Proper posture

Styrketræning, løb, dans, yoga, kampsport, bodybuilding. Og mad uhmmm! Bacooooon!

Redaktør: Glow

Proper posture

Indlægaf Glow » ons 18. apr 2012 23:47

Hey guys

Et spørgsmål - jeg kører pt god trænign hver anden dag og 100 pushups program på pause dage. rammer hele kroppen med fokus på lean, stærkt atletisk look.

Men jeg hænger lidt forover i min krop/skuldre ryg og vil gerne sikre at jeg 1) træner i bedre poses 2) får arbejdet min krop hen mod en mere oprejst "stolt" generel stilling

Jeg hører lidt forskelligt men tænkte der måske var nogen af jer der havde nogen insigts om hvorledes man bedst angriber det.Problemerne kan ligge mange steder, lægge, mave muskler, nedre ryg muskler, baller, smidighed-styrke relation etc. er der nogen der kender til noget god læsning om dette så jeg sikrer jeg fokuserer min indsats rigtigt og finder frem til Netop hvorfor JEG hænger lidt i min posture? jeg tænker en slags checkliste typiske problemer eller lign?

Ser frem til at høre fra jer og håber i har noget derom :P
Heard you not the type that you take home to mom
Brugeravatar
Glow
T2
 
Indlæg: 1153
Tilmeldt: ons 18. jan 2012 21:10

Og svaret er: De bagerste skulder muskler

Indlægaf MasterPiece » søn 22. apr 2012 13:44

Jeg havde selv samme problem da jeg startede med at træne. Du kan med fordel træne de bagerste skulder muskler dette skulle gerne rette op på din foroverbøjede positur. Træn nogle øvelser hvor du med kabler/vægte trækker dine arme bagud. Skal nok lige linke en øvelsesbeskrivelse.

- MasterPiece
Brugeravatar
MasterPiece
Bølle Bob
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 10. apr 2012 18:26

Re: Og svaret er: De bagerste skulder muskler

Indlægaf Kaizen » søn 22. apr 2012 14:39

MasterPiece skrev:Træn nogle øvelser hvor du med kabler/vægte trækker dine arme bagud. Skal nok lige linke en øvelsesbeskrivelse.
Hvis vi snakker om brystøvelser, kan det ikke meget nemt få en til at krumme endnu mere sammen?
Think quantity, act quality http://danskpickup.dk/viewtopic.php?f=4&p=6851#p6851
Brugeravatar
Kaizen
T1000
 
Indlæg: 1667
Tilmeldt: ons 18. jan 2012 14:34

Re: Og svaret er: De bagerste skulder muskler

Indlægaf MasterPiece » søn 22. apr 2012 17:18

Hmm... Kaizen jeg tror du misforstår mig. Her snakker jeg om en slags reversed flyes. Kaldes også "High pulley rear delt flyes". Ved en lille søgning på Youtube - fandt jeg denne video som demonstrere øvelsen:

http://www.youtube.com/watch?v=7n9sLre9pss

Her kan man se at han strækker armene bagud som jeg mente. Problemet er at mange ikke tager hensyn til at det man normalt omtaler som skuldermusklen "Deltoideus" er bygget op af flere små muskler - en forreste del, en midterste del og en bagerste del. Mangee træner primært den midterste og den forreste del af muskelgruppen. Derfor vil man - hvis man (måske naturligt) er mere veludviklet i den forreste del - have en fremadrettet positur. Så ved at træne den bagerste del noget mere - kan man udjævne denne forskel. Er ikke ekspert inde på området, men har læst lidt her og der. Det var ihvertfald sådan at jeg fik rettet op på min positur.

Hvis man ikke kan lide kabler kan man også aktivere musklen rigtig godt ved øvelsen kaldet "Bent over laterial raises"

Billedlink:

http://www.fitsugar.com/Get-Lifted-Bent ... es-3146953

Jeg håber det gjorde det mere klart :)

- MasterPiece
Brugeravatar
MasterPiece
Bølle Bob
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 10. apr 2012 18:26

Re: Proper posture

Indlægaf Glow » man 23. apr 2012 03:01

cool. tak for anbefalingen
træner hver anden dag ryg (pull ups mm) men laver ikke nogen øvelser der rammer præsist som denne. vil prøve den som en fast del. Er ret glad for kabel modellen som du viser i youtube som jeg har prøvet før.

har dog overvejet en del om andre ting kan gøres noget ved såvel eg. lænd, hamstrings, udstrækning af forsiden mm. Selvom ryggen er central skal hele kroppen vel tænkes ind her da det hele ligsom trækker og korte muskler diverse steder kan give en dum trækning. Ved du/nogen noget om dette?
Heard you not the type that you take home to mom
Brugeravatar
Glow
T2
 
Indlæg: 1153
Tilmeldt: ons 18. jan 2012 21:10

Re: Proper posture

Indlægaf MasterPiece » man 23. apr 2012 21:53

Det jeg tror du mener er at:

Dine skuldre peger for meget fremad - hvilken kan reduceres ved de øvelser jeg fortalte dig om.

Tror også du mener at du vil have en mere rank positur. Her snakker jeg om at man ikke krummer i ryggen.

Hvis dette også er tilfældet - skal du træne din ryg også. Ud fra hvad jeg har fundet af information på nettet gennem de sidste to år, mener jeg at du skal prøve at skabe en slags balance i din krop. Forestil dig kroppens muskler - hvis du udvikler dine mavemuskler mere end dine rygmuskler, så kan du have tendens til at læne dig frem af. Kan dette så trænes væk - JA! Jeg startede selv ud med at gå ned i et fitness center, troede jeg var superman, men i virkeligheden vidste jeg ikke en hat. Heldigt for mig - var der en af de lidt mere erfarne gutter der gad give et råd eller fem. Jeg læste en masse bøger og investerede i en bog med en masse øvelser samt øvelsesbeskrivelser. F.eks. kan bogen "Muskel og styrke træning" af Frederic Delavier klart anbefales - køb dog den reviderede udgave (indeholder over 100 øvelser og forklaring dertil). Ud fra denne bog og samt bodybuilding forums og sites på nettet, fandt jeg frem til at noget af det essentielle for min træning, først og fremmest ville være at opbygge et solidt fundament. Her snakker jeg om at få balanceret min krop. Derfor ville jeg også ændre min positur - og dette gjorde jeg ved brug af den øvelse jeg allerede har beskrevet, samt ved at have et godt fokus på at styrke min ryg. Yep! det ser fedt ud med gode brystmuskler, mavemuskler etc. men jeg vil mene at det med at have en solid ryg, er primært. Dette fokus gjorde at jeg ihvertfald har en efter min mening god positur. Måden jeg foreslår man træner sig ryg ved, er selvfølgelig ved at træne en basisøvelse som dødløft. Hvis du ikke kan lide denne øvelse kan du også gøre brug af back extensions - enten ved brug af maskine eller uden maskine.

Link til øvelsesvejledning:

Uden maskine:

http://fitnessanddefense.com/extensions/hextensions/

Med maskine:

http://www.sparkpeople.com/resource/exe ... ercise=222

Yderligere vil jeg mene (kan selv blive bedre til denne del) at du med fordel kan/skal øve dig i at gå/stå og sidde med en rank positur. Hav fokus på det, træn de øvelser jeg har vist dig, og din ryk vil med garanti takke dig når du bliver ældre.

Jobs done :)

- MasterPiece
Brugeravatar
MasterPiece
Bølle Bob
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 10. apr 2012 18:26

Re: Proper posture

Indlægaf Kaizen » man 23. apr 2012 21:59

Kabel-øvelsen ser ret godt ud, men jeg synes hun huncher i håndvægts-udgaven... Ved selvfølgelig ikke om den giver awesome resultater i længden?
Think quantity, act quality http://danskpickup.dk/viewtopic.php?f=4&p=6851#p6851
Brugeravatar
Kaizen
T1000
 
Indlæg: 1667
Tilmeldt: ons 18. jan 2012 14:34

Re: Proper posture

Indlægaf MasterPiece » man 23. apr 2012 22:20

Nej kan godt følge dig. Billedet var også bare for at illustrere hvordan teknikken skal takles. Dog kan jeg godt se at hendes positur IMO ikke er den optimale.
Brugeravatar
MasterPiece
Bølle Bob
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 10. apr 2012 18:26

Re: Proper posture

Indlægaf Glow » tirs 24. apr 2012 00:16

hey - jep fremstikkende skuldre og krumning er det det handler om. Gloede i spejlet og ideen om at mine skuldre stikker frem er Spot on. Tak for rådende. Super fedt at få dine input og kan høre at du har styr på det.

Min nuværende ryg træning
* latt pulldown --> pull ups
* cable row
* træner pt. meget core http://www.youtube.com/watch?v=HcZG9NqH ... ure=fvwrel men det rammer nok ikke ryggen så intensitv som extensions

Mangler:
* nedre ryg
* såkaldte rows og raises øvelser - rammer trapezius and rhomboids (har læst lidt på det)

summasumarum: add følgende
* Kable pull
* Deadlift
* Extensions
Hvilket jeg vil jeg prøve i en måneds tid

Et spørgsmål - vedr. kable pull; den du viser http://www.youtube.com/watch?v=7n9sLre9pss er et træk oppe fra og diagonalt ned. jeg her set folk der ligger på en bænk vandret og laver et mere "lige" pull ala http://www.youtube.com/watch?v=-fE1r5drohk - hvad vil du anbefale af det to? jeg foretrækker sidsnævnte men måske er den du viser bedre?
Heard you not the type that you take home to mom
Brugeravatar
Glow
T2
 
Indlæg: 1153
Tilmeldt: ons 18. jan 2012 21:10

Re: Proper posture

Indlægaf MasterPiece » tirs 24. apr 2012 09:10

Yep jeg vil helt klart anbefale den sidste. Den med bænken vil jeg mene rammer bedre, da jeg personligt synes der ellers er for meget energispild i bevægelser der ikke bør fokuseres på.
Brugeravatar
MasterPiece
Bølle Bob
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 10. apr 2012 18:26

Næste

Tilbage til Træning og kost!

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster