Canned material og talk-game

Åbnere, rutiner, gambits.

Canned material og talk-game

Indlægaf Kaizen » søn 27. maj 2012 20:18

Med de senere års fokus på inner- og natural game har canned material i høj grad fået et dårligt omdømme, hvilket jeg mener er lidt synd, fordi canned material ikke bare er en naturlig, men også en nødvendig del af et velfungerende talk-game:

Som jeg ser det består talk game af (i hvert fald) tre dele, som man bør inkorporere i sit game:

Storytelling handler om at vise ægte nærhed: Ved at lytte efter keywords, relatere til hendes følelser, og fortælle ægte historier fra sit eget liv, viser man at man er interesseret i hende, kan forstå hende, og har (attraktive) interesser/oplevelser tilfælles.

Impro handler om at opføre sig fascinerende uforudsigeligt: Kombination af tilfældige elementer er en effektiv måde at generere nye overraskende og sjove samtaleemner, der viser hende at du er en uudtømmelig kilde til underholdning, som hun hellere må holde fast i, fordi i aldrig får snakket emnet helt ud eller løber tør for noget at snakke om.
Et eksempel på en yderst effektiv impro-øvelse er ”hvis jeg nu nævner x, hvad er de første tre ting du kommer i tanke om”, fordi det er en quick and dirty måde at trække oplysninger ud af hende, som man så enten kan spørge ind til, eller relatere til med storytelling.

Canned material handler om social kompetence, kontrol og tillid, og kommer i to overordnede varianter: flufftalk og retorik.

Flufftalk er tillært situationsbestemt konversationsevne, der viser hende at man er socialt intelligent. Her handler det om at vise at man rent faktisk har prøvet at stå i en club før, er komfortabel med det, ved hvilke bemærkninger, emner og aktiviteter der kan gøre det til en sjov og interessant oplevelse, og har rutinen til at eksekvere dem på en cool måde. Eksempler kan være alt fra flufftalk om hendes tøj/udseende, ti sikre emner der er sjove at snakke om i en klub til diverse underholdende julelege som drukspil, Kuben osv.

Retorik drejer sig om overtalelse, og om at vise hende, at hun kan have tillid til at du vil styre interaktionen på en måde der fungerer behageligt og gnidningsfrit for hende hele vejen igennem. Her handler det altså om at tage kontrollen over interaktionen gennem retoriske figurer, der forbereder pigen på hvor i er på vej hen, appellerer til hendes velvilje, og hjælper hende til at rationalisere at det er ok (jf Swinggcat). Et eksempel på en retorisk figur ville være at spørge "hey er du god til at følge din intuition?" som oplæg til tre-ting improøvelsen ovenfor, fordi du giver hende et nemt spørgsmål og en gratis mulighed for at påtage sig en positiv identitet. Men retoriske figurer kan også være 'plain speak' som "kom nu skal vi snave" eller t-gazing der kan trigge tillærte følelsesmæssige reaktioner som "wow, han er den ægte uforfalskede vare" eller "yay! Disney-moment!"

Der er naturligvis en flydende overgang mellem flufftalk og retoriske figurer (fx glidende overgang fra snak om at hun har en interessant tøjsammensætning til intuitionsfiguren), og man kan udvide sit canned materiale med ligeså meget fluff eller ligeså avancerede retoriske figurer (fx hoops og prizing) som man gider at håndtere. Men som basis bør man i hvert fald have en standard åbner, et par isolerings-bemærkninger, en casual #close og evt. et par figurer der ligger op til kclose.

Hvor er jeg?
Ok, for at det hele ikke bare skal være keyjockeying vil jeg lige give et hurtigt bud på hvor jeg selv befinder mig i forhold til alt det her, og så kunne jeg godt tænke mig at høre jeres kommentarer.

Mit personlige udgangspunkt er at jeg virkelig ikke havde særlig gode sociale evner før jeg startede på gamet, og så vidt muligt forsøgt at undgå byture det meste af min ungdom. Så det er nødvendigt for mig at arbejde struktureret og systematisk med de her ting, for at opnå nogen som helst resultater indenfor en overskuelig periode.
Jeg har blandt andet forsøgt at få mit talk-game til at hænge sammen ved først at memorere en forhørsprotokol med alle mulige emner, for at trække oplysninger ud af pigerne om hendes interesser, som jeg så kunne bruge i en samtale. Problemet var bare at det er unaturligt at fortælle om sine interesser før man er hooket i en samtale, så det fungerede ikke.
For nylig har jeg så eksperimenteret lidt med at memorere gode storytelling-emner, men min sidste tids fokuseren på kvalitetssamtaler har vist mig at man alligevel ikke rigtig kommer i gang med den nære samtale før begge personer har åbnet op, og når man er kommet så langt er det faktisk rimelig nemt at finde på historier.
Så lige pt er jeg nået frem til at jeg skal arbejde med en simpel åbner, begynde at udvikle ti gode fluff-emner, og så ellers fokusere på kombinationen af intuitionsfiguren og impro/storytelling. Og så træne en 4-5 nye elementer af canned material hver gang jeg er ude (fx ville det være meget oplagt at integrere en fast emneskifter-figur i min basispakke "ej, det er kedeligt at snakke om..., lad os…", der senere kan udvides til "…sig noget interessant!" når jeg er blevet bedre til at få sættene til at hooke).
Think quantity, act quality http://danskpickup.dk/viewtopic.php?f=4&p=6851#p6851
Brugeravatar
Kaizen
T1000

Re: Canned material og talk-game

Indlægaf JohnnyG » tirs 29. maj 2012 12:23

Der er MEGET mere til storytelling end de to linjer du skrev, men super godt initiativ og flot skrevet :-)
Im the jugganaut BITCH!
JohnnyG
MacDaddy

Tilbage til Teknikker og taktikker