A gamer with a golden heart (?)

Generel teori og diskussion for nybegyndere

A gamer with a golden heart (?)

Indlægaf Gnome » man 22. feb 2016 18:22

Jeg har faktisk med udgangspunkt i mit pull fra weekenden gjort mig nogle tanker om pickup generelt, og dens samspil med empati og altruisme. Er det muligt at være en gamer med et 'golden heart'? Golden heart skal forstås, som en person der vægter altruistisk adfærd højt, og dermed tilsidesætter hans egne egoistiske behov.

Jeg faldt over den her video, hvor der stilles spørgsmål ved lige præcis denne problemstilling. Det skal siges, at jeg ikke er enig med alle hans pointer, men at han dog fremstiller en række kritikpunkter af pickupmiljøet, som jeg godt kan se holde vand.

Til dem der ikke har 1½ time til at høre hele hans 'rant', så kan jeg opsummere det i følgende. Jeg vil dog helt klart opfordre ALLE puas til at se hele videoen, da den kan være med til at skabe en del refleksioner over hvad det egentligt er vi går og laver.
Hovedargumentet han frembringer bunder i forskellige psykologiske stadier (henviser til en psykolog Clare Graves), hvori PUAs typisk befinder sig i det egocentriske 'orange' stadie (jeg skal ha' noget fisse, jeg skal blive en bedre version af mig selv, jeg skal finde den perfekte pige osv.), hvor hans hovedargument går på, at man skal ophæve sig til et mere altruistisk syn på tingene - det grønne stadie.
Et par disclaimers: Han har selv været PUA, og kender til bl.a. RSD og Mystery. Han sætter overhovedet ikke spørgsmålstegn ved om PUA virker - det gør det konstaterer han. Han berører kun de etiske baggrundslag for ens handlinger. Han siger ikke vi skal stoppe med PUA men derimod med hans egne ord:
"The bottom line is, there are lots of way to do pickup more responsibly and more consciously. You know... be more like a human and less like a horny used car salesman. Will this diminish your results? Of course it will! That's the cost of doing honest business! Your integrity and self-actualization, though, will improve. I promise!"

En kritik af videoen vedr. RSD er at mange af hans kritikpunkter går på de tidligere PUA-miljøer. Mange af hans argumenter bygger ikke på nyere RSD - så ha' det i mente hvis du ser videoen. Men grundlæggende så føler jeg at han fremhæver en vigtig vinkel, som giver anledning til en diskussion og måske også en selvrefleksion hos mange PUAs.
Hovedspørgsmålet bliver vel: Kan man være en god og succesfuld gamer med et gyldent hjerte, og er det ønskværdigt? Og er det så i sidste ende med til at give dig mere fylde i din selvudvikling - mere substans?
Senest rettet af Gnome man 22. feb 2016 19:27, rettet i alt 1 gang.
"Husk. Intet er umuligt for den der bærer viljen i hjertet. Tak fordi I kiggede med." Thomas Mygind, vært på Fangerne på Fortet.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Geografisk sted: København

Re: A gamer with a golden heart (?)

Indlægaf Desire » man 22. feb 2016 19:15

Jeg har ikke behov for at debatere det her emne. Det kan andre få lov til. Men Dreamz og jeg vendte et par interessante ting i selskab med vores tømmermænd lørdag, som kan relateres hertil. Det har imidlertid ikke meget med egoisme at gøre, men mere perceptionen af "den alemene pua, som bare vil have meget fisse".

Er vi (læs folk på dp) inde i det her for at få så meget fisse som muligt, eller er vi inde i det for at kunne få hende enhjørningen når vi engang render ind i hende? Vi var begge ret enige om, at næsten alle er inde i det af den sidste årsag. Vi er inde i det for den éne, men vejen dertil er de mange.
"You miss 100% of the shots you don't take" - Wayne Gretzky
Brugeravatar
Desire
T1000

Indlægaf Gnome » man 22. feb 2016 19:25

Du misser hans pointe og den jeg gerne vil have frem. For det første så er jeg enig med at (ca.) 70% af PUAs på det her forum er tilhænger af det sidste du nævner - finde enhjørningen og holde fast på hende. De resterende 30% taler vi ikke om.
Men hans pointe bliver, at selvom de 70% har det formål at finde hende den dejlige pige og være værdig til hende (noget som PUA helt klart kan hjælpe til, som han også anerkender) så kommer det fra et egoistisk synspunkt. JEG vil have den perfekte kvinde. Og det figurerer altså stadig i hans orange, egoistiske spektrum, og bliver aldrig (ifølge ham) ophævet til noget højere - læs altruistisk.
Senest rettet af Gnome man 22. feb 2016 22:57, rettet i alt 1 gang.
"Husk. Intet er umuligt for den der bærer viljen i hjertet. Tak fordi I kiggede med." Thomas Mygind, vært på Fangerne på Fortet.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Indlægaf Kami » man 22. feb 2016 22:20

Objektivisering som der foregår en del af, hvor kvinder reduceres til et dæknavn og/eller et tal (eller kort vurdering af hendes ydre som det første), er i hvert fald super skadeligt på længere sigt. Rent psykologisk bliver det sværere og sværere at connecte på et dybere plan, jo mere man gør det. Det kommer til udtryk som en art følelsesløshed, hvor pigen på papiret er alt det man ønsker, men hvor man mangler the feels. Super mange ved ikke, at manglende feels er et symptom, de dater bare videre.
De folk jeg kender, som brød med det, tog en lang pause fra PU, hvor de i mellemtiden fandt en kæreste.

Jeg er nok en af dem, der bedst kan forklare hvordan the dark side er og føles - desværre, jeg er ikke stolt af det, men jeg bruger den viden i dag. Og selvom den 100% renhjertede PUA måske ikke findes, så skal man gøre sig selv den tjeneste at stile efter det. For uanset hvilke 'casualities' man lægger bag sig, rammes man selv 800 x hårdere. Den dag i dag, 6-7 år siden jeg lagde det bag mig, dealer jeg med konsekvenserne. At menneskers 'nej' ikke bare er en 'obstacle'. At mænd også er mennesker med andre følelser end liderlighed. Tilliden til at andre vil mig det godt, for jeg ved jo der findes dårlige mennesker derude, jeg var det jo selv.

Og I objektiviserer og nedgører selv her. I vil være gode PUAs indtil I finder enhjørningen (Dreamz formulering). Så hvad er alle kvinderne inden? De er ingenting. De er prøveklude og sædcontainere I kan onanere i, indtil I finder hende som er jeres tid, følelser, loyalitet og eksklusivitet værdig.

Ovenstående er formuleret meget groft, men det er dét, I fortæller jer selv og hinanden ubevidst i jeres formuleringer.

I stedet for at dele kvinder op i prøveklude og enhjørninger, så forsøg at slappe af. Nyd processen og lad kvinderne ramme jer på feels hvis de kan. Lad være med at vurdere dem logisk. For dem som er rigtige på papiret er det måske ikke på feels og omvendt.
Kami

Indlægaf Gnome » man 22. feb 2016 22:56

Kami skrev:
Og I objektiviserer og nedgører selv her. I vil være gode PUAs indtil I finder enhjørningen (Dreamz formulering). Så hvad er alle kvinderne inden? De er ingenting. De er prøveklude og sædcontainere I kan onanere i, indtil I finder hende som er jeres tid, følelser, loyalitet og eksklusivitet værdig.

Ovenstående er formuleret meget groft, men det er dét, I fortæller jer selv og hinanden ubevidst i jeres formuleringer.

^
Med andre ord er egoismen i centrum. Modsat hvad ham i videoen 'prædiker' - nemlig altruismen.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Indlægaf Desire » man 22. feb 2016 23:44

Gnome skrev:Du misser hans pointe og den jeg gerne vil have frem. For det første så er jeg enig med at (ca.) 70% af PUAs på det her forum er tilhænger af det sidste du nævner - finde enhjørningen og holde fast på hende. De resterende 30% taler vi ikke om.
Men hans pointe bliver, at selvom de 70% har det formål at finde hende den dejlige pige og være værdig til hende (noget som PUA helt klart kan hjælpe til, som han også anerkender) så kommer det fra et egoistisk synspunkt. JEG vil have den perfekte kvinde. Og det figurerer altså stadig i hans orange, egoistiske spektrum, og bliver aldrig (ifølge ham) ophævet til noget højere - læs altruistisk.

Læs mit indlæg. Jeg prøver netop at fortælle dig, at jeg ikke ville kommentere på resten og slet ikke egoismen, men bare smide noget der var relevant. :-)
Brugeravatar
Desire
T1000

Indlægaf Gnome » tirs 23. feb 2016 00:48

Desire skrev:
Gnome skrev:Du misser hans pointe og den jeg gerne vil have frem. For det første så er jeg enig med at (ca.) 70% af PUAs på det her forum er tilhænger af det sidste du nævner - finde enhjørningen og holde fast på hende. De resterende 30% taler vi ikke om.

Læs mit indlæg. Jeg prøver netop at fortælle dig, at jeg ikke ville kommentere på resten og slet ikke egoismen, men bare smide noget der var relevant. :-)

I know, men det havde relevans for min originale post - selvom du insisterer på ikke at ville diskutere egoismen vs. altruismen. ;) Forstår dog ikke helt hvorfor. Er sikker på du ville kunne komme med nogle gode modargumenter.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Indlægaf Kami » tirs 23. feb 2016 07:44

Men hvad så, Gnome. Må man ikke stile efter altruisme og kan det er ikke påvirke positivt at man gør det, selvom total altruisme er uopnåeligt?
Kami

Indlægaf Gnome » tirs 23. feb 2016 13:42

@ Kami. Min personlige holdning er at man skal kombinere de to. Du kan ikke være en succesfuld gamer uden også at tænke på dig selv, men samtidig så tror jeg, at det er en god ide for mange at stile efter altruismen som utopia, da de fleste gamers kun har 'mig mig mig' i tankerne. Hvad end det er, MIN selvudvikling, MIN drømmepige, MIT layantal osv. I processen så udvikler du dig måske til noget halv- eller helnarcissistisk, som i lændgen ikke gør dig glad.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Indlægaf Desire » tirs 23. feb 2016 16:51

Gnome skrev:I know, men det havde relevans for min originale post - selvom du insisterer på ikke at ville diskutere egoismen vs. altruismen. ;) Forstår dog ikke helt hvorfor. Er sikker på du ville kunne komme med nogle gode modargumenter.

Stikker i forvejen snuden i for mange ting. Skal lære at holde fokus færre steder. Desuden ved jeg ikke noget om alruisme, og har ikke tænkt mig at bruge 1,5t på den video :D 8-) have fun!
Brugeravatar
Desire
T1000

Næste

Tilbage til Generelt om The Game