Memoteknik - tips til level 1 og diskussion af level 2

Åbnere, rutiner, gambits.

Memoteknik - tips til level 1 og diskussion af level 2

Indlægaf Kaizen » lør 28. apr 2012 20:49

Har du svært ved at finde på gode samtaleemner eller huske dit canned material og gode historier?

De gamle grækere opfandt memoteknikken for at være i stand til at holde lange taler uden noter. Det kan DU også bruge til aldrig at glemme de ting du har brug for. Det kræver bare at du finder et godt system, og bruger tiden på at indkode de ting du gerne vil huske.

Og det var så der flere medlemmer på det gamle TGO lod bolden ligge, hvilket jeg ærlig talt ikke syntes var særlig hjælpsomt. I den her post vil jeg derfor præsentere mit gamle memo-deck som inspiration (har ikke brugt den i flere år, så det bliver efter hukommelsen).
Og så håber jeg vi kan få en god diskussion i gang om hvordan man laver noget der er MEGET bedre!

Introduktion til rutemetoden
Rutemetoden er den mest udbredte memoteknik, der kan hjælpe en til at huske alle de facts man har brug for, og hvis det er nødvendigt i en bestemt rækkefølge. Ideen er at man visualiserer en bestemt fysisk lokalitet, fx vejen på arbejde, eller rummene i et hus, og fylder de forskellige stationer op med (underlige) fysiske symboler, eller evt. små underlige historier hvis man skal have proppet ekstra ting ind.

Eftefølgende kan man så mentalt gå en tur gennem lokaliteten og huske det man skal, fordi man får øje på de forskellige symboler undervejs.
Think quantity, act quality http://danskpickup.dk/viewtopic.php?f=4&p=6851#p6851
Brugeravatar
Kaizen
T1000

Re: Memoteknik - tips til level 1 og diskussion af level 2

Indlægaf Kaizen » lør 28. apr 2012 20:55

Eksempel: min farmors lejlighed og kritik af level 1-memoteknik
Jeg brugte min farmors lejlighed til at memorere en lang række samtaleemner for et par år siden, tror jeg har glemt ca. 50% fordi jeg overhovedet ikke har brugt eller trænet denne model siden:

Udenfor hoveddøren ved cykel: ?
Udenfor hoveddøren: ?
Indenfor hoveddøren: Bliver nødt til at mase døren op, fordi der står en kæmpe stabel bøger indenfor (gode bøger)
Lidt oppe ad trappen: Der står en kuffert med klistermærker (rejser)
Postkasserne: Der står en smølf inde i en åben postkasse (don’t ask, vist noget med vittigheder…)
Første afsats: Lille bord for to med stearinlys, og en stige ud af det åbne vindue (den bedste date, hvor ville du tage hen på ferie, hvis du skulle stikke af lige nu?)
Entré: ?
Garderobeskab: Trappestige (?), flot tøj (hvad er det fedeste tøj du har på i aften/yndlingstøj/bedste køb for nylig?)
Badeværelse: Der ligger en fisk i vasken (hvad er din yndlingsret), og noget andet i toilettet (?)
Første stue: Dukkehus hvor der ligger en kat indeni (hvad var dit yndlingslegetøj, havde i kæledyr da du var barn)
Anden stue: Rihanna der står med et eller andet (yndlingsmusiker, ?)
Mellemgang: Supermands-kostume (hvilke superkræfter ville du helst have, flyve eller være usynlig?)
Spisestue: Stor minotauer der vælter rundt og smadrer ting (?)
Anden gang: Grafitti på væggen (?)
Soveværelse: Soget i sengen (?), på gulvet (?) og i klædeskabet (?)

Kritik af modellen og oplæg til hvordan det kan gøres bedre:
Jeg har faktisk aldrig rigtig brugt den til noget, fordi den ikke fungerer i praksis, fordi

1) den har meget karakter af en ”forhørsprotokol”: ”hvad er din… har du nogensinde… hvad mener du om…”, i stedet for at hjælpe mig til at huske MINE gode (DHV) historier. Modellen lægger op til følgende samtaleforløb: spørgsmål til hende > relatering til hende > nyt spørgsmål til hende > ny relatering til hende osv).
2) fokus ligger på facts om hende frem for følelser vi kan dele, hvilket gør det svært at få en samtale til at flyde, en model baseret på følelser/keywords ville derimod lægge op til et andet samtaleforløb: Hendes keywords > min relatering til følelser + storytelling > få hende til at relatere til mine følelser/storytelling > rapport/comfort.
3) Modellen er endimensional, idet man har dumpet en række ting mere eller mindre tilfældigt i en allerede eksisterende struktur, hvis modellen skal bruges til andet end opremsning af facts er man nødt til at operere med en todimensional model hvor både strukturen og indholdet er fleksibelt.

Jeg forestiller mig at man kan opnå dette ved simpelthen at digte en lokalitet op, hvor de forskellige stationer direkte refererer til relevante keywords/følelser, og indeholder referencer til relevante DHV-historier.
Think quantity, act quality http://danskpickup.dk/viewtopic.php?f=4&p=6851#p6851
Brugeravatar
Kaizen
T1000

Indlægaf Messiah » lør 28. apr 2012 21:07

Hvorfor ikke lære at lytte efter hvad hun siger? Lave en slags diskussion oppe i hovedet? Lave statements. Har selv prøvet nogen af hans teknikker, dog ikke til game. Men du kan vel godt lave en slags huskeliste, omkring nogle emner man kunne tale om. Min holdning, men er også mere direkte, som du ved. Hvis jeg skulle benytte mig af canned materiale kommer jeg til at tænke for meget, bliver måske anspændt. Hvis jeg ikke får det forventede svar igen bliver jeg måske nervøs.
Messiah
Voodoo Master

Indlægaf Kaizen » lør 28. apr 2012 21:09

Skitse af en memoteknik level 2-model:
Bag ved huset hænger en smal svingende hængebro hen over kløften (eventyr), vinden blæser og du tager fat i rækværket og træder forsigtigt ud på det første knirkende trin hvor du nærmest falder over en slædehund (DHV-historie om hundeslædekørsel i Lappland), du går videre…, dybt nede i kløften under hængebroen fosser en rivende strøm (spænding), hvor du lige når at se et kortspil flyde forbi (spilleglæde)… du når med bankende hjerte over på den anden side af kløften og møder en mur af spartanere i skjoldformation med strittende spyd (mod) og frem springer pludselig en varulv og det eneste du har at forsvare dig med er en lille gul pandelampe! (DHV historie om hvordan jeg slap af med min angst for varulve og mørke)… osv…. måske kommer stolthed på den anden side af spartanerne?

Jeg kunne godt tænke mig at høre JERES ideer til hvilke keywords/følelser der kunne være relevante at tage med, og hvilke typer lokaliteter/stationer man kunne koble dem op på i en level 2-model!
Brugeravatar
Kaizen
T1000

Indlægaf Messiah » lør 28. apr 2012 21:15

Er det ikke nok DHV, at komme over til damen, og sige at hun er fucking dejlig? ;)
Messiah
Voodoo Master

Indlægaf Kaizen » lør 28. apr 2012 21:28

Nu var meningen med denne her tråd ikke at diskutere OM man bør bruge canned material, men hvordan man bedst kan huske sit canned material ;)

Og i øvrigt er svaret nej: Med mindre du bruger kloroform, er du praktisk talt altid nødt til at (kunne) føre en længere samtale for at fclose hende.
Brugeravatar
Kaizen
T1000

Indlægaf Messiah » lør 28. apr 2012 21:32

Det kommer så an på om vi taler nightgame eller daygame. Er bestemt sikker på, at det ikke er nødvendigt. Nightgame er det nok DHV, at komme op til hende.
Ellers fin post. Køb bøgerne, rigtig gode!
Messiah
Voodoo Master

Indlægaf Kaizen » lør 28. apr 2012 22:24

Her er de (positive) følelser og kvaliteter som jeg gerne vil ind på når jeg snakker med en pige, der er sikkert nogen af dem der er knap så vigtige, kan slås sammen med andre og ting jeg fuldstændig har overset...

Så har i nogen ideer til følelser/keywords eller relevante fysiske lokaliteter?

Følelser:
Spænding (rivende flod)
Indre ro (japansk have)
Glæde (solbeskinnet terrasse)
Mod (spartanere, mørk kælder under huset?)
Eventyr (svajende hængebro)
Nørderi/flow/inspiration (bibliotek)
Stolthed
Spiritualitet
Pinligt (mørk kæder under huset?)
Ambition
Crazy
Kreativitet (atelier)
Kærlighed
Liderlighed
Romantik
Sanselighed (køkken?)

Keywords/kvaliteter:
Intelligens
God tøjstil (verden bag spejlet)
Spontanitet
Fokus/livsmål
Brugeravatar
Kaizen
T1000

Indlægaf Fætter Stream » tirs 1. maj 2012 02:26

Hmmmmmmm

Er ikke inde i memoteknik - men set fra min side tror jeg ikke det er en god måde. Fordi hvis du skal bruge ekstra tid på at huske "tagget", f.eks. "rivende flod" for at komme på din "spænding" rutine kommer det vel til at virke underligt - fordi hun kan mærke du lige er fraværende et splitsekund?

Jeg gjorde mere det at der var "markers" i samtalen der triggede en rutine. Så samtale selv gjorde arbejdet for mig med at huske rutinen.

Du åbner med noget tilfældigt, f.eks. ved at stjæle hendes hat. Lidt gøgl med det, og hun får den så tilbage. Der kommer så et slags "dødrum" i interaktionen hvor man skal hooke. ACTIVATE HOOK RUTINE. Det kunne være f.eks. "hvem lyver mest" (Har kun brugt den et par gange men pigerne var vilde med at snakke om det, sært nok.)

Samtalen om hook rutinen kører så lidt til den går død. BUM ACTIVATE DHV RUTINE. "Nice sted det her. Har ikke været her i lang tid, jeg bruger en masse tid på min paragliding nu. Kan godt lide at gå i byen, men det er altså også fedt at svæve rundt blandt skyerne."

Når man så har kørt sine DHVer går man måske så over til at vise interesse. BUM ACTIVER RUTINE. "Vildt nok vi snakker så godt sammen. Godt nok sjældent jeg møder en køn pige man oven i købet kan snakke med." (Eller til at isolere, kommer en på hvad ens model er jo).

- Jeg tror det er bedst at have en så lille som mulig værktøjskasse af effektive rutiner, og rutinerne selv skal være så "små" som muligt. Kan ikke lide Kuben fordi den er for lang - men synes "Hvem lyver mest" er genial, fordi man kun skal huske en eneste sætning.

Og jeg tror at det bedste er at gå ud og fyre dem af en for en i en masse sets for at de sætter sig fast i ens hovede, så de kan komme naturligt. F.eks. love sig selv en aften at en eller anden rutine skal komme i ALLE sets til den er "kørt ind".
When a brod's down between your legs sucking your dick, you don't give a FUCK about what her face looks like. - David X
Brugeravatar
Fætter Stream
Troldmanden i tårnet

Tilbage til Teknikker og taktikker