Hvis ikke jeg allerede har spurgt inden de roser mig, så gør jeg det så nu:

'Jeg synes ikke det er spændende at høre hvad andre laver. Det siger intet om andre. Jeg vil hellere lære DIG at kende. Så, hvad er det du ELSKER ved dit job?'
HOPELESS ROMANTIC <-> SEEKS FILTHY WHORE(S)
'Therefore one who is good at martial arts overcomes others' forces without battle, conquers others' cities without siege, destroys others' nations without taking a long time.' -Sun Tzu
Brugeravatar
Dreamz
Patrokles

Geografisk sted: DK Øst

Indlægaf jffffi » man 26. okt 2015 17:49

Som Dreamz siger så undgå arbejde, ligeledes ting som økonomi og andre ting som man reelt synes er "kedelige" at snakke om. Gode emne er mere ting hvor man kan tillade sig at snakke udover hvad man rent faktisk laver (Dreams, Leisure, Travel, Interests etc).
Brugeravatar
jffffi
Voodoo Master

Næste

Tilbage til Generelt om The Game