Side 1 af 1

Project Calisthenic

Indlæg: tirs 29. mar 2016 22:48
af Nota
Vejret var vildt godt i lørdags, og da der ikke så langt fra hvor jeg bor ligger et udendørs træningsområde, bestemte jeg mig for at træne der. Da jeg kom derhen var der 5 andre gutter der trænede calisthenics i forvejen.
Da jeg var ca 20 meter væk, fik jeg øjenkontakt med dem, og åbnede gruppens leder med en situational opener. ”Nå, jeg kan se at jeg ikke er den eneste der har fået den idé!”. Faldt hurtigt i snak med gruppen, og endte med at træne med dem i 3 timer.

Dette møde tilbagebragte min lyst til calisthenics, og jeg har derfor bestemt mig for at melde mig ud af Fitness World imorgen, for kun at træne calisthenics henover sommerperioden.

Udgangspunkt

Jeg begyndte for omtrent et år siden at træne cali, og gjorde det på lidt on/off i seks måneder, men har ikke rigtig gjort det i de sidste seks måneder. Det eneste jeg har holdt ved lige og er progresseret i, er mit handstand. Det er jeg til gengæld også ret skrap til.

På en god dag kan jeg lave 2-3 muscleups, men så skal jeg også have MEGET overskud! Det vil nok blive et af min fokuspunkter.

Gameplan
Jeg har ikke lavet/fundet et fast træningsprogram endnu, men planen er indtil videre, at jeg vil lave en blanding af kropstræning og tekniktræning. Kropstræningen vil nok bestå af muscleups, diverse former for pull- og chinups, dips, pushups, jumpsquats, handstand pushups og alt i den dur. Tekniktræningen vil primært bestå af coreøvelser, der har til formål at træne mig op til at kunne lave human flag, front lever, back lever og planche.

Mit mål er, at jeg til Oktober 2016 vil kunne holde human flag, front lever, back lever og planche i 5 sekunder hver. Og så vil jeg gerne kunne lave 8 muscleups. Jeg har ganske vist en del styrke i forvejen, men jeg har ingen idé om, om jeg skyder langt over hvad der er muligt at nå indenfor den tidsramme. Eller langt under, for den sags skyld. Men det er i hvert fald det jeg vil arbejde efter!

Jeg vil også finde nogle smidighedsøvelser, da calisthenics er langt mere yndefuldt, når man ikke er stiv i hele kroppen imens man laver øvelserne. Til Oktober, vil jeg kunne stå med strakte ben, række ned foran mig selv og gå direkte op i et handstand.

Det komme til at kræve BENHÅRDT arbejde, men jeg vil gøre mit ypperste for at nå målet. Hvis jeg kan lokke nogen til at filme mig, vil jeg nok også lave nogle progressionsvideoer engang imellem.

Re: Project Calisthenic

Indlæg: ons 30. mar 2016 07:07
af Desire
Så vil jeg varmt anbefale dig, at tjekke Bodybananas YT channel ud. Han gik over til 100% fokus på Cali et lille år tilbage.

Re: Project Calisthenic

Indlæg: søn 22. maj 2016 23:07
af Lazylion
Fedt projekt, jeg træner også selv primært cali, eller ring gymnastik. Jeg vil sige at dine mål måske er en anelse ambitiøse. Det med muscle ups burde du godt kunne nå, men front og back lever er ret komplicerede øvelser, og det tager tid at. Jeg kæmper stadigvæk med det. Der er en del fede tutorials rundt omkring du kan lade dig inspirere af :D

LL

Re: Project Calisthenic

Indlæg: tirs 7. jun 2016 22:48
af Nota
Planen er ændret lidt siden jeg begyndte. Jeg nåede at træne udendørs i 2 måneder, men vendte for nyligt tilbage til centret. Både fordi jeg syntes, at jeg var ved at blive mindre, men også fordi jeg savnede at straffe jern.

Nu kører jeg dog en kombination af vægttræning og et program lavet af Gymnastic Bodies, som lærer en at lave Front Lever, Straddle Planche, Hollow Back Press blandt andre ting. Det betyder ganske vist, at mine træninger ofte sniger sig op omkring 2 timer. Men jeg nyder det ret meget indtil videre.

Jeg kører et vægttrænings 3 split og GB 2 split (Så GB veksler på hvilke dage det ligger). Her er et eksempel på hvad jeg trænede idag.

Wide Pullups - 7/7/7
Narrow Pullups - 6/6/6
Military Press - 25/6, 20/10, 20/10
Deadlift - 45/12, 55/10, 60/8
Focus Curls - 18/8, 16/10, 14/12
Lat Raise - 10/10/10, 10/10/10, 10/10/10
Hammer - 20/6, 18/8, 14/10

FL3 - 5x60s
sPL3 - 5x60s
HBP3 - 5x10r

For GB er der en masse forskellige progressions- og mobilitetsøvelser man skal igennem og mestre, for at opbygge den nødvendige smidighed og styrke til at kunne udføre øvelserne ordentligt. FL3 står for Front Lever 3, som er den tredje progressions øvelse til at lære Front Lever. I dette tilfælde er det Straddle Hollow Body Hold. Man har mestret øvelsen, når man kan udføre 5 sets, hvor man holder øvelsen i 60 sekunder hver gang. I øjeblikket er jeg ved at arbejde mig igennem progressions øvelserne indtil jeg rammer en som jeg ikke mestrer, og vil derfra arbejde med den specifikke øvelse.