Mangel på snakkeevner

Så spørg om råd herinde!

Mangel på snakkeevner

Indlægaf trix » ons 18. feb 2015 11:40

Jeg er ikke sikker på, om det her er stedet for disse spørgsmål.. men here goes!

Jeg har den seneste tid set en pige, som i mit hoved er perfekt. Vi havde en lidt alvorlig snak, hvori hun fik sagt, at hun gerne ville have lidt mere modspil fra mig
og at hun kunne mærke at jeg var usikker omkring hende.. hvilket jeg er/var.. Var ikke sikker på hun ville det samme som mig, hvilket gjorde mig usikker på, om jeg gjorde noget forkert.
Det kom så til, at hun som nævnt manglede modspil, og følte jeg ikke var så åben over for hende.
Hun siger, at hvis jeg ikke mander mig lidt op, så kan hun mærke det bliver hende der overtager 'forholdet' og det ved hun i sidste ende ender galt. forståeligt.

Dette var jeg godt klar over, og førte til en masse tanker..
Jeg har altid været genert og hadet det. Jeg har svært ved at snakke med 'nye folk.. ikke engang helt nye. Eksempel: Jeg studerer på 2. semester, og der er kun én i klassen som jeg kan med 100%. Jeg kan snakke lidt med andre, men føler ikke jeg kan gøre det når jeg er alene med dem - f.eks. i toget på vej derind. jeg håber altid jeg bare kan sidde alene, og derved undgå at sidde 1'on'1 og mærke den akavede stilhed jeg ved vil komme.

Jeg er sikker på, at det stammer fra usikkerheder jeg har om mig selv. Mangel på selvtillid? Det er dog ikke så jeg er helt flad på selvtilliden.
Det kommer allerede ved, at jeg tænker, at den pinlige tavshed måske kommer.. Det er den - samt, hvad folk tænker om mig, der er min "frygt" eller hvad man siger?

Ville sådan ønske, at jeg kunne snakke med hende lang tid ad gangen, som med mine venner, uden vi løber tør for emner.. Hun er selv en, som snakker utroligt meget - hvilket har hjulpet en del.

Er der nogle som har nogle teknikker eller råd til, hvordan man ligesom kan komme ud af det? Hvordan jeg kan komme af med, whatever det er, og endelig snakke frit med pigen jeg vil have?
Jeg har aldrig været den store snakker.. kun overfor de tætteste - eller i fuld tilstand! - eller hvis vi er flere? hvis vi er 3 mennesker, så er der intet problem, også selvom jeg ikke kender den 3. tænker umiddelbart, at det kan være fordi, at den der stilhed er sværre at nå, hvis 3 mennesker kan fylde snakken ud.. Og så er det heller ikke ligeså akavet når man er 3..

jeg ved det! det lyder dumt.. men det er et problem for mig, og jeg føler virkelig det hele holder mig meget tilbage.

Ved godt nogle bare ville sige "Just do it" men det er utroligt svært? ved ikke om man decideret kan kategorisere det som social angst, men et eller andet må det vel være?

En sidste ting! Hvad præcis skal der menes ved modspil? (generelt) Ved det selvfølgelig lidt, men er ikke helt sikker, da jeg ikke selv synes, der har været tidspunkter hvor jeg kunne give modspil?

Please help!

-trix
trix
Nyklækket

Re: Mangel på snakkeevner

Indlægaf Desire » ons 18. feb 2015 14:58

Du skal søge hjælp. Snak med en psykolog om det. Du lider af social angst og generthed som du selv påpeger.

Alt tager udgangspunkt i dig selv. Hvis ikke du var bekymret for hvad andre tænker om dig m.v. ville du sikkert ikke have et problem.

Du skal lære dig selv nogle ting. Og tror det kan blive svært. Du skal lære at sige "i don't give a fuck". Til alt muligt. Alt det der er uden betydning. Who gives a fuck hvad andre tænker om dig. Det gør jeg i hvert fald ikke. Hvad så om der opstår stilhed? Det gør der da også for mig. Jeg har det bare fint med det? Det faktum, at det ikke plager mig betyder jeg ALDRIG oplever akavede situationer. Er immun overfor det og det kan andre mærke. Jeg lader ofte andre snakke. De fleste vil helst høre dem selv. Så et simpelt spørgsmål (hv-ord) kan få dem til at ævle løs.

Prøv en dag at observere hvad andre taler om. I toget fx.prøv at hør hvor meningsløst det er. Snak behøver ikke være en videnskab. Du kan kun blive bedre ved at udfordre dig selv. Det er det vi herinde gør på daglig basis med kvinder. Pres dig selv til at snakke med tilfældige. Hvis der bliver stilhed så tæl til tre inde i hovedet og så siger du det første der falder dig ind. Hvad du siger er fuldstændig ligegyldigt. Who gives a fuck ? Dem du taler med gør ikke. tro mig.

Modspil? Det er når du er selvstændig, har dine egne holdninger og har behov for at udtrykke dem. Du har et behov for at give verden dit præg. At du siger hende imod når du er uenig.
hvis du aldrig siger en lyd, aldrig går dine egne veje, aldrig udtrykker noget DU synes eller har lyst til sø er du indifferent. Og det er ikke spændende.

Men det gode er: Man kan blive så meget bedre når først man indser, at man har et problem.
"You miss 100% of the shots you don't take" - Wayne Gretzky
Brugeravatar
Desire
T1000

Geografisk sted: København

Indlægaf bomben » fre 20. feb 2015 01:57

Først og fremmest så er jeg meget uenig med dig desire. psykolog? wtf manden er jo ikke syg, han har bare en svær måde at udtrykke sig på, og det ikke en sygdom i mine øjne. Jeg mener heller ikke han skal tvinge sig selv til at snakke med fremmede mennesker da det kun vil gør det værre. Det er metoden den er galt med, men det kan let fikses. :D Og jeg så træt af den "i dont give a fuck" attitude. Giver du ikke en "fuck" for andre mennesker? selvfølgelig gør du det. :)

Men jeg kommer selvfølgelig kun med kritik hvis jeg har en løsning.

Jeg havde fuldstændig samme problem som dig. Havde meget svært ved at åbne mig for andre folk, og tit kom der også akavet situationer som jeg ikke kunne komme udenom. Så i rigtige mange år gik jeg og spekuleret på om der var noget galt med mig, indtil pludselig en dag kom svaret flyvende lige ansigt på mig som en due der rammer en motorcyklist på motorvejen. Jeg brugte for meget tid på at tænke på "MIG SELV". Jeg tænkte for meget over hvad jeg IKKE havde og hvad JEG manglede. Men når du snakker med andre mennesker handler det ikke om dig, det handler om dem og hvad deres vision og drømme er. En interessant person lytter mere end han snakker, så det handler for dig om at få en oprigtig interessere i den person du snakker med og så kommer det helt naturligt. ALLE personer har altid en spændende historie at fortælle, så den skal du bare få frem igennem en helveds masse spørgsmål. Alle elsker at snakke, specielt hvis det er om dem selv :). Så skriv den bag øret når du snakker med nye mennesker, så skal det hele nok komme meget let.

Hvis du løber lidt død i samtalen så snak om ting du elsker. Find ud af hvad din passion er og snak om det, snak om den fodboldkamp du så igår og hvor sindsyg Benzema han spillede, eller at du så en sindsyg stiv mand i bussen, whatever der interesserer dig. Hun skal nok afbryde dig hvis hun vil snakke om noget andet. OG du bliver nødt til at acceptere dig selv. Andre vil ikke respektere dig hvis du ikke selv gør det. Et famous quote fra Napoleon Hill "you cannot afford to suggest to another person by word of mouth or by an act of your that which you do not believe"

Modspil: Du skal bare forestille dig hun er din ven fra gamle dage. Leg med hende. Kald hende homie, skub hende ind i ting når i går på gaden, sig til hende hun er fuckt up når hun siger nogle mærkelige ting. Sig hun skal holde kæft når hun nyser, tilbyd hende det sidste stykke pizza, og når hun er ved at tage imod det så spiser du det og siger "måske næste gang". En jeg bruger lidt for meget, er hver gang hun siger noget lidt for smart, så svare du bare tilbage: "skal du være fræk?" og så prikker du til hende eller siger hun kan få 2 minutter i skammekrogen hvis hun kommer med sådan en statement igen eller whatever du har lyst til at sige. :D
(Dog skal du være lidt påpasselig med disse ting, det skulle helst gøres på den rigtige drilske måde, ellers kan det godt misforstås og så har det den modsatte effekt, så hav ALTID et smil på læben når du gør det) :D

OG HUSK du er en interessant, sjov, fantantisk person, du skal bare ikke være bange for at vise ham frem..

Håber du kan bruge noget af det

// Bomben
Senest rettet af bomben fre 20. feb 2015 04:04, rettet i alt 2 gange.
bomben
Gummi Tarzan

Indlægaf Fætter Stream » fre 20. feb 2015 03:05

1. Modspil. Tror det her betyder noget med at hun gerne vil have du tager mere initivativ, siger klart hvor du gerne vil hen og tager styringen. Så kan hun så forholde sig til det du kommer med. Piger kan bedre lidt at forholde sig til stuff andre kommer med end selv at starte det op.

2. Snakke. Tja men det er da noget du skal få styr på for dit liv generelt og ikke bare for pigernes skyld. Det må da være ret hæmmende i en masse situationer. Vil foreslå: Babystepsmetoden, hvor du starter med noget du lige akkurat kan og så fylder mere på efterhånden som du kan det. F.eks. bare starte med bare at skulle sige NOGET f.eks. "dejligt vejr i dag, i går var det dårligt", og så svarer de og så er samtalen forbi. Når du er OK med det så tilføjer du dog noget f.eks. "gid det snart var sommer" eller hvad du vil. Det er ligemeget hvad du siger, det går bare ud på at vænne sig til at du siger ting til en anden person. Så tror det bedste ville være at starte med at træne meget intetsigende "sikre" samtaler.

Evt kan du lave en liste over ti emner du kan bruge f.eks. vejret, DSBs pålidelighed, eller de ting Bomben nævner.
When a brod's down between your legs sucking your dick, you don't give a FUCK about what her face looks like. - David X
Brugeravatar
Fætter Stream
Troldmanden i tårnet

Indlægaf Desire » fre 20. feb 2015 10:13

@Bomben - er lodret uenig med dig, men jeg har også en stor interesse for det psykologiske felt.

Man behøver ikke gå til psykolog fordi der er noget galt med en. Psykologer kan hjælpe en med at forstå ting ved en selv man ikke forstår.
Psykologtimer er noget alle burde tage fra tid til anden. Vi slæber alle rundt på ting vi burde 'arbejde' med.
Men nok om det.

Selvfølgelig skal han udfordre sig selv? Man kommer ikke videre fra noget ved ikke at udfordre sig selv.
Hvordan tror du folk herinde kommer over AA overfor snak med kvinder? Ved at snakke med kvinder.....

Som jeg læser hans tekst så har han direkte angst for at sidde på tomandshånd med andre mennesker. Det handler ikke om mangel på talegaver udelukkende.
Det bunder i en dybere usikkerhed. Ligesom med kvinder så hjælper det ikke bare at læse bøger og tænke. Man skal også handle.
Og derfor skal han øve sig i netop det han har svært ved.

Det handler ikke om at smide Jeppe K attitude overfor hele verden. Men det er FULDSTÆNDIG ligegyldigt hvad andre tænker om en og deri ligger en stor del af problemet, da alt for mange ikke er i stand til at indse det.
Det er ligeså ligegyldigt hvis han kommer til at sige noget, dumt/forkert/mærkeligt fordi folk går ikke op i det. Det var det der var pointen. Ingen grund til at fordreje mine ord.

Generthed er noget rigtig mange mennesker går med hele livet. Det kan være rigtig svært at komme ud af.
For nogle er det et spørgsmål om at blive ældre, for andre er det ikke til at komme ud af. Så nej det kan du ikke stille op så sort og hvidt.

Men som sagt er anerkendelsen af, at man har et problem det første rigtig store skridt.
Brugeravatar
Desire
T1000

Indlægaf Fætter Stream » fre 20. feb 2015 23:56

Desire skrev:@Bomben - er lodret uenig med dig, men jeg har også en stor interesse for det psykologiske felt.

Man behøver ikke gå til psykolog fordi der er noget galt med en. Psykologer kan hjælpe en med at forstå ting ved en selv man ikke forstår.
Psykologtimer er noget alle burde tage fra tid til anden. Vi slæber alle rundt på ting vi burde 'arbejde' med.
Men nok om det.

Selvfølgelig skal han udfordre sig selv? Man kommer ikke videre fra noget ved ikke at udfordre sig selv.
Hvordan tror du folk herinde kommer over AA overfor snak med kvinder? Ved at snakke med kvinder.....

Som jeg læser hans tekst så har han direkte angst for at sidde på tomandshånd med andre mennesker. Det handler ikke om mangel på talegaver udelukkende.
Det bunder i en dybere usikkerhed. Ligesom med kvinder så hjælper det ikke bare at læse bøger og tænke. Man skal også handle.
Og derfor skal han øve sig i netop det han har svært ved.

Det handler ikke om at smide Jeppe K attitude overfor hele verden. Men det er FULDSTÆNDIG ligegyldigt hvad andre tænker om en og deri ligger en stor del af problemet, da alt for mange ikke er i stand til at indse det.
Det er ligeså ligegyldigt hvis han kommer til at sige noget, dumt/forkert/mærkeligt fordi folk går ikke op i det. Det var det der var pointen. Ingen grund til at fordreje mine ord.

Generthed er noget rigtig mange mennesker går med hele livet. Det kan være rigtig svært at komme ud af.
For nogle er det et spørgsmål om at blive ældre, for andre er det ikke til at komme ud af. Så nej det kan du ikke stille op så sort og hvidt.

Men som sagt er anerkendelsen af, at man har et problem det første rigtig store skridt.

Yes OK med ved at identificere sig med en "der har et problem" kan man også gøre det endnu værre. Hvis man går og tænker sig på en "der ikke kan snakke med andre på tomandshånd" så forstærker man bare at det er sådan man er og det kan gøre det værre.

Self skal man identificere problemer men mere sådan "OK den her sucker fixer jeg sådan og sådan og så skal jeg det og det bagefter når jeg lige har ordnet det" i stedet for at gøre det til et kæmpe problem. Han kan jo allerede snakke med folk hvis der er to-tre stykker til stede, så den er da næsten hjemme.
When a brod's down between your legs sucking your dick, you don't give a FUCK about what her face looks like. - David X
Brugeravatar
Fætter Stream
Troldmanden i tårnet

Indlægaf Desire » lør 21. feb 2015 10:55

Selvfølgelig skal han ikke gøre det større end det er og det eneste vi har at arbejde med er hans tekst:

Jeg har altid været genert og hadet det.
-> lyder som en big deal for ham.
Jeg har svært ved at snakke med 'nye folk.. ikke engang helt nye. Eksempel: Jeg studerer på 2. semester, og der er kun én i klassen som jeg kan med 100%.
-> Lader til at det påvirker hans liv utrolig meget. Der er kun én på holdet han snakker godt med.
Jeg kan snakke lidt med andre, men føler ikke jeg kan gøre det når jeg er alene med dem - f.eks. i toget på vej derind. jeg håber altid jeg bare kan sidde alene, og derved undgå at sidde 1'on'1 og mærke den akavede stilhed jeg ved vil komme.

Virker på mig som en decideret angst, hvor han forsøger at gemme sig for andre.
Jeg er sikker på, at det stammer fra usikkerheder jeg har om mig selv.
-> Helt enig. Arbejde med sig selv. Ikke kun adfærdsændring. Der skal mere til.
Det kommer allerede ved, at jeg tænker, at den pinlige tavshed måske kommer.. Det er den - samt, hvad folk tænker om mig, der er min "frygt" eller hvad man siger?
-> Igen en dyb usikkerhed i hvad andre tænker om ham, som resulterer i hans "frygt".

Jeg overgør det sikkert, men har ikke andet end hans få sætninger at bygge en antagelse ud fra. Jeg vil dog stå ved, at han omtaler det som et "større problem". Og psykologhjælp kunne bestemt være en mulighed. Ligesom man sagtens selv kan læse Mystery Method og prøve sig frem, men mange har kæmpe glæde af at tage til et kursus med fx. Dreamz og co.
Brugeravatar
Desire
T1000

Tilbage til Er du kørt fast med en pige?