Tynd og ny til styrketræning

Styrketræning, løb, dans, yoga, kampsport, bodybuilding. Og mad uhmmm! Bacooooon!

Redaktør: Glow

Tynd og ny til styrketræning

Indlægaf varmkakao » søn 1. dec 2013 15:48

Halløj
Jeg har valgt at begynde på gaming endnu engang efter nogen års inaktivitet.
Min tidligere livsstil har efterladt mig med en tynd og træt krop, som jeg godt kunne tænke mig at få gjort noget ved.
Jeg er en (meget) tynd ung fyr på lidt under 60kg, og måler lidt over 180cm. Jeg har været inde og læse på diverse forums omkring bulking og cutting, hvor jeg umiddelbart tror jeg skal bulke. (så vidt jeg har forstået er det at man er i konstant energioverskud?)
Dog må jeg indrømme jeg synes det er en en smule forvirrende verden at sætte sig selv ind i mht. optimalt kalorie-, protein og fedtindtag og tænkte derfor om der skulle være nogle der har nogle råd til en nybegynder.
Dette kan være alt lige fra træningsprogrammer til kostprogrammer.
Jeg har tilmeldt mig et fitnesscenter, og jeg har mulighed for at træne stort set hver dag, og jeg har også mulighed for at 100% selv at planlægge min kost.

Venlig hilsen
Varmkakao :)
varmkakao
Nyklækket
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man 18. mar 2013 12:22

Re: Tynd og ny til styrketræning

Indlægaf Wave » søn 1. dec 2013 16:53

1. Gør det til en vane at komme ned og styrketræne flere gange om ugen, så længe du får lært øvelserne/bevægelserne ordentligt og ikke overbelaster så kan du ikke rigtig "træne forkert" i starten. Så kan du altid optimere senere når du ved at du har viljestyrken til at træne regelmæssigt.

2. Gør det til at vane at lave din egen mad. Sørg for at størstedelen af din energi kommer fra grøntsager, proteiner og fedt og sørg for at spise på faste tidspunkter hver dag. Hvis du virkelig har problemer med undervægt er der forskellige ting du kan gøre, men før du har prøvet at lave din egen mad og spise nogle solide potioner i ihvertfald en måned så ville jeg ikke bekymre mig om det.
Wave
Voodoo Master
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 14:09

Re: Tynd og ny til styrketræning

Indlægaf 5000 Days » søn 1. dec 2013 17:34

Hej Varmkakao,

Umiddelbart har du forstået bulking korrekt. Der virker til at være en generel konsensus om at man bør lægge ca. 500 kcal over sit ligevægtsindtag, nogle foretrækker dog mindre i håbet om at undgå fedtdeponering (i forhold til de traditionelle metoder / teorier kan det dog ikke helt undgås (men som du måske allerede ved findes der "alternative/nye" metoder som lover noget andet, f.eks. intermittent fasting)). Hertil skal det også siges, at det er ikke specielt nemt at finde sit ligevægtsindtag, der er forskellige beregnere online, men der kan være mange faktorer som gør, at dit ligevægtsindtag divergere fra det beregnede. Jeg synes det bedste er, at veje sig hver dag på samme tidspunkt (jeg foretrækker morgenen), iført det samme (f.eks. ingenting eller kun underbukser). Hvis du vælger at veje dig selv hver dag, så vær også opmærksom på, at din vægt vil svinge, og du derfor ikke kan bruge dag-til-dag vægten som indikator på om du taber dig eller tager på, "grafen" vil zig-zage, men over en længere periode skulle den gerne være opadgående, ellers skal du spise mere :)

I forhold til makronutrientsfordelingen (fordelingen af protein, fedt og kulhydrat) så er det, efter min mening, en smule religionspræget, derfor florerer der også mange forskellige, nogengange modsatrettede, råd. Det skyldes, at der generelt er mange uafklarede spørgsmål omkring kroppen.

Inde på bodybuilding.dk anbefaler folk tit denne post for nybegyndere

http://www.bodybuilding.dk/newbies-help ... 39845.html

Hvis ikke du allerede har læst den, er der også en udmærket artikel om bulking er:

http://www.bodybuilding.dk/artikler/bod ... lking.html
5000 Days
Seargeant O'Hara
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: man 31. dec 2012 02:45

Re: Tynd og ny til styrketræning

Indlægaf Kaizen » søn 1. dec 2013 18:29

Jeg vil anbefale dig at købe en køkkenvægt med 1-gramsinterval og så begynde at veje på din normale mad, sammenligne med online kalorietabeller og så skrive resultaterne ind i et excelark.
På den måde begynder du at få en fornemmelse af hvad du spiser, og kan skrue op med forskellige midler.

Noget af det man finder ud af er ting som at pasta indeholder vildt mange kalorier, og en liter sødmælk kan redde ens energirengskab fordi det er nemt at køre den ned.

Mht. at tage på, så behøver du nok ikke være så bekymret for at æde for meget, jeg er også rimelig slank, og jeg får faktisk komplimenter når jeg bliver en lille smule chubby... Ikke kun fra fede familiemedlemmer, men også min ekskæreste der bad mig om at spise mere i starten af efteråret.
Think quantity, act quality http://danskpickup.dk/viewtopic.php?f=4&p=6851#p6851
Brugeravatar
Kaizen
T1000
 
Indlæg: 1667
Tilmeldt: ons 18. jan 2012 14:34

Re: Tynd og ny til styrketræning

Indlægaf Chacruna » søn 1. dec 2013 19:05

1. Spis sundt med masser af protein.

2. Du skal spise meget mere end du drømmer om, den største årsag til at de fleste tynde mennesker har svært ved at få større muskler er fordi at selv når de tror de spiser meget spiser de i realiteten lidt. Der skal MEGET til at tage på uanset om det er fedt eller muskler. Når du tror du spiser meget spiser du i realiteten lidt. Så spis langt mere end du tror du skal.

3. Og så træning. Det findes der utroligt mange forskellige teorier om, så det vil jeg ikke gøre mig alt for klog på. Jeg ville sige følgende tre: Træn tungt, træn de store muskelgrupper og sørg for at få din restitution.

Og som med alle andre ting i livet (også game!) - do it for the long run. Du er ikke "færdig" om et halvt år bare fordi du har opnået de resultater du ville, derefter skal det holdes ved lige.
I Am Jack's Complete Lack of Surprise
Brugeravatar
Chacruna
Godzilla
 
Indlæg: 790
Tilmeldt: lør 8. jun 2013 03:45
Geografisk sted: København Bitches!

Re: Tynd og ny til styrketræning

Indlægaf sims44 » man 28. apr 2014 23:29

Eller tag og læs nogle nybegynder post på bodybuilding.dk der er masser af hjælp at hente :)
sims44
Nyklækket
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man 28. apr 2014 23:24


Tilbage til Træning og kost!

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster