LP’s 21 dage stenalderkost challenge

Styrketræning, løb, dans, yoga, kampsport, bodybuilding. Og mad uhmmm! Bacooooon!

Redaktør: Glow

Re: LP’s 21 dage stenalderkost challenge

Indlægaf wombat » tors 15. mar 2012 17:21

Kunne man lokke dig til at lave en to top10 lister --- en med de VÆRSTE ting og en med de BEDSTE.

Orker ikke rigtigt at paleoe igennem, men man lige så godt gå i den retning
wombat
Gummi Tarzan

Indlægaf Leisure Pirate » man 19. mar 2012 18:14

Det er nu min 14. dag på paleokost. Hvordan er det så gået indtil videre? Mht. energi niveau er det helt i top. Jeg går ikke sukker kold længere hvilket er et kæmpe plus for mig. Kan klare træningen selv hvis jeg ikke har fået nok at spise. Føler mig virkelig godt tilpas, en form for lethed. Det føles simpelthen som om det er det rigtige jeg hælder i maven.

Efter blot den første weekend blev min mave mindre. Jeg tror ikke jeg tabte noget fedt på så kort tid men jeg tror jeg har fundet frem til en forklaring. Jeg var tilfældigvis på besøg hos en kammerat som fortalte at hans kæreste havde haft store problemer med smerter pga af gigt (hun var på det tidspunkt omkring 22 år). Hun lagde sin diæt om og løste problemet fuldstændigt. Den bog hun havde fulgt beskriver bla noget med at hvis syre/base balancen er for sur så bliver vores bindevæv løst og vores bug kommer til at hænge, og man har øget risiko for hæmorider og åreknuder. Og jeg ved fra andre kilder at paleo gør kroppen mere basisk hvilket gør at man ikke mister så meget kalk. Altså osteoporose skyldes også forkert diet. Synes det er ret vildt at min mave har reageret så hurtigt på min kost!

Første uge var lidt af en udfordring fordi alle de nemme løsninger pludselig var ”forbudte”. Brød, pasta, kartofler og ris var ’off grounds’. Hvad gør man når man skal ud af døren hurtigt eller ikke har tid til at lave mad? Hvad fylder man tallerken op med når man ikke må spise kartofler? De problemer gjorde at jeg var sulten lidt for meget af første uge men jeg løste det efter hånden. Man finder hurtigt på nogle hurtige løsninger som fx er hårdkogte æg en nem snak. Tunsalat og chili con carne (uden bønner og ris). Man vender sig til at spise en masse rodfrugter.

Det bedste man kan gøre er at forberede sig på den kommende uge i weekenden og købe stort ind og evt forberede noget mad man kan spise når man ikke har tid til at lave noget. Fx koge nogle æg, stege nogle kyllinge filetter og choppe forskellige grøntsager og gemme dem i køleskabet.

Lige nu savner jeg overhovedet ikke brød, kartofler og mere overraskende savner jeg ikke søde sager. Det er som om trængen til kulhydrater bare er forsvundet.

Har brudt paleo dieten en smule i weekenderne når jeg går i byen hvor jeg har drukket drinks (raffineret sukker, ikke paleo) og drukket øl (lavet på korn, ikke paleo). Gik fint nok lige indtil jeg drak en Hoegaarden. Fuck man det kunne min mave ikke lide. Følte mig totalt oppustet og tung i maven og følte mig nærmest syg den nat. Da hvede er den største fjende i paleo (gluten kan i hvert fald under visse omstændigheder gøre at små ting siver igennem ens mavesæk og ind i blodbanen) så er det nok ikke så smart at drikke en kæmpe hvedeøl når jeg går ud. Fint nok, det kan jeg sagtens leve uden.
Brugeravatar
Leisure Pirate
Son of a gun

Indlægaf Leisure Pirate » man 19. mar 2012 18:16

wombat skrev:Kunne man lokke dig til at lave en to top10 lister --- en med de VÆRSTE ting og en med de BEDSTE.

Mener du de 10 bedste og værste ting at spise?
Brugeravatar
Leisure Pirate
Son of a gun

Indlægaf Fsharp » man 19. mar 2012 18:30

Efter blot den første weekend blev min mave mindre. Jeg tror ikke jeg tabte noget fedt på så kort tid men jeg tror jeg har fundet frem til en forklaring. Jeg var tilfældigvis på besøg hos en kammerat som fortalte at hans kæreste havde haft store problemer med smerter pga af gigt (hun var på det tidspunkt omkring 22 år). Hun lagde sin diæt om og løste problemet fuldstændigt. Den bog hun havde fulgt beskriver bla noget med at hvis syre/base balancen er for sur så bliver vores bindevæv løst og vores bug kommer til at hænge, og man har øget risiko for hæmorider og åreknuder. Og jeg ved fra andre kilder at paleo gør kroppen mere basisk hvilket gør at man ikke mister så meget kalk. Altså osteoporose skyldes også forkert diet. Synes det er ret vildt at min mave har reageret så hurtigt på min kost!

Kulhydrater binder væske, right? Måske den mindre dunk også skyldes at du indtager langt færre kulhydrater som kan holde på væsken.
Brugeravatar
Fsharp
T1000

Geografisk sted: Kbh

Indlægaf wombat » tirs 20. mar 2012 00:12

Leisure Pirate skrev:
wombat skrev:Kunne man lokke dig til at lave en to top10 lister --- en med de VÆRSTE ting og en med de BEDSTE.

Mener du de 10 bedste og værste ting at spise?

Ja præcist!
wombat
Gummi Tarzan

Indlægaf Leisure Pirate » ons 21. mar 2012 14:55

Fsharp skrev:Kulhydrater binder væske, right? Måske den mindre dunk også skyldes at du indtager langt færre kulhydrater som kan holde på væsken.

Det kan der være noget om. Det er rigtigt at kulhydrater binder væske. Men så vidt jeg ved så er kulhydraterne i kroppen lagret som glykogen i muskler og lever. Resten bliver lavet om til fedt. Så det er vel primært muskler og lever der ville være større?

Ud over det så er fedtlaget omkring min dunk blevet mindre, kæresten bemærkede det her den anden dag :-)
Brugeravatar
Leisure Pirate
Son of a gun

Indlægaf Leisure Pirate » ons 21. mar 2012 20:42

STENALDER TOP 10 til wombat

1. Fedtfattigt kød øko. Oksekød, svinekød, kylling osv. Store herrebøffer
  2. Fisk, fx laks, tun, fiskeolie/omega 3
  3. Æg. De er slet ikke farlige og folk på paleo får lavere kolesterol-tal, så no worries.
  4. Smør og olivenolie
  5. Kokosnød. Kokosmælk, kokosmel, kokosolie. Super gode fedtstoffer.
  6. Kål og grønne dimser, især avocado og broccoli
  7. Rodfrugter, fx gulerøder, rødbeder, seleri, knoldseleri
  8. Bær
  9. Nødder, usaltede og ikke ristede (fucker med fedtsyrerne)
  10. Mørk chokolade 70% eller over

Stenalder-shit-list

1. Gryn. Absolut det værste i paleo. Havregryn, hvede, byg, majs, brød, pasta, kage osv.
  2. Sukker. Sodavand, slik, kage, dressing, ketchup osv.
  3. Ris. Brune ris er no go. Hvide ris er ok hvis du gerne vil være et fedt svin
  4. Kartofler er også ok hvis du holder af dit blæver.
  5. Vegetabilske olier. Bliver slemme når man steger dem.
  6. Bælgfrugter. Bønner, soya og peanuts. Indholder stoffer der gør det svært at optage næringsstoffer fra maden.
  7. Mælk er ikke officielt paleo men uhomogeniseret øko sødmælk er fint nok hvis du kan tåle laktose
  8. Øl. Lavet på korn. Men jeg prøver bare at undgå hvedeøl
  9. E-numrer. Næsten alt hvad der kommer i en papæske.

Kan ikke lige finde på en 10ende ting til shit-listen.

The, kaffe og vand er i øvrigt i orden.

Stil efter at have halvdelen af din talerken fyldt med kød og den anden halvdel fyldt med grøntsager. Så bliver du et fedtforbrændende bæst. Øko er at foretrække pga af dyrene har spist græs eller whatever i stedet for at være stopfodret med hvede, som feder og giver en dårlig omega-3/omega-6 balance. Og så må man spise så meget man har lyst til (nødder og frugt med måde dog)!

Ug!
Brugeravatar
Leisure Pirate
Son of a gun

Indlægaf køligkurt » ons 21. mar 2012 23:07

Ér det kun for at blive slank? er slank nok allerede :) - men man sku også få mere energi af paleo også og sådan?
køligkurt
Gummi Tarzan

Indlægaf pikhund » fre 30. mar 2012 00:52

http://videnskab.dk/krop-sundhed/modern ... -tarmflora

er også gået i gang med paleo for sjov ... man får spist nogen grineren ting. er begyndt at stege i svinefedt for eksempel. min indkøbskurv i dag var

3 pærer
1 hvidkålshovede
en pakke hakket svinekød med masser af fedt i - jeg tager dem med max fedt i nu lol for at få kalorier. men det er forkert ka jeg se på listen.
en kokosnød
en pakke svinefedt
3 liter mælk (dog letmælk)
1 pose gulerødder
1 pose flæskesvær

så en underlig blanding af ting der officielle er sunde og ting der er random og usunde
god jul dit svin
Brugeravatar
pikhund
Seargeant O'Hara

Indlægaf loo1 » man 9. apr 2012 15:40

Hvad spiser du om morgen?..

Gryn om morgen er bedst. De inderholde gode protein..

Godt råd herfra. Når du skal i seng spis hytteost/recover protein :)
loo1
Fætter kanin

ForegåendeNæste

Tilbage til Træning og kost!