What makes you 'click' (answer: vulnerability)

Generel teori og diskussion for nybegyndere

What makes you 'click' (answer: vulnerability)

Indlægaf Desire » søn 4. sep 2016 18:09

Tænkte jeg lige ville dele det her, da det er vildt godt:
Allowing yourself to be vulnerable helps the other person to trust you, precisely because you are putting yourself at emotional, psychological, or physical risk. Other people tend to react by being more open and vulnerable themselves. The fact that both of you are letting down your guard helps to lay the groundwork for a faster, closer personal connection. When you both make yourselves vulnerable from the outset and are candid in revealing who you are and how you think and feel, you create an environment that fosters the kind of openness that can lead to an instant connection — a click.

Phatic: These statements have no emotional content: “How are you?”
Factual: These share information, maybe personal information, but no strong opinions or emotions are involved: “I live in New York.”
Evaluative: These statements show opinions, but they’re not core beliefs:“That movie was really funny.”
Gut-level: Here’s where it heats up. The first three are thought-oriented. Gut-level communication is emotionally based. It’s personal, says something deeper about who you are and is focused on feelings: “I’m sad that you’re not here.”
Peak: The most emotionally vulnerable level. Peak statements share your innermost feelings. “…feelings that are deeply revealing and carry the most risk in terms how the other person will respond.” These statements are rare, even with people we are very close to: “I guess at heart I’m terrified I’m going to lose you.”

The authors spell it out clearly: “We can help to create magical connections simply by elevating the language we use from the phatic to the peak level.”

Does this really work? Yes.
"You miss 100% of the shots you don't take" - Wayne Gretzky
Brugeravatar
Desire
T1000

Geografisk sted: København

Re: What makes you 'click' (answer: vulnerability)

Indlægaf Lucard » man 5. sep 2016 08:49

Kilde?
Brugeravatar
Lucard
Konge af Burma

Indlægaf Chacruna » man 5. sep 2016 14:28

Jeg er meget enig med det her - det er en god måde at vise man har selvtillid, og at man ikke er bange for at blive bedømt. Og hvis man ikke er bange for at blive bedømt af andre, er man heller ikke typen der selv dømmer, hvilket betyder at andre har nemmere ved at slappe af og åbne op i ens selskab.
I Am Jack's Complete Lack of Surprise
Brugeravatar
Chacruna
Godzilla

Geografisk sted: København Bitches!

Indlægaf Fame » man 5. sep 2016 16:58

+1 Desire

Jeg taler ofte i "peak", og har det ganske fint med det. Jeg oplever dog ofte, at jeg er nød til at kalibrere ned til "evaluative", da nogle mennesker er så usikre, at de ikke tør mere - og derfor har svært ved at høre noget dybere end dette.
Guldfisk og playahs/fodbold-chodes har svært ved at gå ud over "factual".
Whatever you can do or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it!” ― Johann Wolfgang von Goethe
Fame
Godzilla

Geografisk sted: Aarhus (39 år)

Indlægaf Gnome » man 5. sep 2016 17:55

Jeg er fan. Kami gjorde mig lige opmærksom på den her post.

Efter lidt selvrefleksion så er jeg kommet frem til at jeg ofte, og nogen gange med vilje, holder "peak"-niveauet tilbage. Især i starten af relationen. Men jeg gør det således, at jeg gør pigen klar over, at jeg faktisk har lyst til at dele min dybere niveauer med hende - hvis jeg altså mener hun er værdig. Hvis hun så investerer efter det, så åbner jeg op. Og det er typisk der man skaber kærlighedsboblen. Det passer utrolig godt på samtlige af mine dybere forhold. Fedt at få lidt litteratur på tingene også.
"Husk. Intet er umuligt for den der bærer viljen i hjertet. Tak fordi I kiggede med." Thomas Mygind, vært på Fangerne på Fortet.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Indlægaf Kami » man 5. sep 2016 18:16

Jeg hader peak og har lyst til at løbe skrigende væk. Det er så fordi jeg har en undvigende tilknytning, så min første reaktion, når folk nærmer sig noget der er dybt, er altid bare at skride. Nyt, nyt, nyt - væk, væk, væk.

Jeg har været god til at bruge gut-level kommunikation og dermed skjule lidt, at jeg ikke delte særlig meget af mig selv. Også i venskaber... faktisk alle mine relationer.

Det mønster brød jeg så for 5 års tid siden ved hjælp af en ekskæreste og en psykolog.

Jeg har stadig en trang til at trække mig, når tingene kommer for tæt på. Men jeg har værktøjerne til at deale med de følelser. Det er jeg ret glad for, for det har betydet at mine relationer er blevet langt dybere og mere meningsfulde.
I sidste ende er mine følelser jo bare som et skab-agtigt møgbarn, der løber væk når det har brug for et kram. Nu har det lært at blive stående og finde sig i det, når der er feels - omend der kommer lidt protester engang imellem, fordi det faktisk overhovedet ikke er rart at være sårbar (hvis man spørger mig, og det bør man ikke med de her ting xD ).
Kami

Indlægaf Desire » man 5. sep 2016 20:21

Lucard skrev:Kilde?

Ja det er jo meget godt at vise sin kilde. Fandt det her:
http://time.com/3343755/what-makes-you- ... eone-else/

Sjovt nok er der så links videre til de berømte 36 spørgsmål, som skaber en mere dyb connection end at være gift i 117 år. Sjovt..

Ens game svinger sikkert fra tid til anden som i, hvad man gør sig i. Jeg har ikke gjort mig særlig meget i dybe samtaler på kort tid på det seneste, men det tror jeg, at jeg gerne vil tilbage til, og bl.a. ved at gå ned på mere følelsesmæssige niveauer.
I går virkede det til perfektion. Lagde aldrig an på hende. Connectede på et dybt plan og brugte øjnene.
Brugeravatar
Desire
T1000

Indlægaf Kami » man 5. sep 2016 20:32

Desire skrev:

Sjovt nok er der så links videre til de berømte 36 spørgsmål, som skaber en mere dyb connection end at være gift i 117 år. Sjovt..

Ens game svinger sikkert fra tid til anden som i, hvad man gør sig i. Jeg har ikke gjort mig særlig meget i dybe samtaler på kort tid på det seneste, men det tror jeg, at jeg gerne vil tilbage til, og bl.a. ved at gå ned på mere følelsesmæssige niveauer.
I går virkede det til perfektion. Lagde aldrig an på hende. Connectede på et dybt plan og brugte øjnene.

Er det så helt nede på peak niveau eller niveauet over?

Og er det nemt for dig at give af dig selv på den måde, den slags interaktion kræver..?
Kami

Indlægaf Fame » man 5. sep 2016 22:04

Med bagrund i mange andre begrundelser (selvudvikling, generel udvikling, reflektion, indsigt etc), har jeg ikke længere svært ved at åbne helt op, og dele dybe ting, frygt og tanker. Jeg kan nogenlunde sundt forholde mig til, at andres vurdering siger mere om dem selv, end mig. Derfor rører de mig utroligt sjældent. Og - jeg holder mest af folk, som heller ikke vurderer andres indre.

Ellers kan du også tage Tyrion i brug. Sig det, som er din akilleshæl højt, og det mister magten over dig.
Sig ting i peak, og det kan ikke "bruges" mod dig - da du selv kan sige det uden problemer (men du må derfor også eje dine issues 110%, hvis det er "issues")
Billede
Whatever you can do or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it!” ― Johann Wolfgang von Goethe
Fame
Godzilla

Geografisk sted: Aarhus (39 år)

Indlægaf Desire » tirs 6. sep 2016 08:56

Kami skrev:
Desire skrev:

Er det så helt nede på peak niveau eller niveauet over?

Og er det nemt for dig at give af dig selv på den måde, den slags interaktion kræver..?

Nej set er det ikke. Men på det holdningsbaserede og det lidt dybere med, hvad der motiverer en, hvad man drømmer om, bekymrer sig om etc.
Brugeravatar
Desire
T1000

Næste

Tilbage til Generelt om The Game