LP’s 21 dage stenalderkost challenge

Styrketræning, løb, dans, yoga, kampsport, bodybuilding. Og mad uhmmm! Bacooooon!

Redaktør: Glow

LP’s 21 dage stenalderkost challenge

Indlægaf Leisure Pirate » ons 7. mar 2012 14:47

I mandags startede min stenalderkost challenge officielt. Hen over 21 dage skal jeg strengt holde mig til diætens præmisser. Derudover vil der være små opgaver som skal gennemføres. Jeg følger Mark Sisson’s 21 days Primal Challenge løst som også omfatter motion. Jeg har dog tænkt mig i stedet at gå til karate to gange om ugen og gå til crossfit tre gange om ugen hvis jeg kan nå det. Diæten skal dog overholdes.

Hvorfor denne challenge? En af hovedargumenterne for denne diæt er at kroppen ikke er udviklet til at spise så mange kulhydrater. Størstedelen af vores kost består af stivelse som hurtigt bliver frigivet som glukose i blodet. Det høje blodsukker gør bugspytkirtlen frigiver insulin som stimulerer muskel cellerne og leveren til at optage glukosen og lave det om til harmløst glykogen. Når kroppen har fyldt glykogen lagret op så omdannes det resterende sukker til fedt. Glukosen bliver hurtigt optaget og pludselig har vi lavt blodsukker og har brug for flere kulhydrater. Dette giver en evig op og nedtur i blodsukker som har været et problem for mig fx da min karate træning ligger sent har det været svært at spise lige præcist den rigtige mængde kulhydrat på det rigtige tidspunkt.

Den høje mængde insulin skulle også hæmme forbrændingen af fedt. Fedt er ifølge teorien den type brændstof som vores kroppe er beregnet til at forbrænde det meste af tiden. Så ideen er at tilvænne kroppen at forbrænde fedt i stedet for kulhydrater.

Jeg er ikke tyk så det er mest for at være sund og undgå blodsukker dyk. De sidste 2-2.5 måned har jeg dog ikke motioneret og spist en del pizza pga opgaveskrivning. Det er har sat sig på maven så jeg er måske blevet lidt tyndfed. Det bliver spændende hvordan det går.

Det jeg ikke må spise:
  • Gryn. Hvede, rug, byg, havre, majs, ris
  • Bælgfrugter. Bønner, soya, peanuts
  • Hydrogenerede olier. Margarine, vegetabilske stegeolier
  • Mælk er ikke rigtig pæleo, men er vist ok
  • Ting med meget stivelse. Kartofler, ris og pasta.
  • Sukker. Alt hvad der indeholder raffineret sukker.

I stedet for skal jeg spise:
  • Fisk
  • Kød
  • Æg
  • Nødder
  • Lidt frugt
  • Masser af grøntsager
Brugeravatar
Leisure Pirate
Son of a gun

Re: LP’s 21 dage stenalderkost challenge

Indlægaf Leisure Pirate » ons 7. mar 2012 14:48

Dag 1

Morgenmad: Spiste omelet. Har haft problemer med maven så spiste også noget yoghurt.

Frokost: Spiste i kantinen. Hakket svinekødsbøffer og en masse rodfrugter.

Aftensmad: Kylling og rodfrugter.

Blev ikke søvnig eller oppustet efter frokost som jeg plejer. Super fedt!
Men synes ikke jeg fik helt nok at spise.
Brugeravatar
Leisure Pirate
Son of a gun

Indlægaf Leisure Pirate » ons 7. mar 2012 14:49

Dag 2

Morgenmad: Omelet og bacon og lidt yoghurt. Det var virkelig tilfredsstillende men blev samtidig slet ikke oppustet. Virkelig nice!

Frokost: Kantinen. Kød og grøntsager.

Aftensmad: Kylling og rodfrugt suppe. Mest kylling.

Igen ikke træt og mit blodsukker var stabilt. Fik mere at spise i dag men ved ikke om det er helt nok. Det er lidt svært at vurdere når man er vandt til at få de fleste af sin energi fra kulhydrater. Skal nok spise noget mere kød.

Gik igennem madkammeret og hev alt ud som jeg ikke må spise. Lidt overraskende for det var stort set alt jeg havde der var korn i. Kommer til at savne pasta.
Brugeravatar
Leisure Pirate
Son of a gun

Indlægaf Fsharp » ons 7. mar 2012 20:22

Får vi før-efter-billeder at se af din smukke tyndfede krops forvandling til en græsk gudekrop?
Brugeravatar
Fsharp
T1000

Geografisk sted: Kbh

Indlægaf pikhund » ons 7. mar 2012 21:32

Håber du godt må spise sperm, ellers får du da et stort problem nede på klubben!

Blir spændende at følge!
god jul dit svin
Brugeravatar
pikhund
Seargeant O'Hara

Indlægaf JohnnyG » tors 8. mar 2012 09:27

Stream skrev:Håber du godt må spise sperm, ellers får du da et stort problem nede på klubben!

Blir spændende at følge!

HAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHA
Im the jugganaut BITCH!
JohnnyG
MacDaddy

Indlægaf Leisure Pirate » tors 8. mar 2012 13:04

Stream skrev:Håber du godt må spise sperm, ellers får du da et stort problem nede på klubben!

Blir spændende at følge!

Jeg ved godt sperm er din mest yndede spise og jeg kan forsikre dig at det ikke behøver at afholde dig fra stenalderkost da det er 100% godkendt. Men sørg for at ham den flotte tyr du malker er økologisk.
Brugeravatar
Leisure Pirate
Son of a gun

Indlægaf Leisure Pirate » tors 8. mar 2012 13:06

Fsharp skrev:Får vi før-efter-billeder at se af din smukke tyndfede krops forvandling til en græsk gudekrop?

Det kan være men nu spænder den her challenge jo kun over 21 dage så jeg tror ikke jeg får en gudekrop på så kort tid. Måske om et halvt år ...
Brugeravatar
Leisure Pirate
Son of a gun

Indlægaf Leisure Pirate » tors 8. mar 2012 13:20

Dag 3

Morgenmad: Omelet med squash. Det var nam!

Frokost: Her fik jeg problemer. Kantinen havde tomat suppe og lasange. Så jeg fyldte talerknen op fra salatbuffeten med falsk krabbekød, hytteost og rodfrugter. Det der krabbekød var ret klamt i længden og jeg spiste ikke op.

Aftensmad: Laks og jordskokker.

Er nødt til at komme igang med at tage frokost med på arbejde. Det andet holder slet ikke. Jeg blev sulten hen på eftermiddagen men mit blodsukker er stabilt så det gør egentlig ikke så meget. Min træng til søde sager er forsvundet sjovt nok. Normalt ville jeg nasse nogle kiks eller noget hvis det er sent på arbejdet og mit blodsukker er lavt, men det havde jeg slet ikke behov for.

Macademia nødder er i øvrigt anbefalet som den bedste snak. Men de koster mønt. Fik 65 g for 25 kr eller noget i den stil. Det må kunne findes billigere.
Brugeravatar
Leisure Pirate
Son of a gun

Indlægaf Kaizen » tors 8. mar 2012 13:33

Jesus, kan du ikke finde en billig indvandrerbutik i nærheden? De skulle vist være de bedste steder at få vegetar-sheit...
Think quantity, act quality http://danskpickup.dk/viewtopic.php?f=4&p=6851#p6851
Brugeravatar
Kaizen
T1000

Næste

Tilbage til Træning og kost!