Begynder træningsprogram?

Styrketræning, løb, dans, yoga, kampsport, bodybuilding. Og mad uhmmm! Bacooooon!

Redaktør: Glow

Begynder træningsprogram?

Indlægaf The Blue » man 6. feb 2012 22:03

Hey all

Jeg er begyndt at smide med jern, men jeg aner ikke rigtig, hvad jeg har gang i. Har fundet nogle forskellige øvelser på nettet og prøver mig lidt frem.
Anyways, håbede nogle af jer havde et eller andet ultimativt begynder træningsprogram!
Jeg har følgende til rådighed i et lille træningslokale:
Håndvægte
Bænkpres
sådan en maskine, hvor man sidder på et sæde, og der så er en stang oppe over ens hoved, men så trækker ned bag nakken. der er flere "stænger" til den, så måske den kan bruges til flere ting

Jeg har prøvet at søge på getbig.dk og diverse andre sider, men har ikke fundet, helt hvad jeg ledte efter: et let noob træningsprogram - og gerne med små illustrationer til.
jeg løber 5 km inden træning, og går derfor ikke ud fra, at jeg kan få et problem, ved kun at træne overkroppen og maven.
The Blue
Gummi Tarzan
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 4. feb 2012 13:58

Re: Begynder træningsprogram?

Indlægaf eTrin » tirs 7. feb 2012 01:01

Jeg vil gerne lave et program til dig i morgen. Men klokken er ved at være mange, nu hvor vi har været oppe hele natten igår og se Superbowl.

Men hvis du selv vil sidde og søge lidt, kan jeg råde BB.dk "bodybuilding.dk" (ved ikke om jeg må lave links), men ellers sender jeg dig programmer i en pm
Jo flere døre du banker på, jo flere vil åbne for dig !
eTrin
Private Johnson
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 12:06

Re: Begynder træningsprogram?

Indlægaf eTrin » tirs 7. feb 2012 18:03

Så er jeg back.

Nu hvor du siger du er begynder, og dine træningsmuligheder ikke er specielt store, vil jeg råde dig til at træne de 3 store muskelgrupper. "Bryst, Ryg og Ben", når de 3 grupper bliver pumpet, opnår resten af kroppen automatisk mere muskelmasse, steder du måske ikke engang vidste du havde en muskel :)

Men i det her program, kan du se hvad du skal gennem, øvelserne kan lyde langt ude, men det smarte er, der er links med en video, så nemmere bliver det ikke.

Jeg kan ikke selv lave en program, da jeg ikke ved hvad du spiser, om du sover nok og hvordan du gerne vil se ud.

Link: http://www.bodybuilding.dk/artikler/tra ... store.html

Fortsat god dag, jeg skal nok være aktiv herinde

eTrin
Jo flere døre du banker på, jo flere vil åbne for dig !
eTrin
Private Johnson
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: fre 3. feb 2012 12:06

Re: Begynder træningsprogram?

Indlægaf The Blue » ons 8. feb 2012 23:05

hey eTrin!

Mange tak for svar. efter at jeg har kigget videoerne i gennem og skrevet lidt noter til dem, ser det absolut ud til, at selv jeg kan overkomme dem.
Målet med træningen er ikke at blive mega buff, jeg bruger det som motion sammen med løbetræning. Jeg ved ikke, om jeg både kan være i kalorieunderskud samtidig med at opbygge muskler? anyways, mange tak for linket, det er perfekt.

/blue
The Blue
Gummi Tarzan
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 4. feb 2012 13:58

Re: Begynder træningsprogram?

Indlægaf Ironman » søn 12. feb 2012 12:59

"sådan en maskine, hvor man sidder på et sæde, og der så er en stang oppe over ens hoved, men så trækker ned bag nakken. der er flere "stænger" til den, så måske den kan bruges til flere ting"

PAS rigtigt meget på med at trække stangen ned bag nakken, det er ikke en naturlig bevægelse og skader mere end den gavner. Hvis du tager fat lidt bredere end dine skuldre, sidder godt, så træk den til brystkassen istedet for, det giver længere vandring og dermed også en bedre træning for "vingemusklerne" (Ved ikke hvad de hedder på latin)
Ironman
Gummi Tarzan
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: søn 12. feb 2012 12:35

Re: Begynder træningsprogram?

Indlægaf The Blue » søn 12. feb 2012 18:42

Hey Ironman.

Okay, tak for rådet - så undgår jeg i hvert fald den skade! :D
The Blue
Gummi Tarzan
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 4. feb 2012 13:58

Re: Begynder træningsprogram?

Indlægaf Kino » søn 18. mar 2012 14:13

Første regel: Træn udfra det du vil bruge det til. Jeg ser utroligt mange folk der ikke er bodybuildere eller lignende som sidder og kører 3 forskellige øvelser til Biceps - spild af tid.
Jeg har også selv haft træningsprgrammer der var fuldstændigt overdrevne, "først bænk, så skråbænk, så flyes, osv."

Det jeg vil sige er, træn tungt, så bliver du stærkere og lad være med at isolere de enkelte muskelgrupper for meget. Der er f.eks. ingen grund til specifikt at træne dine triceps, medmindre du er bodybuilder eller utroligt veltrænet.
De øvelser der vil give dig resultater er: Bænkpress og overhead press til bryst og skuldre - pull-ups og bent over row/dynamic row til ryg og overkrop - dødløft og squats til ben og core. Derudover så træn mave og meget! Det er din mave og nedre ryg at al styrke kommer fra, hvis du træner brydning eller lign vil du mærke kollosal f.eks. på din styrke og teknik når du får forbedret din 'kerne'. Flere øvelser behøver du ikke, især ikke i starten.

Der er et concept der hedder 5x5, som er utroligt godt til at opbygge styrke. Det går på at man laver 5 sæt af 5 reps, læs lidt mere om dette. Hold det simpelt og gør det rigtigt, så du ikke bliver skadet.

Mht til din kost, må du ikke være i underskud og styrketræne, så tærer kroppen direkte på dine muskler
Kino
Seargeant O'Hara
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: tirs 31. jan 2012 14:17


Tilbage til Træning og kost!

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster