Kvinder, Neediness og Jalousi.

Så spørg om råd herinde!

Re: Kvinder, Neediness og Jalousi.

Indlægaf Fame » ons 19. aug 2015 20:15

Gnome skrev:Hvordan undersøgte du og flyttede grænserne helt præcis hvis jeg må spørge?

Jeg afklarede, hvor min grænse gik. I starten gik min grænse ved, at min daværende kæreste ikke måtte "kramme" andre fyre (I know, jeg var ung - det er 20 år siden). Jeg talte med hende om det, åbent, og fortalte, at jeg gerne ville ha' det anderledes med det. Min morale sagde mig, at kram var OK, men mine følelser sagde nej.
Vi aftalte, at hun selvfølgelig måtte kramme løs, men at vi kunne tale om det undervejs - hvad det gjorde ved mig, hvad det måske handlede om og hvordan jeg kunne komme et sted hen, hvor det var OK. Bad om hendes hjælp dengang, hvor det ville have været helt OK, hvis hun sagde nej til det (hun var et alm. menneske, og ikke en rednings-terapeut).

Senere, da jeg har haft fuck-buddies, undersøgte jeg min morale. Fx. at jeg ikke havde krav på eksklusivitet med en FB, selvom følelserne kunne være svære. Jeg talte åbent om det med FB, med formål at mine følelser kunne følge min moral. Vi startede med at hun delte få detaljer (hun havde flirtet med andre), og byggede lige så stille på, mens jeg undersøgte mine følelser.

Så i praksis rykkede jeg fuldt bevidst mine grænser - men med hjælp og sammen med andre.

Dog - mine bagvedliggende svigt-komplekser, fik jeg prof. hjælp til for godt 10 år siden. Det kunne jeg ikke fixe selv, og ville ikke byde et almindeligt menneske at skulle navigere i.
Whatever you can do or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it!” ― Johann Wolfgang von Goethe
Fame
Godzilla

Geografisk sted: Aarhus (39 år)

Indlægaf Gnome » ons 19. aug 2015 21:36

Gode råd, tak.
Har faktisk også udforsket det lidt med en tidligere eks, som også var meget forstående, hvilket var ret givende. Jeg tror min nuværende grænse personligt går ved, at jeg ikke vil have at andre føler de kan 'få' min kæreste hvis de prøvede. Har ikke noget imod flirteri, kram osv, men de skal vide, at de ikke bare kan hive hende med hjem, så at sige. Men så er vi jo lidt tilbage til at jeg i princippet ikke ejer hende, og at hun selvfølgelig er en fri person. Men det er grundlæggende det princip jeg har svært ved, fordi den monogame natur ligger utroligt fastgroet i mit selv. Og dette er tiltrods for, at jeg er indforstået med, at den menneskelige natur har sider der bygger på både polygami og monogami.
"Husk. Intet er umuligt for den der bærer viljen i hjertet. Tak fordi I kiggede med." Thomas Mygind, vært på Fangerne på Fortet.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Geografisk sted: København

Indlægaf Kami » tors 20. aug 2015 19:54

Kloge ting er allerede skrevet. Jeg vil kun tilføje dette:

Jeg laver en klar distinktion mellem jalousi og neediness. Jeg anser jalousi som noget, der kun findes inden i én som en følelse, mens neediness som begreb også indeholder en ageren, en handlemåde, en måde at relatere sig til andre på i konkrete aktioner (handlinger).

Som pædagog rummer jeg naturligt alle følelser, selv de negative. ;) Det er måske lidt hippie-agtigt, men jeg skelner ikke mellem "gode" følelser og "dårlige" følelser. Men der er følelser, som kan føre til handlinger, der er dekonstruktive eller deciderede destruktive for menneskets livsverden.
Jeg er pædagog, ikke psykolog. Følelserne kan jeg ikke fikse - men jeg arbejder gerne med folks handlinger, for at få dem til at agere mere hensigtmæssigt.

Det jeg forsøger at pointere her, er at det ikke som sådan er dårligt, at være jaloux. Det er bare en følelse, og følelser kan ikke skade dig. De ER bare.
Men det, som kan skade dig, er de handlinger en følelse kan afstedkomme - at du sidder og slår dig selv i hovedet i overført betydning, med alle mulige grimme scenarier. Eller du begynder at skrive helt vildt til pigen og oversvømmer hende, så hun ikke kan være i forholdet mere, osv.

Første skridt er helt lavpraktisk at stoppe neediness, selvom det måske ikke medfører et stop for jalousien. Hvis du er ved at skrive til hende for 117. gang, så sluk din telefon og lav noget andet, gerne noget fysisk. Hvis hun har været til fest og du har lyst til at udspørge hende om hvad hun lavede, så spørg hende i stedet om I ikke skal knalde eller se en film.
Stop dig selv i den needy opførsel (den måde, din følelse af jalousi helt konkret manifesterer sig handlingsmæssigt).

Det tager tid, når man har vænnet sig til at køre i én bestemt rille, så det skal gås til som en øvelse. Jo mere du øver dig, jo nemmere bliver det for dig.

Kombineret med de andre gode råd, kan du ret hurtigt opleve en forandring.
Kami

Indlægaf Kami » tors 20. aug 2015 20:02

Gnome skrev:Gode råd, tak.
Har faktisk også udforsket det lidt med en tidligere eks, som også var meget forstående, hvilket var ret givende. Jeg tror min nuværende grænse personligt går ved, at jeg ikke vil have at andre føler de kan 'få' min kæreste hvis de prøvede. Har ikke noget imod flirteri, kram osv, men de skal vide, at de ikke bare kan hive hende med hjem, så at sige. Men så er vi jo lidt tilbage til at jeg i princippet ikke ejer hende, og at hun selvfølgelig er en fri person. Men det er grundlæggende det princip jeg har svært ved, fordi den monogame natur ligger utroligt fastgroet i mit selv. Og dette er tiltrods for, at jeg er indforstået med, at den menneskelige natur har sider der bygger på både polygami og monogami.

Tanker er toldfri. Hverken du eller din kæreste kan styre, hvad andre tror eller tænker. Der vil altid være dem, som antager en masse, uden at kunne bakke det op.

Hvis det handler om, at din kæreste skal signalere en form for afstandstagen ("Jeg har en kæreste!"), så er vi tilbage ved ejerskabet. Du er nødt til at stole på, at din kæreste vil respektere den aftale, I har indgået omkring monogami. Du er også nødt til at stole på, at hun har social intelligens nok til at kunne navigere i, at nogle mennesker måske gerne vil have sex med hende og hvordan man får dem afvist på en socialt passende måde. Det er nogle gange en direkte og kontant afvisning, andre gange byder de sociale doktriner at man snarere "glider af på" tilnærmelserne, for ikke at skabe en dårlig stemning. At hun måske afviser indirekte via nonverbal kommunikation, er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at hun er villig. Det handler nok mere om en konkret vurdering af situationen, at det er den bedste approach for ikke at ødelægge stemning eller social positionering (sin egen eller fyrens).

Handler det om noget helt andet, nemlig at din kæreste er en attention whore der render og flirter med alle og enhver, og ignorerer dig/reducerer dig til taske-holder, så skal du måske bare overveje at slå op.

Det er lidt svært at gisne om, når man ikke kender de specifikke situationer i forhold, hvor din jalousi tændes. Jeg har tidligere defineret mig selv som værende en utrolig jaloux person - i dag ved jeg, at det snarere handler om, at jeg har været kæreste med nogle utroligt nederen douchebags. ;)
Kami

Indlægaf Gnome » fre 21. aug 2015 12:36

Tak, gode råd igen! Du har ret, at det er handlingerne i sig selv, ikke følelserne, der er ødelæggende og er dekonstruktive.

Kamikee skrev:
Handler det om noget helt andet, nemlig at din kæreste er en attention whore der render og flirter med alle og enhver, og ignorerer dig/reducerer dig til taske-holder, så skal du måske bare overveje at slå op.

Jeg har nemlig førhen datet flere attention whores og fået følelser for dem. Kvinder der ikke hviler i sig selv og har konstant brug for bekræftelse fra omverden er lidt tilsvarende de 'douchebags' som du siger du har datet. De er på ingen måder sunde for mig personligt. Og det er lige præcis dem jeg bliver jaloux over fordi jeg ikke ved hvor jeg har dem.
"Husk. Intet er umuligt for den der bærer viljen i hjertet. Tak fordi I kiggede med." Thomas Mygind, vært på Fangerne på Fortet.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Indlægaf Kami » fre 21. aug 2015 13:55

Gnome skrev:Tak, gode råd igen! Du har ret, at det er handlingerne i sig selv, ikke følelserne, der er ødelæggende og er dekonstruktive.

Kamikee skrev:

Jeg har nemlig førhen datet flere attention whores og fået følelser for dem. Kvinder der ikke hviler i sig selv og har konstant brug for bekræftelse fra omverden er lidt tilsvarende de 'douchebags' som du siger du har datet. De er på ingen måder sunde for mig personligt. Og det er lige præcis dem jeg bliver jaloux over fordi jeg ikke ved hvor jeg har dem.

Det er en super vigtig pointe, at holde sig for øje, når man dater og når man arbejder med sig selv.

For mig har det gjort en hel masse godt, at blive bedre til at screene dem jeg ses med, inden jeg overvejer at rykke videre i en mere defineret relation.
Jeg ser det ikke spor anderledes, end at jeg heller ikke i mit arbejdsliv gider kollegaer eller studiekammerater, der ikke kan finde ud af at respektere de aftaler vi laver omkring vores samarbejde, eller konstant skal forsøge at skubbe grænserne for social acceptabel opførsel på en arbejdsplads /i en læsegruppe.
Det gider jeg faktisk bare ikke stå model til, og jeg ser mine jaloux følelser som et udtryk for, at jeg ikke formår at fastholde denne selvrespekt, fremfor som en forhindring jeg skal overkomme, for at forholdet bliver godt.

En del af min proces har været klart at definere for mig selv, hvad "det gode forhold" er for mig, og det er jo en ekstremt subjektiv ting, hvor man virkelig må selvransage.

Det var egentlig først efter, at jeg klart havde defineret, hvad "det gode forhold" var for mig og begyndte at screene for de egenskaber, der afkræves for at være i min version af "det gode forhold", at jeg kunne undersøge nærmere, hvad mine jalousiproblemer egentlig bestod i.
Der var nogle ting der skulle arbejdes med, pga. lavt selvværd og så var der områder, hvor jeg følte mig meget fastlåst og egentlig gerne ville bløde lidt op, og blive mere afslappet.
Men nej, jeg har ikke behov for at fjerne min jalousi helt, fordi den er en indikator for, hvornår jeg føler mine grænser overtrådt. Den er et godt værktøj, fordi den gør mig bevidst om nogle ting, jeg måske ikke ellers ville have bidt mærke i og sagt fra over for.
Kami

Indlægaf Gnome » fre 21. aug 2015 16:13

Kamikee skrev:For mig har det gjort en hel masse godt, at blive bedre til at screene dem jeg ses med, inden jeg overvejer at rykke videre i en mere defineret relation.

Det er her jeg halter. Jeg får stort set altid følelser for de 'forkerte' kvinder (i.e. attention whores), da det oftes er dem man møder i byen. De sidste tre år har alle mine forhold været med piger jeg har 'scoret' i byen. Der har da været piger med en række kvaliteter jeg kunne bygge videre på imellem, men de er bestemt i undertal.

Men jeg kan godt lide din tolkning af man ikke skal udradere jalousi-følelsen men acceptere den, og i et vist omfang forsøge at styre de medfølgende handlinger.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Indlægaf Kami » lør 22. aug 2015 08:55

Gnome skrev:
Kamikee skrev:For mig har det gjort en hel masse godt, at blive bedre til at screene dem jeg ses med, inden jeg overvejer at rykke videre i en mere defineret relation.

Det er her jeg halter. Jeg får stort set altid følelser for de 'forkerte' kvinder (i.e. attention whores), da det oftes er dem man møder i byen. De sidste tre år har alle mine forhold været med piger jeg har 'scoret' i byen. Der har da været piger med en række kvaliteter jeg kunne bygge videre på imellem, men de er bestemt i undertal.

Men jeg kan godt lide din tolkning af man ikke skal udradere jalousi-følelsen men acceptere den, og i et vist omfang forsøge at styre de medfølgende handlinger.

Du har en meget needy tankegang allerede her. Jeg er nødt til at spørge dig:

Hvorfor møder du kvinder i byen, hvis du altid møder "de forkerte" kvinder?

Det er sådan noget piger gør. Dater rockere, og spørger i en brevkasse: "Hvordan får jeg ham til at holde op?". Stop dig selv. Find en anden. En som ikke er lort fra starten.

"Men han er så sød!" (Den kvindelige pendant til "Hun er så lækker"). Igen: Stop dig selv. Find en anden. Hold op med at være til grin.

Derudover: Det er stadig din screening som er galt. Jeg går i byen. Mine veninder går i byen. Ingen af os er attention-whores. Men hvis du ikke kigger efter os, ser du os ikke, for vi er dem der hænger i baren og giver øl til gutterne, som spiller bordfodbold og pool. Vi er lige så lækre, men modtager ikke samme seksuelle opmærksomhed, fordi vi ikke gider stå på et podium og røre ved os selv mens vi danser. Vi vil bare chille og have det sjovt.
Jeg kalder det for "de skjulte 10'ere", og hvis man først lærer at spotte denne type pige, så får man som fyr nogle federe oplevelser, fordi man har noget til fælles, oplever respekt og gensidighed osv. Man får så ikke hende, alle fyrene i clubben savler efter, men det er hende, alle fyrene er hemmeligt forelskede i på skift. Så må man vælge, hvor vigtigt det er for en med et tomt trofæ eller en oprigtig "nice girl". :)
Kami

Indlægaf Gnome » lør 22. aug 2015 10:51

Jeg møder kun kvinder i byen da jeg ikke er fan af Tinder og Online-dating. Mit universitet er også begrænset på kvindescoringsfronten, da de studerende består af en del fra den ældre årgang, 30+.

Kamikee skrev: fordi vi ikke gider stå på et podium og røre ved os selv mens vi danser.

Jeg er fysisk tiltrukket af dem du kategoriserer som dem der stå på podiet og har sex med polen. Men jo, jeg gør det nok også for at få et selvtillidsboost og vise mig selv at jeg faktisk godt kan score dem. Jeg ser dem ofte som den største udfordring, I guess. Men til forhold duer de ikke, er så konklusionen efter intensiv empiriindsamling. Er der ikke et ordsprog der hedder: you cant make a housewife out of a(n) (attention)whore? :roll:

Drengepigerne har jeg ikke den store erfaring med må jeg indrømme, jeg går muligvis glip af noget.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Indlægaf Kami » man 24. aug 2015 08:52

Gnome skrev:Jeg møder kun kvinder i byen da jeg ikke er fan af Tinder og Online-dating. Mit universitet er også begrænset på kvindescoringsfronten, da de studerende består af en del fra den ældre årgang, 30+.

Så du har tænkt dig at gøre det, du altid har gjort, men forventer nye resultater?

Det er igen sådan en kvinde-ting. De går til psykolog, arbejder med selvudvikling, booster deres selvtillid til fitness og negletekniker og dyrt tøj. Så tager de direkte hen på den samme stam-bar, og samler samme type hjernedød stodder op som de tidligere har haft problemer med. Og forstår ikke, hvad der gik galt, for de har jo rykket sig så meget?!

If you don't do different, you won't get different (results).

Måske behøver du ikke bryde dig om online dating, for at bruge det til at arrangere real life dates. Måske findes der andre muligheder end dem du lister her, who knows.

Jeg er fysisk tiltrukket af dem du kategoriserer som dem der stå på podiet og har sex med polen. Men jo, jeg gør det nok også for at få et selvtillidsboost og vise mig selv at jeg faktisk godt kan score dem. Jeg ser dem ofte som den største udfordring, I guess. Men til forhold duer de ikke, er så konklusionen efter intensiv empiriindsamling. Er der ikke et ordsprog der hedder: you cant make a housewife out of a(n) (attention)whore? :roll:

Drengepigerne har jeg ikke den store erfaring med må jeg indrømme, jeg går muligvis glip af noget.

Det sidste først: Jeg snakker ikke som sådan om drengepigerne, jeg snakker mere om de piger, der hviler i sig selv og chiller. For den tyde adfærd du beskriver - podiepigerne - stinker langt væk af usikkerhed. De jager hele tiden bekræftelsen på, at de er gode nok, og det er også derfor de ikke stopper, selvom de er sammen med en kanon fyr. For hvis de stopper med at jagte bekræftelsen, så er der intet til at overbevise dem om, at de er gode nok og de får det nederen.

Det betyder også, at de er relativt nemme at score. Hvis de får en idé om, at du er en cool fyr, vil de gerne scores, da det er bekræftelse.
Så på den led, har du helt omvendt fat i, hvem der er sværest at score.

Slutshamingen vil jeg ikke deltage i. Jeg er selv en "whore", da jeg har været mere end én gang rundt om blokken, men jeg er også en fucking awesome kæreste. Men som du måske fornemmer, fejler selvtilliden ikke noget og det er ret vigtigt, for at få et velfungerende parforhold.
Kami

ForegåendeNæste

Tilbage til Er du kørt fast med en pige?