Spark mig i gang

Generel teori og diskussion for nybegyndere

Re: Spark mig i gang

Indlægaf Gregersen » søn 12. mar 2017 04:31

Thebond skrev:Kaizer

Nope nope nope!
At sige "bare gør de ting du er bange for" det er ligesom at spørge sin lærer om. "Hey hr Nielsen hvordan kan jeg forbedre min karakter i fysik" Hr nielsen: "Du skal bare gør det bedre knægt" Husk Kaizer det jeg hjælper ham med er kognivite metoder generelt, jeg har bare brugt et teknik der er direkte taget fra CBT.
Og tro mig Kaizer har hjulpet forskellige fyre. Og hvis man er opvokset med noget lort, som man har overbevist sig om siden man var et lille barn så er det svært at "bare gør det du er bange for". Det er ikke kun rejection i sig selv der er et problem. Self-esteem kan også være et problem der danner rejections angst.
Det kan godt være at manden føler sig selv sikker her i sin sport. Men han føler sig måske inderst ikke god nok til at score.

"Bare gør det du er bange for" Prøvede jeg på 300 gange ude i byen da jeg var 15 = 0 approaches.

Jeg vil lige byde ind i diskussionen fordi jeg bed mærke i dette: Det fortolker jeg som om at du ikke har kunne finde ud af at bruge værktøjet ordentligt.
Ligesom folk kan blive deprimerede af game, så er mantraen "gør noget du er bange for" blot et VÆRKTØJ. Når værktøjet bruges forkert og din subjektive vurdering er at man ikke kan få resultater på dén måde, så er det IKKE en objektiv sandhed.

Det virker som om du har forsøgt at gøre noget du er bange for, men ikke rigtigt har formået at gøre det. Sagt på en lidt pædagogisk måde har du altså ikke formået at benytte værktøjet 'korrekt'. Derfor kan du heller ikke udtale dig om dets effekt.

Nu skal jeg ikke 110% sige det er tilfældet, men ALLE de mennesker som jeg kender der SIGER at de gør det der skræmmer dem, de gør det rent faktisk ikke. De babystepper og laver omveje for at undgå at gøre de ting som VIRKELIG skræmmer én, og det lyder det også som om du gør :-)

At gøre noget der skræmmer én, er bestemt en god måde at bygge core confidence.
Gregersen
Konge af Burma

Indlægaf JollyJumper » søn 12. mar 2017 12:13

Clams skrev:Oh, I see.

Her kommer rettelsen:

Situation: Jeg vil eskalere seksuelt (gå efter kysset, SOI eller seksuel kino)
Negative thinking sentence: Jeg bliver højst sandsynligt afvist og folk vil grine af mig
Summarize the belief up: Det er dårligt at blive afvist og grint af.
Hvad er problemet af at blive afvist og grint af?
- Jeg vil blive grint af og ”mobbet” med det + at jeg vil se dum ud
Hvad er problemet med at jeg vil blive grint af og mobbet med det + at jeg vil se dum ud?
- Pigen og andre folk vil ikke kunne lide mig, hvis jeg gør noget dumt
Hvad er problemet med at pigen og andre folk ikke vil kunne lide mig hvis jeg gør noget dum?
- At de ikke vil være sammen med mig
Hvad er problemet med at de ikke vil være sammen med mig?
- Jeg vil mister alle mine venner og veninder
Hvad er problemet med at miste alle mine venner og veninder?
- Så vil jeg blive ensom og ikke være gode nok for dem
Hvad er problemet med at jeg ikke er gode nok for dem?
- At jeg ikke er god nok

Core belief: Jeg er ikke god nok

Hvis man i pleistocen-æraen (eller hvad den nu hedder på dansk) blev udstødt af stammen, ville man have store problemer med at skaffe mad på bordet og beskytte sig mod rovdyr og fjendtlige stammer, eller hvad ved jeg, så hvis man blev udstødt af stammen dengang, ville man dø ( i hvert fald medmindre man var en fantastisk nok kriger og jæger til at klare sig på egen hånd - og hvis man var det ville stammen have så meget desto sværere ved at udstøde dig, da du giver/har enormt meget værdi). Derfor overlevede de mennesker, der havde gener, der fortalte dem, at de for alt i verden ikke skulle udstødes af stammen, og derfor har du følelser, der siger, at du ikke må miste dine venner. Så problemet er, at du ikke tror, at du kan klare dig uden dine venner (som er så fantastiske, at de ville udstøde dig, hvis du blev afvist af en pige?).

En anden måde at se på det på er måske, at du ikke vil have ødelagt dit selvbillede af dig selv som en fyr, som alle kvinder vil have?

Tag i byen alene, så dine venner ikke kan se dig, eller find nogle bedre venner her på forummet. Lær din hjerne at der er maser af muligheder/piger i dagens Danmark, og at der reelt ikke er noget at være bange for.
Senest rettet af JollyJumper søn 12. mar 2017 19:24, rettet i alt 1 gang.
JollyJumper
Happy Meal

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Thebond » søn 12. mar 2017 14:22

Kaizer:
ja jeg ved godt. Men Exposure er en terapi for sig selv, det hører under cognitive ja! Men det er en terapi for sig selv. Men jeg siger det igen og igen. Approach Anxiety er en kombination af flere problemer, ligesom social anxiety. Exposure er effektiv for simple phobais. Som højdeskræk, fear af edderkopper osv!. Approach Anxiety, hører med til Social Anxiety. Exposure er ikke effektiv til social anxiety, derfor bruger man kognitv adfærdsterapi. Jeg hjælper manden her med "kognitiv adfærdsterapi terapi"

Gregersen:
Sæt dig lidt ind i andres perspektiver, det er lidt svært "at bare gør det", da jeg havde social angst i min tidlige alder. Jeg rystede når jeg bare nærmede mig en natklub alene.

JollyJumper
Ikke helt rigtig i nutiden. Man er kun født med frygt for larm og at falde. Resten er oplært. Fear of rejection er oplært for det meste af forældre (ja dengang stammen).
“You are in prison. If you wish to get out of prison, the first thing you must do is realize that you are in prison. If you think you are free, you can't escape.”
Brugeravatar
Thebond
Happy Meal

Geografisk sted: Litchi juice

Indlægaf Gregersen » søn 12. mar 2017 18:24

Bevares; jeg har ikke gjort mig det store for at sætte mig ind I dit perspektiv, det kan du have ret i. Det beklager jeg, og er glad for at du påpeger det, for det er bestemt ikke en kvalitet jeg altid er/har været god til.

Når det så er sagt, så kan jeg jo passende sige det samme til dig? :P Nu har jeg ikke aktivt fulgt hele tråden her, men medmindre Clams selv har social angst, så synes jeg der bliver skudt gråspurve med kanoner.

Nu kender jeg ikke ALLE gamers, men blandt dem jeg har mødt samt mit generelle indtryk, er det et mindretal der lider af social angst. For de flestes vedkommende er der bare en (naturlig?) frygt for at approache, som sagtens kan bekæmpes ved 'bare at gøre det'.
Jeg kan i forbindelse med dette emne altid godt lide at være lidt provokerende og bruge ordet 'tøsedreng', fordi jeg også tror på man kan blive provokeret til at tage handling. Jeg husker det vagt, men mindes at der er noget forskning der har påvist at vi altid klarer os bedst med ryggen mod væggen, så at sige, så det er altid meningsfyldt at provokere/skubbe nogen ud i handling, uanset hvor ubehageligt det kan føles.

Sidstnævnte er naturligvis ikke myntet mod folk der har social angst; det er en lidelse og det har jeg respekt for. Men som tidligere nævnt, er det bare et mindretal der rent faktisk har social angst.
Gregersen
Konge af Burma

Indlægaf JollyJumper » søn 12. mar 2017 20:16

Hej Bond

Det gik lidt stærkt med mit indlæg, og det er en interessant pointe, at frygt for afvisning er oplært. Hvordan lærer man det så helt præcist af sine forældre, mener du? Det er i hvert fald pudsigt, at så få mennesker totalt afslappet og frygtløst kan lægge an på kvinder, ikke? Mon ikke man på en eller anden måde er disponeret for at udvikle det, selvom det er en kompliceret måde, og det ikke er DIREKTE medfødt?

Forældre, skole, stamme, samfund osv. kan selvfølgelig være med til at skabe ens ego og skygge, eftersom man tit putter de ting, de ikke kan lide, ned i skyggen, hvilket fører til en splittelse af personligheden. Man har så "nytårsforsætselvet" med alle de (socialt lærte) positive kvaliteter og skyggen (det ubevidste) med alle de uønskede kvaliteter (fx lyst til sex i visse samfund, hvilket vist var grunden til, at Freud havde kronede dage (det var hans elev, Jung, der fandt på begrebet Skyggen)). Dem, der udlever de disownede personlighedsaspekter, opfattes så som fjender. Derfor angriber muslimerne, som ikke er helt så seksuelt frigjorte som fx ateister (håber jeg, at man godt kan sige uden at fornærme nogen) i dag nogle gange diskoteker, og derfor havde man bl.a. en kold krig med kommunister vs. kapitalister. Det er en anden historie, men det er bl.a. derfor, at højt selvværd er et fornuftigt mål at sætte sig.

Splittelsen af personligheden fører, så vidt jeg kan forstå, til lavt selvværd, fordi man skal leve op til nogle kriterier, før man kan have det godt med sig selv. Man skal fx have en dyrere bil end naboen og have bedre karakterer i skolen end sine venner – eller hvad ens nytårsforsætselv nu indeholder. Man skal måske ligefrem score flere og kønnere piger end vennerne. Det er vel derfor, at man får højere selvværd ved at lære sin hjerne, at afvisning fra smukke piger er ligegyldigt. Man får et selvværdsboost og kommer i state af det, hvilket gør en meget mere attraktiv – man er jo et bedre menneske, der i mindre grad går og ser fjender i sine medmennesker. Man behøver jo faktisk ikke blive afvist for at komme i state, man er bare nødt til ikke at opføre sig konformt og prøve at leve op til andres standarder. Sige høje dyrelyde eller spænde en dildo for panden og gå rundt i et indkøbscenter virker vist også (men det ville ens forældre sikkert heller ikke have, at man gjorde, da man var barn)...

Så ja, det er oplært, men man er nødt til at have et ego for at kunne fungere personlighedsmæssigt, så man er ret meget disponeret for at udvikle den der angst for afvisning. Jeg har en teori om, at ikke-manipulerende, assertive forældre skaber børn med højt selvværd, men jeg har endnu ikke helt tjek på hvordan præcist.

Men var det det, du mente med oplært, eller har du et andet take på det?
Senest rettet af JollyJumper søn 12. mar 2017 20:23, rettet i alt 2 gange.
JollyJumper
Happy Meal

Indlægaf Kaizer » søn 12. mar 2017 20:19

Thebond skrev:Kaizer:
ja jeg ved godt. Men Exposure er en terapi for sig selv, det hører under cognitive ja! Men det er en terapi for sig selv. Men jeg siger det igen og igen. Approach Anxiety er en kombination af flere problemer, ligesom social anxiety. Exposure er effektiv for simple phobais. Som højdeskræk, fear af edderkopper osv!. Approach Anxiety, hører med til Social Anxiety. Exposure er ikke effektiv til social anxiety, derfor bruger man kognitv adfærdsterapi. Jeg hjælper manden her med "kognitiv adfærdsterapi terapi"

Det var mærkeligt, at du egenhændigt besluttede dig for, at eksponeringsterapi som led i kognitiv terapi ikke også hjælper folk med socialfobi, stik imod den bog, du har dine ideer fra, samt generel psykologisk forskning og praksis inden for området, hvor det er blandt de mest anvendte behandlingsformer.

Læs fx afsnittene om behandling af Socialfobi i det her fra Sundhedstyrelsen http://www.sst.dk/~/media/63928C3E9D284 ... 92CD8.ashx

"SBU konkluderer i lighed med andre nyere, systematiske oversigtsværker (118,129,130), at adfærdsterapi/eksponering og kognitiv adfærdsterapi er dokumenteret virksomme behandlingsmetoder over for socialfobi."

"Der er ikke dokumentation for, at kognitiv adfærdsterapi med både eksponering og kognitiv omstrukturering har bedre virkning end eksponeringsterapi alene (ibid.)."

(118) Roth A, Fonagy P. What works for whom? A critical review of psychotherapy research. 2nd ed. New York: Guilford. 2005.
(129) Fedoroff IC, Taylor S. Psychological and pharmacological treatments of social phobia: a metaanalysis. J.Clin.Psychopharmacol. 2001;21(3):311-324.
(130) Rodebaugh TL, Holaway RM, Heimberg RG. The treatment of social anxiety disorder. Clin. Psychol.Rev. 2004;24(7):883-908.
"Make it, don't take it, make it, don't fake it."
Brugeravatar
Kaizer
Angel of the Sun

Geografisk sted: Cafeteriet på Faaborg-Cypern Overfarten

Indlægaf Thebond » man 13. mar 2017 11:57

Gregersen:

Ja det har du ret i, et mindre tal har social angst, og ja de fleste fyre trænger til bare at grow balls og bare gå ud at gøre det. Men det kan man ikke når man er i panik tilstand, når man nærmer sig mennesker. Som jeg sagde før om min oplevelse, ens hjerne går i lås, når man er i panik tilstand. Hjernen vil bare avoid situationen.
Men jeg fik heldigvis bekæmpet social angst, selv uden lægehjælp (bøger). Jeg nævnte før at jeg studerede psykoterapi for mig selv. Jeg endte med ACT (acceptance and commitment therapy), CBT var ikke effektivt for mig, fordi de alternative thoughts som man skal skabe når man møder en ukomfortabel situation troede jeg slet ikke på.
ACT handler om at være spectator over sine thoughts, observere og observere følelserne og ikke tænke på den eksterne verden :)
Og gud bevare at der findes noget som ACT, ellers vil mit liv være lort mand. Du tænker sikkert? Hvorfor hjælper du manden med CBT? Fordi CBT har været meget effektivt for mange af mine venner. Alle de venner jeg har hjulpet med fear of rejection har løst deres problemer med CBT.
Og nu siger jeg det igen og igen, har forklaret en lang post om det. "Tvinge sig selv til at approache med fear" kan hurtigt give et beslag og gør det hele værre. Problemet er hvis du tvinger dig selv til at approache, og hvis det så sker, at du bliver så meget pumpet med fear at du ikke approacher alligevel. Bliver frygten værre næste gang, fordi din hjerne faktisk troede på at du var i en livstruende situation.
Jeg siger ikke at der findes en magic pill, eller jo det gør der. Der findes allerede tools, til at fjerne en lært frygt, uden at faktisk gå ud at gøre det, men det er semi magic pill, den kræver sygt meget noter og skrive arbejde (og nej det er ikke noget med voodoo-boodoo-hoodoo crap eller energy therapy at gøre). Det jeg tilbyder manden her, er tools til at sænke hans fear. Tro mig, hvis man bare sænker sin fear en lille smule gør det, det hele bedre :)
CBT kan være effektivt til hverdag worry, og problemer, man behøver ikke at være sindssyg.

Kaizer:

Jeg er ikke så meget for det danske sunhedsystem :lol: , nice kilde alligevel. Men hvis du tager en helt almindelig CBT bog, så vil det omhandle at redirecte sine thoughts og udføre adfærds eksperimenter. Det er det det handler basalt om. Exposure er en addon til CBT.

JollyJumper:

"så få mennesker totalt afslappet og frygtløst kan lægge an på kvinder, ikke?"
Ja det er et problem i Danmark ihvertfald, prøv at kige på ikke-vestlige der kommer fra deres lande, de er meget mere selvsikre og har mere sucess med kvinder?

Okay prøv at tænke over det her. En er de primitive overlevelsesinstinkter handler om at få sex, så man kan reproducere sig selv? Giver det så god mening at man er født med frygt fra kvinder? Arhhh i dont think so :)

Du spørger hvordan det er oplært af forædrene, lad mig give dig nogle eksempler:

-Lille 5 årige JollyJumper kommer hjem fra skolen, han smider tasken og vil gerne snakke med sin mor, mor siger "Ikke lige nu skat, gå lige op på dit værelse jeg har ikke tid"
-Lille 5 årige JollyJumper vil gerne få hjælp af sin far, og går hen og spørger sin far om hjælp. Hans far sidder og drikker øl med sin ven "Ikke lige nu JollyJumper, kan du ikke smutte over på dit værelse, vi sidder og snakker sammen"
-JollyJumpers forældre sidder og ser TV, JollyJumper vil gerne snakke med dem, men forædrene beder ham og at smutte over på sit værelse da de vil være alene.

Og der er nok masere flere af sådanne nogle scenarier, jeg er 100 p på, at du har oplevet noglelunde ting med dine forældre.

Hvad sker der her? Alle 3 tilfælde er rejections. Hvad betyder rejection når du er et lille barn? Det betyder:

I am dependent on my parents > Rejection from parents > means no love > i will be alone > i will die.

Det er frygten for at dø faktisk, da du er afhængig af dine forældre for at overleve, men de gad dig ikke (tror hjernen). Det er derfor de er så skide svært at snakke med damer eller gennerelt åbne til folk.
Du seeker approval fordi du er bange for at du bliver efterladt og vil dø, hvis folk afviser dig. Det er alt sammen lært fra barndommen og forældrene. Håber du forstår det.

I dag bliver der opvosket flere og flere pussies blandt drenge. Min mor arbejder på en instutition med børn, og der er flere børn der bliver opvokset med lav selvtillid og sociale problemer.

Og det er fordi mange danskere, de ikke gider deres børn nu om dage. De knepper der hjemme mens de sender deres børn til en daglig instutition fra morgen til aftnen. Hvad betyder det for et 3 årig barn?
Det betyder. Mine forældre gider ikke have mig (rejection), jeg bliver efterladt osv osv, jeg er intet værd.

Det er derfor du ser mange ikke-vestlige have mere sucess og confidence mellem kvinder i Danmark. Og det er fordi de bringer meget tid med deres forældre, har også hørt at deres børn sover med forældrene til en sen aldder.

Håber du forstår det :)
“You are in prison. If you wish to get out of prison, the first thing you must do is realize that you are in prison. If you think you are free, you can't escape.”
Brugeravatar
Thebond
Happy Meal

Geografisk sted: Litchi juice

Indlægaf JollyJumper » man 13. mar 2017 14:18

Thebond skrev:Gregersen:

Ja det har du ret i, et mindre tal har social angst, og ja de fleste fyre trænger til bare at grow balls og bare gå ud at gøre det. Men det kan man ikke når man er i panik tilstand, når man nærmer sig mennesker. Som jeg sagde før om min oplevelse, ens hjerne går i lås, når man er i panik tilstand. Hjernen vil bare avoid situationen.
Men jeg fik heldigvis bekæmpet social angst, selv uden lægehjælp (bøger). Jeg nævnte før at jeg studerede psykoterapi for mig selv. Jeg endte med ACT (acceptance and commitment therapy), CBT var ikke effektivt for mig, fordi de alternative thoughts som man skal skabe når man møder en ukomfortabel situation troede jeg slet ikke på.
ACT handler om at være spectator over sine thoughts, observere og observere følelserne og ikke tænke på den eksterne verden :)
Og gud bevare at der findes noget som ACT, ellers vil mit liv være lort mand. Du tænker sikkert? Hvorfor hjælper du manden med CBT? Fordi CBT har været meget effektivt for mange af mine venner. Alle de venner jeg har hjulpet med fear of rejection har løst deres problemer med CBT.
Og nu siger jeg det igen og igen, har forklaret en lang post om det. "Tvinge sig selv til at approache med fear" kan hurtigt give et beslag og gør det hele værre. Problemet er hvis du tvinger dig selv til at approache, og hvis det så sker, at du bliver så meget pumpet med fear at du ikke approacher alligevel. Bliver frygten værre næste gang, fordi din hjerne faktisk troede på at du var i en livstruende situation.
Jeg siger ikke at der findes en magic pill, eller jo det gør der. Der findes allerede tools, til at fjerne en lært frygt, uden at faktisk gå ud at gøre det, men det er semi magic pill, den kræver sygt meget noter og skrive arbejde (og nej det er ikke noget med voodoo-boodoo-hoodoo crap eller energy therapy at gøre). Det jeg tilbyder manden her, er tools til at sænke hans fear. Tro mig, hvis man bare sænker sin fear en lille smule gør det, det hele bedre :)
CBT kan være effektivt til hverdag worry, og problemer, man behøver ikke at være sindssyg.

Kaizer:

Jeg er ikke så meget for det danske sunhedsystem :lol: , nice kilde alligevel. Men hvis du tager en helt almindelig CBT bog, så vil det omhandle at redirecte sine thoughts og udføre adfærds eksperimenter. Det er det det handler basalt om. Exposure er en addon til CBT.

JollyJumper:

"så få mennesker totalt afslappet og frygtløst kan lægge an på kvinder, ikke?"
Ja det er et problem i Danmark ihvertfald, prøv at kige på ikke-vestlige der kommer fra deres lande, de er meget mere selvsikre og har mere sucess med kvinder?

Okay prøv at tænke over det her. En er de primitive overlevelsesinstinkter handler om at få sex, så man kan reproducere sig selv? Giver det så god mening at man er født med frygt fra kvinder? Arhhh i dont think so :)

Du spørger hvordan det er oplært af forædrene, lad mig give dig nogle eksempler:

-Lille 5 årige JollyJumper kommer hjem fra skolen, han smider tasken og vil gerne snakke med sin mor, mor siger "Ikke lige nu skat, gå lige op på dit værelse jeg har ikke tid"
-Lille 5 årige JollyJumper vil gerne få hjælp af sin far, og går hen og spørger sin far om hjælp. Hans far sidder og drikker øl med sin ven "Ikke lige nu JollyJumper, kan du ikke smutte over på dit værelse, vi sidder og snakker sammen"
-JollyJumpers forældre sidder og ser TV, JollyJumper vil gerne snakke med dem, men forædrene beder ham og at smutte over på sit værelse da de vil være alene.

Og der er nok masere flere af sådanne nogle scenarier, jeg er 100 p på, at du har oplevet noglelunde ting med dine forældre.

Hvad sker der her? Alle 3 tilfælde er rejections. Hvad betyder rejection når du er et lille barn? Det betyder:

I am dependent on my parents > Rejection from parents > means no love > i will be alone > i will die.

Det er frygten for at dø faktisk, da du er afhængig af dine forældre for at overleve, men de gad dig ikke (tror hjernen). Det er derfor de er så skide svært at snakke med damer eller gennerelt åbne til folk.
Du seeker approval fordi du er bange for at du bliver efterladt og vil dø, hvis folk afviser dig. Det er alt sammen lært fra barndommen og forældrene. Håber du forstår det.

I dag bliver der opvosket flere og flere pussies blandt drenge. Min mor arbejder på en instutition med børn, og der er flere børn der bliver opvokset med lav selvtillid og sociale problemer.

Og det er fordi mange danskere, de ikke gider deres børn nu om dage. De knepper der hjemme mens de sender deres børn til en daglig instutition fra morgen til aftnen. Hvad betyder det for et 3 årig barn?
Det betyder. Mine forældre gider ikke have mig (rejection), jeg bliver efterladt osv osv, jeg er intet værd.

Det er derfor du ser mange ikke-vestlige have mere sucess og confidence mellem kvinder i Danmark. Og det er fordi de bringer meget tid med deres forældre, har også hørt at deres børn sover med forældrene til en sen aldder.

Håber du forstår det :)

Det handler selvfølgelig om at få videreført sine gener, og hvis ens adfærd (programmeret af gener) medførte tidlig død og ingen kvinder, blev ens gener ikke videreført, og derfor er vi programmeret til at overleve i et stammesamfund, da det var i den periode, vi hovedsageligt udviklede os. Hvis stammelederen og hans inner circle kontrollerer stammen og kvinderne, giver det fint mening, at man er bange for kvinder. Hvis man gik uhæmmet rrundt og lagde an på alle, ville man nok hurtigt blive straffet på den barske måde af stammelederen. Så måske skal man føle, at man lever op til et kriterium, der hedder "jeg er stammelederen eller hans højre hånd" eller noget i den stil, før man lægger an på kvinderne? Det giver da god nok mening for mig. :ugeek:

Frygt får vel egentlig også ret ofte folk til at præstere deres bedste...

Når det så er sagt, er det garanteret en god pointe, at en mangel på ubetinget kærlighed kan føre til social angst. Det hænger nu også en del sammen med det, jeg nævnte om skyggen og selvværd osv.

Jeg tror, at det er godt at kunne sige nej til sine børn og sætte grænser, men det skal selvfølgelig ikke gøres på en kold og afvisende måde :shock:
JollyJumper
Happy Meal

Indlægaf JollyJumper » man 13. mar 2017 15:46

JollyJumper skrev:Hej Bond

Det gik lidt stærkt med mit indlæg, og det er en interessant pointe, at frygt for afvisning er oplært. Hvordan lærer man det så helt præcist af sine forældre, mener du? Det er i hvert fald pudsigt, at så få mennesker totalt afslappet og frygtløst kan lægge an på kvinder, ikke? Mon ikke man på en eller anden måde er disponeret for at udvikle det, selvom det er en kompliceret måde, og det ikke er DIREKTE medfødt?

Forældre, skole, stamme, samfund osv. kan selvfølgelig være med til at skabe ens ego og skygge, eftersom man tit putter de ting, de ikke kan lide, ned i skyggen, hvilket fører til en splittelse af personligheden. Man har så "nytårsforsætselvet" med alle de (socialt lærte) positive kvaliteter og skyggen (det ubevidste) med alle de uønskede kvaliteter (fx lyst til sex i visse samfund, hvilket vist var grunden til, at Freud havde kronede dage (det var hans elev, Jung, der fandt på begrebet Skyggen)). Dem, der udlever de disownede personlighedsaspekter, opfattes så som fjender. Derfor angriber de allermest ekstreme og afvigende af muslimerne, som ikke er helt så seksuelt frigjorte som fx ateister (håber jeg, at man godt kan sige uden at fornærme nogen) i dag nogle gange diskoteker, og derfor havde man bl.a. en kold krig med kommunister vs. kapitalister. Det er en anden historie, men det er bl.a. derfor, at højt selvværd er et fornuftigt mål at sætte sig.

Splittelsen af personligheden fører, så vidt jeg kan forstå, til lavt selvværd, fordi man skal leve op til nogle kriterier, før man kan have det godt med sig selv. Man skal fx have en dyrere bil end naboen og have bedre karakterer i skolen end sine venner – eller hvad ens nytårsforsætselv nu indeholder. Man skal måske ligefrem score flere og kønnere piger end vennerne. Det er vel derfor, at man får højere selvværd ved at lære sin hjerne, at afvisning fra smukke piger er ligegyldigt. Man får et selvværdsboost og kommer i state af det, hvilket gør en meget mere attraktiv – man er jo et bedre menneske, der i mindre grad går og ser fjender i sine medmennesker. Man behøver jo faktisk ikke blive afvist for at komme i state, man er bare nødt til ikke at opføre sig konformt og prøve at leve op til andres standarder. Sige høje dyrelyde eller spænde en dildo for panden og gå rundt i et indkøbscenter virker vist også (men det ville ens forældre sikkert heller ikke have, at man gjorde, da man var barn)...

Så ja, det er oplært, men man er nødt til at have et ego for at kunne fungere personlighedsmæssigt, så man er ret meget disponeret for at udvikle den der angst for afvisning. Jeg har en teori om, at ikke-manipulerende, assertive forældre skaber børn med højt selvværd, men jeg har endnu ikke helt tjek på hvordan præcist.

Men var det det, du mente med oplært, eller har du et andet take på det?

Edit: Måtte lige rette det, jeg skrev om muslimer, da det godt kunne virke alt for generaliserende – beklager, hvis det stødte nogen.

For resten har vi i vesten en Anders Behring Breivik, som er mindst lige så slem som terrorister med muslimsk baggrund, så det var ikke for at være fremmedfjendsk eller noget, at jeg nævnte muslimer. Det var bare lige et eksempel.

Jeg kunne også nævne nazister, men det er måske en anelse mere kompliceret, selvom man kan simplificere det ved at beskrive dem som arbejdere i en usikker jobsituation, som så så sig sure på jøderne, som vist altid har haft pengetække. Nazister ville så også gerne se sig selv som overmennesker og så derfor jøderne som rotter, der formerede sig, og som skulle udryddes. Der var nok også noget denial of death (også en bogtitel) indblandet mht. det der overmennesketænkning, men det er længe siden, at jeg læste om det.

George W. Bush havde også gang i noget skyggeprojicering: http://www.scoop.co.nz/stories/HL0509/S00292.htm
JollyJumper
Happy Meal

Indlægaf chrisjv » man 13. mar 2017 17:00

Gener er det eneste alt andet er bullshit, folk vil ikke acceptere at vi alle ikke er skabt til at blive basketball spillere ligemeget hvor meget man læser eller øver sig. Ingen er villige til at få 10.000 rejections før de får deres 1 lay. Dem der er villige til det, er legit alle andre ønsketænker.

Grunden til i tror pickup er noget alle kan lære er fordi der findes en masse sælgere der er klar til at sælge 6 min sixpacks og de dumme hopper i.. ergo dig der har skrevet denne tråd
We're all gonna make it brah
Brugeravatar
chrisjv
Witch King of Angmar

Geografisk sted: I'm not your teacher, excuse me..

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt om The Game