Moral eller ej?

Generel teori og diskussion for nybegyndere

Moral eller ej?

Indlægaf Gnome » lør 18. jun 2016 16:45

Fra min log, da jeg ikke gider den bliver overfyldt med denne (spændende) diskussion:

"Bare eskalere alt hvad du kan, livet går op og ned og måske en dag mister du begge arme også ville du fortryde du ikke eskalerede mere.

Din morale cockblocker dig, få den væk" - Chrisjv.

Jeg er ikke enig. Manglende moral er ikke noget man skal stræbe efter - og nååå ja fik jeg sagt, at moralske/etiske anlæg er en del af vores genetik?

#Discuss
"Husk. Intet er umuligt for den der bærer viljen i hjertet. Tak fordi I kiggede med." Thomas Mygind, vært på Fangerne på Fortet.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Geografisk sted: København

Re: Moral eller ej?

Indlægaf Gnome » lør 18. jun 2016 16:47

Og nej, det er ikke fordi du ikke har læst de to bøger lige specifikt. Men du spurgte efter videnskabeligt belæg for mine påstande, og det fik du. :)
"Husk. Intet er umuligt for den der bærer viljen i hjertet. Tak fordi I kiggede med." Thomas Mygind, vært på Fangerne på Fortet.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Indlægaf chrisjv » lør 18. jun 2016 16:48

Din viden er fra richard dawkins bog min viden er direkte fra gud og kaldes biblen. Kildekritik enough said
We're all gonna make it brah
Brugeravatar
chrisjv
Witch King of Angmar

Geografisk sted: I'm not your teacher, excuse me..

Indlægaf chrisjv » lør 18. jun 2016 16:48

Din viden er fra richard dawkins bog min viden er direkte fra gud og kaldes biblen. Kildekritik enough said
Brugeravatar
chrisjv
Witch King of Angmar

Indlægaf chrisjv » lør 18. jun 2016 16:50

Hjernen er meget simpel, den vil ALTID finde beviser på dens ideer og fantasi.

Derfor du skal se dig selv som gud, og alle englene vil komme og banke på din dør.

Good luck to you guys
Brugeravatar
chrisjv
Witch King of Angmar

Indlægaf Gnome » lør 18. jun 2016 16:52

Meste af min viden kommer fra de to andre, Dawkins støtter bare deres udsagn. :) Og stop dig selv, Chrisjv - du er ikke religiøs ;)
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Indlægaf chrisjv » lør 18. jun 2016 16:53

Gnome skrev:Meste af min viden kommer fra de to andre, Dawkins støtter bare deres udsagn. :) Og stop dig selv, Chrisjv - du er ikke religiøs ;)

Alt er skabt ud af tanken, du vil altid finde hvad du søger.. et gammelt kristen quote
Brugeravatar
chrisjv
Witch King of Angmar

Indlægaf Gnome » lør 18. jun 2016 17:11

Kristne quotes kan såmænd være gode nok.

Anyway: Hovedpointe i de værker som jeg linkede til som videnskabeligt bevis er følgende (meget groft skitseret): Evolution er en algoritmisk proces. Vi har en universel tendens til at være moralske (99% af os synes det er forkert at lyve, stjæle, slå ihjel bl.a., at de så ikke altid agere derefter er en anden snak). Grunden er at finde i de kulturelle normer vi har indført i vores samfund, som er et produkt af vores genetik, basically. Hvordan kan man så forklare det videnskabeligt og gennem evolutionteori? "Prisoners dilemma" som var et forsøg (her er bare et wiki-link til interesseret: https://en.wikipedia.org/wiki/Prisoner%27s_dilemma) var med til at udforme en formel, der viste hvilken en strategi der på lang sigt var den bedste i et darwinistisk og evolutionært sammenhænge. Hvilken strategi vandt? Var det ham der gik bag de andres ryg og var egoistisk? Nej, sjovt nok var det "tit-for-tat"-princippet, der vandt og var det mest frugtbare i overlevelsessammenhænge. Dette er blevet gendrevet i diverse virkelige forsøg med mennesker, men også i computersimulatorer.

Pointe: Den bedste overlevelsesstrategi for homo sapiens er..... Drum-roll.. En altruistisk tilgang til tingene, hvor du deler lidt ud af dine ting for at overleve. Sidenote: De folk der i prisoner dilemmaet valgte at dele, fandt hurtig ud af de folk der snød og var egoistiske og de blev stemplet i hele gruppen til advarsel for resten af gruppens medlemmer. De eneste der gad at samarbejde med dem der snød, var sjovt nok andre der snød.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Indlægaf Fame » lør 18. jun 2016 17:28

Moral eller ej...

Moral er noget, som man vælger at have. Nogle vil mene, at de grundlæggende har det i sig - og andre mener, at det er socialt tillært.
Uanset, så vil begrundelsen for at fravælge eller tilvælge moral være grundlagt i en overbevisning/tro på hvad der er det bedste.

Tro er "ikke viden", derfor er det omsonst og komplet nyttesløs (og argument teoretisk babyagtigt) at præsentere sin "tro" som en "viden" for andre, med forsøget at overbevise dem om, at "deres tro" er den bedste.

Så førend debatørerne herinde tydeligt lærer forskellen mellem "tror", "ved" og "syntes", er de, som forveksler dem, dybt naive og infantile i deres kommunikation.

Jeg "vælger" selv, at have moral. Min moral. Hvad naboen vælger, må han/hun selv finde ud af - I don't care. Forudsætningen for at leve i fællesskab (som vi stort set er tvunget til) er, at man respekterer andres valg, trods man ikke begriber det.
Deri vil alle som har en dagsorden om at ændre mit syn, fordi de mener at have ret i deres tro, få en dårlig dag. Modsat, vil jeg ikke kræve at andre skal ændre deres tro. Dog, hårdt mod hårdt, hvis jeg møder intolerante mennesker på min vej, påtaler jeg deres grænseoverskridende adfærd, og holder fast i mine egne grænser - uanset hvor langt jeg skal gå for at bibeholde retten til mine egne valg og respekten for mine grænser.
Whatever you can do or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it!” ― Johann Wolfgang von Goethe
Fame
Godzilla

Geografisk sted: Aarhus (39 år)

Indlægaf Musars » lør 18. jun 2016 17:45

I min optik er det nødvendigt at have et moralsk kompas at navigere efter, i hvert fald hvis man skal være et anstændigt menneske der bidrager positivt til andre liv end dit eget.
Her er det dog ikke sagt, hvilket kompas man navigerer efter. Hvilke retningslinjer man har og hvor ens grænse går, det vil jeg mene er forskelligt for os alle, omend vi nok som samfund har visse rammer disse sættes indenfor.

Hvis jeg bliver præsenteret overfor et moralsk valg, vil jeg som oftest spørge mig selv "bidrager det her med noget godt som helhed?" ift. eskalering vil et eksempel være hvis man nu er i tvivl om man skal eskalere overfor en pige der har en kæreste.
Vil det her fucke hendes forhold og liv op på en negativ måde eller er det på tide at hun finder videre (her er der selvfølgelig flere betragtninger med, men generelt sagt).

Det er sådan nogle spørgsmål jeg personligt går med, når jeg spørger mig selv hvad jeg bør/ ikke bør gøre.
Så er det nok forskelligt fra person til person hvornår man mener det er det rigtige og hvordan man læser situationen, men at agere helt uden morale er jeg bestemt ikke tilhænger af.

Bare mine tanker om emnet. :D
Musars
MacDaddy

Næste

Tilbage til Generelt om The Game