Jeg er sku småfed.. Og det skal væk.

Styrketræning, løb, dans, yoga, kampsport, bodybuilding. Og mad uhmmm! Bacooooon!

Redaktør: Glow

Re: Jeg er sku småfed.. Og det skal væk.

Indlægaf GrønBagØrene » tirs 11. aug 2015 00:20

Mange virkeligt gode råd fra folket!
Et lille tip fra mig:
Folk overkomplicerer tit vægttab og taber ofte det hele på jorden.
Det er IKKE rocket science. Du skal være i kalorie underskud for at tabe dig.
Det er det...

Nemt tip:
Drop hurtige kalorier:
- drik kun vand eller light produkter (0 kcal)
- spis så meget fiber-rigt grønt som muligt (få kalorier)
- hold dig fra eller minimer kalorietætte fødevarer: nødder, havregryn, fed ost, kød med høj fedtprocent, olie etc.. (I tvivl så læs bag på varen kcal per 100gram)
- træn så ofte som muligt. (Helst styrketræning for at bevare/øge muskelmasse)
- brug 80% af tiden på basis øvelser (squat/dødløft/bænkpres/rows/pullups/dips etc.)
Tillad dig selv en lille treat når du har nået et delmål (f.eks. Tabt x antal kg)

Ovenstående er ikke optimalt. Men det er en nem kickstarter, som kan give blod på tanden.
Optimalt er, at du sætter dig ind i kost og træning og får en træningsbuddy over dit niveau, som kan hjælpe dig i processen.

God vind i sejlene! ;)
GrønBagØrene
Bølle Bob
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 7. aug 2015 00:55

Re: Jeg er sku småfed.. Og det skal væk.

Indlægaf Nota » tirs 11. aug 2015 07:29

Da jeg startede med at træne for nogle år siden, startede jeg sammen med nogle buddies der havde trænet i noget tid. De kunne lære mig en del øvelser og holde mig i hånden det første stykke tid, indtil jeg selv blev så bidt af det, at jeg ikke behøvede andre for at motivere mig ned i fitten.

Men som Desire siger, så er der ikke andre end dig selv, der kan hjælpe dig i sidste ende. Du kan evt tage og skrive din motivation ned for at gøre det.
Hvad er dit mål? Skriv ned hvordan Caffrey ser ud når han når sit mål og alle motivationerne for at gøre det. Er på arbejde nu, men kan sende et eksempel senere, hvis du vil.
Amor Fati.
Brugeravatar
Nota
Hoodoo Master
 
Indlæg: 282
Tilmeldt: søn 11. maj 2014 11:51
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Jeg er sku småfed.. Og det skal væk.

Indlægaf Desire » tirs 11. aug 2015 08:32

GrønBagØrene - vigtigt at huske man ikke kan stige i muskelmasse imens man er i dagligt kalorieunderksud. Så nej. Styrketræning er ikke vigtigt ift. Muskelmasse med som supplement til cardio træning.
"You miss 100% of the shots you don't take" - Wayne Gretzky
Brugeravatar
Desire
T1000
 
Indlæg: 1844
Tilmeldt: fre 21. nov 2014 23:12
Geografisk sted: København

Re: Jeg er sku småfed.. Og det skal væk.

Indlægaf GrønBagØrene » tirs 11. aug 2015 10:12

Desire:
Med alt respekt, så er det en forkert antagelse.
For at bibeholde mest mulig muskelmasse under vægttab, er styrketræning utroligt vigtigt.
Og hvis man er fuldstændig ny indenfor styrketræning, vil man kunne opleve det, som kaldes "beginnergains".
Dvs. At man rent faktisk kan øge sin muskelmasse TRODS et kalorieunderskud. Dette er dog kun gældende for folk, som er langt fra deres genetiske potentiale/max. Trænede individer har tæt på ingen chance for at opleve dette.
Og empirisk har jeg set det på daglig basis, eftersom jeg selv er konkurrende styrkeløfter og træner begyndere og med atleter flere gange om ugen.
Eksempel:
Da jeg startede, tabte jeg mig ca. 4kg over 3mdr og gainede 3cm på arme og lår og min fedtprocent faldt væsentligt... (Hvordan er det muligt?)
Evt. Så hop ind på bodybuilding.dk og spørg efter en uddybning af "begyndergains"...
GrønBagØrene
Bølle Bob
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 7. aug 2015 00:55

Re: Jeg er sku småfed.. Og det skal væk.

Indlægaf Desire » tirs 11. aug 2015 12:09

Jeg har fulgt med inde på bodybuilding i mange år, men foretrækker at læse videnskabelige undersøgelser. Og teorien stemmer bare ikke helt overens med det der til tider opleves i praksis.
Ja man kan godt tage på i muskelmasse. Det går bare voldsomt langsomt. At beholde muskelmasse er så en anden snak.

Beginnergains er en lynhurtig tilvænningsmekanisme fra kroppen på grund af uventet stress. Ja sker typisk for folk der lige starter. Men effekten et nu begrænset. Og det alt for mange fokuserer på muskelopbygning imens de taber sig. Hvilket er en forkert prioritering. Enten taber man sig eller tager på.
"You miss 100% of the shots you don't take" - Wayne Gretzky
Brugeravatar
Desire
T1000
 
Indlæg: 1844
Tilmeldt: fre 21. nov 2014 23:12
Geografisk sted: København

Re: Jeg er sku småfed.. Og det skal væk.

Indlægaf Kaizer » tirs 11. aug 2015 14:41

Men igen, det er lidt ligesom med game.

Når du først har fundet af hvorfor, så skal du også nok finde ud af hvordan

vi kan kun (har også også, i tråden her) hjulpet dig med sidstnævnte.

måden du lever dit liv på som en ung mand i sine 20'ere og de standarter, du sætter for dig selv, er op til dig selv.

"Make it, don't take it, make it, don't fake it."
Brugeravatar
Kaizer
Angel of the Sun
 
Indlæg: 942
Tilmeldt: tirs 17. dec 2013 02:52
Geografisk sted: Cafeteriet på Faaborg-Cypern Overfarten

Re: Jeg er sku småfed.. Og det skal væk.

Indlægaf GrønBagØrene » tirs 11. aug 2015 18:12

Jeg tror nu vi er meget enige hen ad vejen...
Enten "cut" eller "bulk"... mellemveje fører ofte ingen veje. :)
Og generelt er cut og øgning af muskelmasse modstridende processer ;)
God dag! (Ps. Spændende log :D )
GrønBagØrene
Bølle Bob
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 7. aug 2015 00:55

Re: Jeg er sku småfed.. Og det skal væk.

Indlægaf Neal Caffrey » tors 13. aug 2015 00:02

Tusind tak for alt jeres input.

Tiden er kommet og nu skal der gang i den.
Som i siger er det mig der skal have motivationen.. Men at se alle jer som kommer med info til at hjælpe giver mig den motivation.

Tak.

Nu starter kampen! xD
Neal Caffrey
Private Johnson
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 20:05

Re: Jeg er sku småfed.. Og det skal væk.

Indlægaf tosa » fre 14. aug 2015 00:10

GrønBagØrene skrev:Mange virkeligt gode råd fra folket!
Et lille tip fra mig:
Folk overkomplicerer tit vægttab og taber ofte det hele på jorden.
Det er IKKE rocket science. Du skal være i kalorie underskud for at tabe dig.
Det er det...

Fint råd som så bliver fulgt op med mere eller mindre komplicerede råd, hvor nogle af dem er noget vildledende.

GrønBagØrene skrev:Nemt tip:
Drop hurtige kalorier:
- drik kun vand eller light produkter (0 kcal)
- spis så meget fiber-rigt grønt som muligt (få kalorier)

Det er helt rigtigt, omend nogle oplever en styrket sult af light produkter.
Derudover er det nu ikke rigtigt at fiberrige grøntsager nødvendigvis indeholder få kcal. Fordelen ved kostfibre er ikke det lave kalorieindhold, men den mæthed det giver, da kroppen ikke kan omdanne kostfibre.

GrønBagØrene skrev:- hold dig fra eller minimer kalorietætte fødevarer: nødder, havregryn, fed ost, kød med høj fedtprocent, olie etc.. (I tvivl så læs bag på varen kcal per 100gram)

Den her er helt skæv. Man skal have masser af både kulhydrater og fedt i en kur - det er kilokalorierne man skal holde i skak. God fedt (umættet fedt) fra f.eks. olie er rigtigt godt for mange ting. Ja, det indeholder flere kilokalorier, end gulerødder, men man bør stadig inkludere nødder/mandler og olie i en diæt - bare det begrænses (der er f.eks 200 kcal i ca. 40g mandler, men det er et fint mellemmåltid sammen med f.eks. en banan - ca. 300 kcal i alt)
Havregryn (uden tilsat sukker) er også fuldt af kostfibre, som giver en stor/varig mæthed, så det er altså rigtigt godt som morgenmåltid (hvis man ikke vælger intermittent fasting, som dog er frarådeligt for en som helst vil holde det simpelt)

GrønBagØrene skrev:- træn så ofte som muligt. (Helst styrketræning for at bevare/øge muskelmasse)
- brug 80% af tiden på basis øvelser (squat/dødløft/bænkpres/rows/pullups/dips etc.)

Tjaaaa, man skal også huske at holde hviledage, når man træner - og så er det i en cut fase primært for at øge forbrændingen, at man træner. Fint med en masse vægtstangsøvelser - men det kunne også være simple øvelser som armbøjninger og pullups uden for et træningscenter.

GrønBagØrene skrev:Tillad dig selv en lille treat når du har nået et delmål (f.eks. Tabt x antal kg)

Tjaaaa, hvis man holder en stram diæt, kan der faktisk være plads til 20 gram mørkt chokolade som et mellemmåltid ret ofte - hvis man ellers holder resten af diæten stramt.

GrønBagØrene skrev:Optimalt er, at du sætter dig ind i kost og træning og får en træningsbuddy over dit niveau, som kan hjælpe dig i processen.

Tælle kilokalorier er nok det vigtigste man kan gøre, når man er på diæt.
Find dit ligevægtsindtag via en af de utallige beregnere på nettet, og sæt et mål om at være ca. 300-600 kcal under det hver dag (eller ca. 3500 under i løbet af en uge, da det er optimalt at indtage næsten samme mængde kcal på både træningsdage og ikke-træningsdage), og vej og mål dit indtag. Lav eventuelt en plan (eller gå til en diætist og få lagt en - det er nok den absolut nemmeste løsning, da den vil være skræddersyet til dig).
tosa
Nyklækket
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 10. dec 2012 05:12

Re: Jeg er sku småfed.. Og det skal væk.

Indlægaf GrønBagØrene » fre 14. aug 2015 19:31

Tosa:
Omend jeg er enig i mange af dine udtalelser og uenig i mange andre, så orker jeg ikke at diskutere petitesserne. Mine råd var bestemt forsimplede og skrevet på farten, de kunne uddybes og forklares bedre. (Jeg står nu stadig ved midt oprindelige indlæg). ;)

Een ting som du skriver, som jeg er fundamentalt uenig i, er at du siger kcal-underskuddet skal være mellem 300-600...
Dette anbefales generelt til trænede og lidt overvægtige individer, ikke reelt overvægtige.
Det vil tage trådstarter minimum 1år, at nå ned på en fornuftig vægt, relativ til hans højde, med disse forudsætninger. Det er helt hul i hovedet i min optik. Kæmpe mæssig spild af tid.
Det kan godt opnås på den halve tid, med en reel indsats. Og dette er uden væsentligt tab af muskelmasse. (Såfremt at der styrketrænes fornuftigt.)

God dag! :)
GrønBagØrene
Bølle Bob
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 7. aug 2015 00:55

ForegåendeNæste

Tilbage til Træning og kost!

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Yahoo [Bot] og 12 gæster