Selværd & Velvære

Find og scor ham du vil have

Selværd & Velvære

Indlægaf Athena » lør 12. jan 2013 15:02

Ting du kan gøre, både lige nu, og over tid, så du får det bedre med dig selv og dit liv

Fravælg negative mennesker
Kort sagt er der ikke plads til negative spiraler, hvis du skal have det godt. Mennesker som får dig til at føle dig dømt, mindre værd, dum, er nedladende, irritere dig, eller bare er dumme skal ud. Mange mennesker gør ting med en god intention, venner vil tit forsøge at hjælpe dig med deres gode råd og ideer, som man tit kan fortolke som, at de er gode mennesker. Så selvom deres ærlighed, og gode råd er med gode intentioner, skal du ikke beholde dem i dit liv, hvis det føles dårligt for dig, den måde de er overfor dig på. Væk med alt du forbinder med negativitet.
Der vil naturligvis være venner man skændes med engang i mellem, men man kan hurtigt mærke om det er nogle der bringer mere positiv end negativ energi i ens liv. Hvis du kan se over en periode på 2 måneder, af vedkommende er mere lort end gavn i dit liv, så ud med dem. Hvis i skal være venner, skal i nok møde hinanden igen på et andet tidspunkt i jeres liv, men lige nu virker det bare ikke. Vær virkelig opmærksom på mennesker som irriterer dig - og hold dig væk fra dem.

Find ting ved dig du kan lide
Kunsten at elske sig selv, handler tit om, at se hvad man kan lide ved den man er, hvilke fejl man kan acceptere, og hvilke ting man gerne vil ændre - sådan, for real "take action" ændre. Kan du lide dine øjne? Fantastisk. Synes du, at du har en fantastisk personlighed? Endnu bedre? Hader du din skostørrelse? Too bad, du kan ikke ændre den, så lær at elske den. Tilgengæld kan du vælge sko der får dine fødder til at virke mindre/større og på den måde gøre noget for dig selv. Lær at kigge i spejlet og se de gode ting ved dig. Og lær at acceptere det du ikke kan ændre. Der er ingen grund til at gå og være generet af noget, som du alligevel ikke kan gøre noget ved.

Take action
Hvis du ikke kan huske hvad du vil og føler du tit at der er noget galt med dit liv, så skriv en liste. Det kan godt være det er skide træls at skrive en liste, men det kan være nødvendigt hvis du er nået det punkt, hvor du er ved at have fået nok af "lort" i din dagligdag. Når du ved hvad du vil ændre, kan du komme i gang med det. Og her gælder det samme, som tidligere - visse ting skal du igennem, for at nå dit mål. F.eks kan du hade at tage en uddannelse, men du vil gerne have det job det tilbyder dig senere. Så må du nødvendigvis betale prisen, som er din uddannelse, og bruge lidt tid på, at finde positive ting ved det, som holder dig i gang med den. Lad være med at lave ureralstiske mål, såsom at tabe 25 kg på en måned. Det kommer ikke til at ske. Men vær heller ikke bange for at give dig selv nogle udfordringer. I sidste ende får de dig til at føle dig stærkere, og så kan du klare lidt mere næste gang du skal i gang. Og det her er skide svært : LAD VÆRE MED AT LYTTE TIL ANDRE. Det du vil ændre i dit liv, er personligt for dig - det er ikke sikker andre giver tingene samme værdi som du gør, eller at de synes det du laver, er en god ide. Men du skal leve dit liv for dig. Du er hovedpersonen i den historie, som er dig. Du er den person, som skal holde dig selv og dit liv ud. Så gør de ting du vil. Lad være med at holde igen, fordi din bedste ven siger noget, der får dig til at komme i tvivl. Tag dig af dine egne tvivl, men lad være med at tage dig af andres.

Giv dig selv deadlines og strukturer dem. Det gælder også helt almindelige hverdagsting. Jo flere bekymringer du kan udelukke fra dit liv jo bedre. Tilmeld alle dine regninger til PBS, ring til lægen og whatnot i god tid. Sørg for alt praktisk i dit liv kører, så du ikke ligger med de "jeg skal nå" tanker. Så f.eks sig, inden næste fredag har du tilmeldt alle dine regninger til pbs. Inden mandag d. 22 har du ringet og ordnet alle de løse ender du junglerer pt. Praktiske ting giver utroligt meget stress, hvis der ikke er styr på dem, og alene det, at du ved at inden dag x, så har du fået styr på det, giver utrolig meget ro i kroppen.

Sov, spis og dyrk motion
Du skal sove, ellers er du stresset. Du kan ikke være glad, og stresset samtidig, så sørg for at du får nok søvn. Ikke alle mennesker behøver 8 timer, nogle klare sig fint med 6. Du må selv finde ud af, hvad der er bedst for dig. Hvis du spiser sundt, så bliv ved med det, men jeg råder alle mennesker, også grøntsagsfanatikkere, til at tage til deres læge og få lavet en vitamintest. Mange mennesker lever med B og D vitaminmangel, og netop disse vitaminer er altafgørende for dit energi og glædesniveau. Mangel på D vitamin kan lede til angst og depression, mangel på B til kronisk træthed og apati. Så tjek dit vitamintal. Din læge skal nok hjælpe dig, med hvad du mangler i din mad eller supplement til at få et godt niveau igen. Se om du kan få minimum 15 mins direkte sol om dagen - det hjælper med at vedligeholde et højt d-vitamin niveau. Motionen skal du bruge for at udløse serotonin. Serotonin er et lille glædes hormon. Mennesker som træner regelsmæssigt producerer betydeligt størrer mængder af serotonin, end mennesker som ikke gør. Træningen, foruden at gøre dig glad, er med til at holde dig sund, og de fleste mennesker som kan lide sig selv, vil helst gerne være sunde og raske. Derudover producerer du adrenalin som giver dig energi, og udløser endorfin når du træner, et andet hormon som er betydelig for din glæde.

Kort sagt : udeluk alle fysiske mangler du kunne have, som afholder dig fra at have et godt humør - på den måde, skal du kun bekymre dig om de "tankemæssige" grunde til at du kan være negativ. Og igen der, kan du allerede hjælpe dig selv, sindsygt meget ved at skære mange af dine hverdagsbekymringer fra, ved at have en plan. Så er der mere overskud til de gode ting i livet.

Prøv at lave minimum en ting du elsker, hver dag.
Do not leave me in a room alone with an attractive man - I will seduce him.
Brugeravatar
Athena
Hoodoo Master
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: ons 18. jan 2012 23:29
Geografisk sted: Copenhagen

Tilbage til Pigegame

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster