LP’s 21 dage stenalderkost challenge

Styrketræning, løb, dans, yoga, kampsport, bodybuilding. Og mad uhmmm! Bacooooon!

Redaktør: Glow

Re: LP’s 21 dage stenalderkost challenge

Indlægaf Leisure Pirate » fre 13. apr 2012 15:18

I øjeblikket spiser jeg en grøn smoothie (altså med grønsager) og 3 æg. Gryn er ikke paleo så det prøver jeg at undgå.

Men det kan godt være jeg springer på hytteosten :)
Brugeravatar
Leisure Pirate
Son of a gun
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: ons 18. jan 2012 17:09

Re: LP’s 21 dage stenalderkost challenge

Indlægaf wombat » tirs 24. apr 2012 11:31

mærkeligt det med at tun på dåse er no-go. nederen!

har svært ved at finde retter nok, har levet primært af broccoli suppe i en måned nu. spiser nok for lidt kød også.

kan ikke mærke nogen fysisk forandring. men syns jeg har nemmere ved at koncentrere mig.
wombat
Gummi Tarzan
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 19. jan 2012 16:43

Re: LP’s 21 dage stenalderkost challenge

Indlægaf køligkurt » tirs 24. apr 2012 11:33

hov hvad med dåsetomater? har lavet suppe af dem et par gange, på samme måde som broccoli suppe bortset fra at man ikke hælder vand fra.

det der er en udfordring ved paleo er at der ikke er så mange ting hvor man kan stocke op så man ikke kan købe ind konstant
køligkurt
Gummi Tarzan
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 20. nov 2014 00:20

Re: LP’s 21 dage stenalderkost challenge

Indlægaf Leisure Pirate » tirs 24. apr 2012 14:00

Kan du ikke lige beskrive hvad du køber ind og spiser?

Det er mere besværligt, fordi man skal lave alt sin mad fra bunden. Det kræver en del planlægning i starten, men med tiden bliver det nemt som at klø sig i fissen. Og ja man kan ikke have et kæmpe lager af gryn og pasta. Men man kan fx få de der grønsagskasser leveret, eller bare købe ind online.

Der er masser af lækre grønsager du kan gå i gang med: http://www.gartnerhallen.dk/SaesonKalender.aspx

Man må spise alt på listen undtaget kartofler, majs og bønner (jeg er lidt usikker på ærter, men tror de er ok).

Pastinak, persillerod, rosenkål og squash har jeg spist en del af af på det sidste.

ps Tomater er ok, med mindre du har mad-allergi.
Brugeravatar
Leisure Pirate
Son of a gun
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: ons 18. jan 2012 17:09

Re: LP’s 21 dage stenalderkost challenge

Indlægaf køligkurt » tirs 24. apr 2012 15:31

jeg spiser:
broccolisuppe
tomatsupper (dåsetomater, varm og blend)
løg
hvidløg
gulerødder
kød (kylling, hakket oksekød, smule fisk)
frugt (bananer, æbler)
blomkålssuppe (samme måde som broccolien, lavede det kun en gang af en eller anden grund)
ÆG, masser

bruger også mayonaise som energikilde
startede med svinefedt til at stege i, er skiftet til smød og olivenolie nu

testede en kokosnød, var ingen succes. har købt noget kokosmel nu jeg kan putte i et eller andet.
eksperimenterede med hvidkål, var heller ikke rigtigt nogen succes

Pastinak, persillerod, rosenkål og squash - hvad laver du af retter med de der fætre?
køligkurt
Gummi Tarzan
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 20. nov 2014 00:20

Re: LP’s 21 dage stenalderkost challenge

Indlægaf Leisure Pirate » ons 25. apr 2012 18:26

Mayonaise som energikilde? Vildt nok! Problemet er at mayonaisen du køber sikkert er lavet af vegatabilsk olie og det er noget rigtig skidt. Dels pga det kan fucke med din omega-3/omega-6 ratio og dels fordi de er processerede og nemt bliver harske hvilket er usundt. Generelt hold dig til oliven olie, kokos-olie, olie fra avocado og så animalsk fedt til at stege i.

Men du kan jo prøve at lave din egen mayonaise. Her er der en opskrift direkte fra Google Translate, lul wtf?
Hjemmelavet mayonnaise fra Primal Køkken er en fantastisk måde at undgå de høje omega-6 fedtsyrer findes i alle kommercielt fremstillede mayonnaise produkter. Plus den friske smag er langt overlegen i forhold til store-købte mayonnaise. Med lidt øvelse vil du bøde hjemmelavet mayonnaise at være hurtig og let at lave.
Mayonnaise variationer er rigeligt, så eksperimentere for at finde din favorit version. Skift eddike eller bruge citronsaft til en lys citrus note. Du kan også erstatte macadamia, hasselnød, valnød, eller avocado olier for nogle eller alle af olivenolie smagsvarianter. Dekorationer er så nemt som at tilføje hvidløg, urter eller mere paprika.
Fordi hjemmelavet mayo ikke bruge rå æg, skal du sørge for at holde mayonnaise godt kølet, dækket tæt, og brugt op i løbet af ca en uge.
Serveringer: 1 kop


VEJLEDNING:
Place æg, eddike, paprika og salt i beholderen vil du pisk det i. Hvis du bruger en håndholdt eller "stick" nedsænkning blender, sørg for beholderen er høj nok til at forhindre sprøjt endnu bred nok til at rumme nedsænkning blender. Hæld olien i, mens blanding. Hvis du bruger en håndholdt piskeris, et glas eller rustfrit stål skål fungerer bedst.
Mål 1 kop olie i separat beholder, helst med en god hældekant.
Pisk eller blend æggemassen i 10 sekunder. Mens fortsat piskeris, begynder langsomt at støvregn olie i beholderen i en meget tynd, lind strøm, ikke tykkere end blyant bly. Når cirka halvdelen af ​​olien blandes i, vil mayonnaise begynder at fortykke, og tage form. Fortsætte blanding og støvregn indtil olien væk, eller indtil der ikke mere olie forsvinder i emulsionen. Smag til med mere salt, hvis det er nødvendigt.
INGREDIENSER:
1 hel æg eller 2 æggeblommer
2-3 spsk cider eddike
1 tsk Dijon sennep
Dash af paprika
Knivspids salt
¾ til 1 kop ren olivenolie (Bemærk at ekstra jomfru olivenolie kan skabe en meget bitter smag, når det blandes med en elektrisk anordning. Brug enten raffineret eller "light" olivenolie, eller blandes med et piskeris i stedet for en elektrisk anordning.)
Brugeravatar
Leisure Pirate
Son of a gun
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: ons 18. jan 2012 17:09

Re: LP’s 21 dage stenalderkost challenge

Indlægaf Leisure Pirate » ons 25. apr 2012 18:31

Synes hvidkål er nice til salat. Jeg slicer det og laver en olie edike dressing og kommer lidt valnøder og rosiner i.

Pastinak og persillerod kan steges på en pande sammen med løg og er ret nice.

Rosenkål kan man koge og smager faktisk fint. Squash kan slices og kommes i kødsauce eller steges på en pande. Rigtig lækkert.
Brugeravatar
Leisure Pirate
Son of a gun
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: ons 18. jan 2012 17:09

Re: LP’s 21 dage stenalderkost challenge

Indlægaf Leisure Pirate » ons 25. apr 2012 18:36

Er begyndt at blive mere defineret uden at have lavet noget særlig hård træning. Karate to gange om ugen og det er i øjeblikket mere teknisk end fysisk krævende. Win for paleo! Vil gerne starte op til crossfit igen snart men det er lidt svært at få til at passe. Så jeg er så småt begyndt på 100 pushups. Vil også lave noget interval spurt.

Har kørt noget morgen stretching som dem Thomas Kurz anbefaler i en uge eller to og er begyndt at kunne mærke en forskel på mine cirkelspark. Sweet!
Brugeravatar
Leisure Pirate
Son of a gun
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: ons 18. jan 2012 17:09

Re: LP’s 21 dage stenalderkost challenge

Indlægaf Leisure Pirate » ons 25. apr 2012 18:39

Forresten så har min krop tilvendet sig paleo i sådan en grad at jeg får det skidt hvis jeg spiser noget lavet af hvedemel. Og der skal ikke så meget til. Spøjst.
Brugeravatar
Leisure Pirate
Son of a gun
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: ons 18. jan 2012 17:09

Re: LP’s 21 dage stenalderkost challenge

Indlægaf køligkurt » tors 3. maj 2012 10:55

nå jeg har paleoet den i halvanden måned nu, ca siden top10 listerne kom frem. har været ret ortodoks med det, det er ret nemt for mig at lade være med at spise kulhydrater. har kun indtaget popcorn, øl, pommes fritter, chips et par gange. ting jeg regner for ikke rigtigt tæller.

øl f.eks. burde da være OK - det må være tørstof mængden der afgør hvor skadeligt det er, og den kan ikke være stor for øl. en fad svarer vel max til en lille bid af et stykke brød

syns faktisk det virker!

- jeg har lagt mærke til jeg bliver mindre sulten og det er på en anden måde. før kunne det være sådan at man CRAVEDE mad og kunne mærke det i maven, nu er det mere sådan en diffus fornemmelse af at jeg godt kunne tænke mig at spise. meget mere behageligt. f.eks. på jobbbet var det et problem i starten - det man kan spise der er boller med pålæg og æg. i starten var jeg ret sulten der - åd kun pålægget (lidt med måde lol) og æg. nu er jeg nede på det slet ikke generer mig bare at vente med at spise, nupper kun et enkelt æg.

- mit energiniveau virker højere og mere konstant

- min SØVN er blevet bedre! havde det før jeg kunne blive døsig om dagen, hvis man sidder og læser/skriver. det er helt væk nu. har også meget nemmere ved at falde i søvn og vågne, hvilket ellers har været et kronisk problem. har jo tit natarbejde, og skulle gøre alle mulige julelege for at vende døgnrytme før, f.eks. når man kommer hjem kl 8 så sove 3 timer i min lænestol der er tilpas ubehagelig at sove i så jeg ved jeg vågner. nu kan jeg bare lægge mig ind i sengen og stille et lille diskret vækkeud til 3 timer senere og jeg vågner uden problemer.

- syns også mit fedt er blevet fastere, selv om det er lidt svært at sige

det under mig lidt - måske har søvn noget med energiniveauet at gøre og de der insulintioppe? har du læst noget om at paleo er godt for søvn?

håber det er "rigtige" effekter og ikke noget random der bare forsvinder igen.
køligkurt
Gummi Tarzan
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 20. nov 2014 00:20

ForegåendeNæste

Tilbage til Træning og kost!

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster