DHV Historie-konstruktion af Fame

Åbnere, rutiner, gambits.

DHV Historie-konstruktion af Fame

Indlægaf Domino » tirs 31. jan 2012 00:33

FT: Breakdown af DHV historie-konstruktion af Fame.

Breakdown af DHV historie-konstruktion af Fame.

1. Grunden til Breakdown.

Jeg har nu i nogen tid set mine styrker i felten, og en af dem er mit brug af historiefortælling - og jeg er blevet spurgt om hvordan jeg gør det.
Vi kender dem som DHV/prizing historierne fra bla. Swinggcat, der beskriver hunde-historien.

Hvad jeg forestiller mig, at mange gør, og gør med held, er at lære disse historier udenad – og benytte dem hvor det findes passende.
Det gør jeg ikke – jeg har enorm succes med at DHV/prize mig selv gennem massiv kongruens og ægthed. Desuden kan jeg ikke huske historierne, de blocker mit sind da det er for svært at huske minutiøse detaljer i præcision.

Derfor har jeg spurgt mig selv; hvad er forskellen og hvordan beskrives det?

Og derfra vil jeg komme med min beskrivelse og gennemgang af, hvorledes jeg benytter og konstruerer DHV/prizing historier.

2. Hvordan og hvorfor bruger jeg historie-konstruktionen.

Jeg bruger DHV historier, ved simpelthen at ’fortælle’ en historie om mig selv. Tænk på det, som sad Bedstefar og fortalte en historie fra svunden tid til børnebørnene – fængende og spændende.

Jeg benytter historier løbende og ofte, når jeg vil re-frame, vise DHV, prize mig selv – og biproduktet er som oftest (faktisk altid) en kraftig forøgning af attraction til min person. Jeg benytter dem, fordi de for mig falder naturligt og er super lette at konstruere – hvis man forstår at benytte sig af simple grundtræk.

2.1. Dine grundværdier; dine holdninger til kerneproblemstillinger.

Ét af grundtrækkende jeg benytter mig af for at konstruere mine DHV-historier, er min forståelse og viden omkring mine grundværdier. Altså grundværdier og holdninger til kerneproblemstillinger i vores tilværelse.
Hvad mener jeg om ”fattigdom i den 3’de verden”, ”homoseksuelle”, ”hjemløse”, ”kærlighed”, ”parforhold”, ”krig”, ”sult” osv.
Hvis du ikke allerede har et afklaret forhold til de store verdenslige temaer, bør du lave en liste, og finde ud af hvad du virkelig mener omkring det.

Jeg har en selvfølgelighed, for mig selv, at mine værdier er meget bløde - og derfor vil de fungere som DHV.

Lad mig sige, at hvis du i dine værdier er ovenud racist, eller mener, at de hjemløse skal skydes – så har du et problem mht. DHV historier. (Og deri et helt andet problem, som nok er størrer.)

Anywho... Find dine grundværdier – og bemærk; når du kender dem, skal du ikke bruge tid på at ’finde dem frem’ fra din hukommelse.
Du kender dem instinktivt og dette bliver vigtigt senere hen!

2.2. Oplevelser; din nutid, din fortid og din fremtid – det positive blik.

Nutid:
Hold øjnene åbne for hvad der sker omkring dig – alting du oplever har potentiale til at blive en DHV-historie. Du skal ikke eidetisk huske alt du oplever, men mærk det og oplev situationerne, istedet for at smide din iPOD i ørerne for at glemme verden. Se og mærk de små gode oplevelser – de oplevelser der kan bruges konstruktivt.

Fortid:
Mindes din fortid, hvor du mærkbart i din hukommelse kan erindre store oplevelser i dit liv: Blev du født for tidligt? Kom du på hospitalet engang? Familiebegravelse? Stjal du sokker fra naboen?
Alle oplevelser med værdi for dig, er gyldige. Så længe du holder dig fra brokkeri og psykologiske traumaer, som folk ikke gider at lægge øre til. Brug her din social intelligens – dit mål er at skabe DHV historier, ikke at skræmme folk væk eller at starte politiske logiske diskussioner.

Fremtid:
Forestil dig din fremtid. Men pas på ikke at være al for idealistisk (pral) – hvad er dine grundværdier og billedliggør dine tanker. Karrieren, dit kommende hus, rejser ud i fremtiden – you name it!

3. Konstruktionen:

Måden jeg arbejder med mine DHV historier på, er en løbende process. Jeg sidder typisk i en comfort situation hvor jeg har behov for at licitere value. Man ved hvilket emne man taler om; hvad har HB’en lige afleveret af emner. Derudfra kender du instinktivt dine grundværdier til det emne HB’en lige har været inde omkring.
Samtidig er det let at huske en umiddelbar situation fra dine oplevelser i din hverdag, hvor disse værdier afspejles.
Når du har fundet den grundværdi du vil afspejle (f.eks. din evne til at være ærlig omkring din kærlighed til din familie) kobler du den til en oplevelse fra din hverdag! (F.eks da din far ringede for at fortælle om dagen han havde slået græsplæne, og du blev glad for at høre hans stemme.)

Altså: Grundværdi + oplevelse = DHV historie

På denne måde har du nu, uden at skulle huske 20 sætninger udenad, materiale til at konstruere din DHV historie.

Jeg siger ikke, at det kommer instinktivt og simpelt for alle – men ved træning og fokus bliver det lettere og lettere for dig at konstruere din DHV historie hurtigt, og ikke mindst er der uendelig mulighed for social kalibrering før, under og efter.

4. Fortællingens teknik:

Logik vs. følelser:
Det er selvfølgelig ikke ligegyldigt hvordan du præsenterer din historie – og derfor må du øve dig og gøre dig tanker om formen som din fortælling tager.
Som grundregel (Jeg kan ikke understrege dette nok!) må du aldrig bevæge dig ind på logikkens område; ”den kynisk-videnskabelige og analyserende anskuelse” når du fortæller. Det er en major turn-off, og skaber plads til at din HB kan gå ind i en logisk diskussion med dig.

Bevæg dig hovedsaglig indenfor følelser – hvordan oplevede du din episode, hvad følte du, hvad tænkte du, hvad gjorde du fordi du følte som du gjorde osv. osv.
På den måde bliver det din fortælling, og ikke en samtale.

Fortæller-teknik:
Hold øje med hvordan du fysisk fortæller din historie; toneleje, volumen, kropssprog, ansigtsmimik osv. Det er super vigtigt for et godt resultat. Vær ikke bange for at vise følelser mens du fortæller din historie.
Teknikkerne bag fortælling skal stemme til det du fortæller. (Hvis historien fortæller at du ’er glad’ hæver du stemmen, dit toneleje og smiler, bruger store armbevægelser osv. Hvis du i historien ’bliver ked af det’ sænker du stemmen, gør stemmen dybere og gør dit kropssprog roligt.)

Hvis du f.eks. har indledt med at din historie er meget privat (hemmelig) og den er dig meget personlig (du er sårbar) så vis det!

Eks. Jeg fortæller en hemmelighed om min sårbarhed over at blive såret af andre – der vil jeg i starten vælge at blive nervøs i mit kropssprog, sidde lidt uroligt, pille ved mine fingre, vise en smule utryghed. Jeg vil kigge en del ned, være lidt undvigende i blikket og anspænde en smule.
Når jeg har fortalt at det er svært for mig at tale om, men at jeg har valgt at stole på hende pga. den ene eller anden grund, vil jeg ændre til meget kraftig øjenkontakt, og blive stærk og rolig i mit kropssprog – og leve mig fuldt ud ind i fortællingen.

Jeg kan gøre dette fordi det er min egen historie! Der er ingen løgn, der er ingen inkongruens – det hele er ærligt og fra mig selv. (Evt. min intention med at fortælle den, ikke er åbenlys – men det ændrer ikke på historiens sandhed omkring min person.)

Historiens forløb:
Vær også bevidst om din histories start, midte og slutning. (Du skal ikke starte med slutningen for at gå til starten og ende med midten.)
Tænk lineært – fra start til slut når du fortæller. Kommer du i tanke om en detalje du missede i starten, imens du er ved slutningen, så glem den! Det ødelægger din fortælling hvis du springer i tid!

5. Resultat:

Som du bliver stærkere til at benytte grundværdier og oplevelser sammen med fortæller teknikker, vil du opleve at HB’s bliver suget ind i din realitet – og i din historie. Det hæver kraftigt din DHV og de vil nyde at være en del af dit selskab – for de kan føle deres egne følelser som du bevæger dig igennem din historie.

HB’s vil ofte føle at de bliver inddraget i en tosomhed, en oplevelse mellem dig og hende. Noget intimt og meget personligt (Hvilket det er!) hvor de kan mærke din oprigtighed skinne igennem.

De oplever det som en lille gave at modtage et stykke af dig selv når du fortæller – og det bliver et tillidsforhold mellem dig og hende – et vacuum af intimitet.

Du viser hende tillid ved at fortælle en historie, og hun vil instinktivt belønne den tillid du viser hende, ved at have tillid til dig.

Benyt dette sammen med attraction, i afveksling, og det hjælper til en generel følelse af kongruens og hun fornemmer din oprigtighed i din person.

Dette er specielt kraftfuldt på en day2!
Domino
Happy Meal

Geografisk sted: Aalborg

Re: DHV Historie-konstruktion af Fame

Indlægaf Zion » ons 8. feb 2012 10:41

God post! Jeg kan godt lide din tilgang til måden man bruger og konstruerer DHV historier! Måske fordi jeg selv har forsøgt at gøre det samme i mit game.

Som du skriver, er det helt essentielt at man sørger for at holde sig til en emotionel tilgang, og glemmer alt om de rent logiske begrundelser for ens standpunkt. Jeg har selv arbejdet lidt med, at ændre min historiefortælling, så jeg ikke ender med at argumentere for mine holdninger og min person som helhed, men istedet fortæller om mine oplevelser på en måde så tilskuere hverken kan, eller vil betvivle min synsvinkel.

Kudos 8-)
Peace

Zion
Brugeravatar
Zion
Gummi Tarzan

Geografisk sted: Canada, BC

Re: DHV Historie-konstruktion af Fame

Indlægaf snake » tors 9. feb 2012 03:30

Det er en genial post! Hvordan ved jeg det? Jeg kan se det er den teknik, som jeg har brugt, de gange hvor det er gået godt.

Den emotionelle del er nok den vigtigste, kan jeg forestille mig. Logik virker som autopilot løsningen, og at vise følelser er i sig selv DHV (antaget man ikke whiner).

At kalde det "et vacuum af intimitet" virker lidt malplaceret, da vacuum vel er det tomme rum, og hvis der er intimitet, er det ikke længere vacuum. Det er bare min logik.

Det jeg bedst kan lide er den nærmest hånende simplicitet: Grundværdi + oplevelse = DHV historie.
Den ved grundværdi givne kongruens er i hvert fald med til at sælge den, ikke mindst fordi den gør historien naturlig.
Hellere leve med min højre hånd, end dø uden selvrespekt - undertegnede, 2012
Brugeravatar
snake
Happy Meal

Geografisk sted: Aarhus

Tilbage til Teknikker og taktikker