Kom godt i gang

Styrketræning, løb, dans, yoga, kampsport, bodybuilding. Og mad uhmmm! Bacooooon!

Redaktør: Glow

Kom godt i gang

Indlægaf Qbitz » man 28. mar 2016 00:41

Hej,

Vil lige dele et lille råd til jer som gerne vil i gang med at træne (eller mangler inspiration)

Tjek bodylab ud på dette link:

http://www.bodylab.dk/shop/kom-godt-i-343s1.html

Her kan du vælge hvor ofte du vil træne, samt hvad dit må med træningen er. Herefter får du et godt program, samt kostplan. Og det er helt gratis. Pt. køre jeg en lille variation af deres 5 split program.

Hvis der er øvelser du ikke kender, så søg på youtube, og skriv Maxer bagefter (eksempelvis: Dødløft maxer) 9 ud af 10 gange kommer der en video fra maxer. De er virkelig gode.

Da jeg startede med min træning (Snart to år siden) var det meget ustruktureret. Det vigtigste med din træning er at spise sundt (DOH) og ha et fornuftigt program. Træn hele kroppen, ikke kun dine arme og mave.
Udover du bliver glad, og får mere overskud, så bliver det så meget lettere at score. Det er som om sværhedsgraden bliver sat ned.

Jeg vil for god ordens skyld understrege, at jeg ikke har noget med bodylab at gøre. Jeg har brugt deres produkter længe, og altid været fuld tilfreds. Men har ellers ingen aktie i at promovere dette.

Grunden til at jeg deler dette, er at jeg ser mange i trænings centeret (unge som gamle) der ikke aner hvad de laver. Det er ustruktureret træning, og forkerte udførte øvelser, som i højere grad giver skader, fremfor resultater. Hvis du alligevel har valgt at investere tid i din træning, så gør det ordenligt, og få mest muligt ud af det.

Q
"Try not. Do or do not. There is no try" -Yoda
Brugeravatar
Qbitz
Konge af Burma

Re: Kom godt i gang

Indlægaf Kaizer » man 28. mar 2016 01:12

Gode pointer! YouTube'er selv øvelserne, opskrifter osv en helt masse. Da jeg startede med at træne, var jeg slet ikke klar over hvordan man opdeler træning over muskelgrupper, hvor mange set og reps, kcal-regnskab, makroer, osv., og optimalt at man sætter sig ind i de her ting inden.

Men af ren nysgerrighed, nu er mange af links'ne lagt op til, at man køber derfra også, hvilket du også siger, at du gør. Hvad er et argument for at vælge produkter fra Bodylab frem for en billigere side som Myprotein, og fx købe 5kg Chocolate Whey til 719kr frem for 549kr hos sidstnævnte (hvor du i øvrigt pt får 25% rabat oveni) , fri fragt begge steder?

http://www.myprotein.dk
"Make it, don't take it, make it, don't fake it."
Brugeravatar
Kaizer
Angel of the Sun

Geografisk sted: Cafeteriet på Faaborg-Cypern Overfarten

Indlægaf Qbitz » man 28. mar 2016 02:02

Kaizer skrev:Men af ren nysgerrighed, nu er mange af links'ne lagt op til, at man køber derfra også, hvilket du også siger, at du gør. Hvad er et argument for at vælge produkter fra Bodylab frem for en billigere side som Myprotein, og fx købe 5kg Chocolate Whey til 719kr frem for 549kr hos sidstnævnte (hvor du i øvrigt pt får 25% rabat oveni) , fri fragt begge steder?

http://www.myprotein.dk

Myprotein er rigtig godt til priser Ingen tvivl om det. Har også venner som køber derfra. Kvaliteten af protein som er brugt i deres produkter er lige så godt som bodylab.

Se evt. dette link
https://candidlab.com/da/supplement/proteinpulver/

Grunden til at jeg valgte Bodylab er fordi det er dansk. Og sammenlignet med andre danske produkter er det billigt.
Derudover ligger de tit gode videoer og artikler ud (Ganske gratis, om man er kunde eller ej). De er meget reelle i deres videoer. Siger eksempelvis, at man ikke behøver kosttilskud, men det er for at gøre kosten lettere. Generelt syntes jeg bare det er et fedt firma som jeg gerne vil støtte. Der er tit gratis fragt, samt tilbud på nye produkter. Men et rigtig godt argument er der ikke, for at bruge Bodylab fremfor MyProtein.

Jeg kan afsløre at jeg bruger disse kosttilskud:

Protein pulver
Kulhydrater (har svært ved at tage på)
Kreatin (husk at læs en guide om at bruge dette)
Vitamin piller (Bodylab Bodymin)
D vitamin piller
zink, magnesium og B6 piller
Hydrotabs (koffein til under træning)
BCAA piller (før træning i cut periode)
Fiskeolie (Möllers tran, kan købes i normal, føtex (ofte på tilbud) og nogle gange som spot i netto (billigst))
Brugeravatar
Qbitz
Konge af Burma

Indlægaf Desire » man 28. mar 2016 10:18

Bodylab er jeg glade for grundet deres mange gode artikler og dygtige skribenter. Prismæssigt synes jeg dog slet ikke de er konkurrencedygtige. Før i tiden havde de overnormal kvalitet, men efterhånden kan alt for mange producenter matche bodylabs kvalitet til langt billigere priser.

Det er helt sikkert godt for nybegyndere at få lidt struktur på. Jeg brugte selv 2-3 år på at træne ustruktureret og uden at se nogle resultater. Dog synes jeg, at der er et overvejende problem i 9/10 programmer som er at finde på nettet: De er alt for avancerede.

Back to basics.. Back to basics.. Back to basics..

De første 1-2 år man træner er der kun én ting der rigtig rykker: Full body program. Og hvis man træner mere end 3 gange om ugen, så et 2-split. Uanset hvilken progressionscyklus man kører, uanset hvor mange fancy øvelser man kan finde på, så er det i bund og grund altid det samme, der afgør om man vokser; at man jævnligt får kørt sine squats, dødløft og chest press exercises, og får smidt en ordenlig bunke kilo på.

Jeg har trænet sammen med rigtig mange. Og jeg har trænet sammen med rigtig mange, der har kørt høje split (i.e. 3- og 5 split), og hvad jeg har erfaret er, at 9/10 ikke kan finde ud af at administrere et så højt split. Det erfarede jeg ved at træne med en bodybuilder i en uge nogle år tilbage. Den volumen og den tid der blev lagt i hver enkel muskelgruppe var så markant over noget, jeg nogensinde har set/prøvet før. Dertil kommer, at der tilsvarende skal voldsomt meget mad og protein til, for at musklerne kan holde til denne enorme belastning.

Så det bedste råd jeg kan give nybegyndere er, at læse om muskel hypertrofi, kost og makro. Og dertil bare få et struktureret full body program. Kør det i 6-12 måneder, og derfra kan man så gå mere avanceret.

Det handler egentlig bare om at gøre det hele simpelt. Træn jævnligt, træn tungt, træn fundamentale øvelser, spis sundt, spis meget, spis jævnligt - repeat.

I sidste ende står og falder det hele alligevel med kosten, vedmindre man er totalt high-responder.
"You miss 100% of the shots you don't take" - Wayne Gretzky
Brugeravatar
Desire
T1000

Geografisk sted: København

Indlægaf Qbitz » man 28. mar 2016 12:30

Desire skrev:Det handler egentlig bare om at gøre det hele simpelt. Træn jævnligt, træn tungt, træn fundamentale øvelser, spis sundt, spis meget, spis jævnligt - repeat.

Enig!

Hvis man mangler et godt basic program, bør man især tjekke stronglift 5x5.
Kræver man træner 3 gange om ugen. Og hver gang er der squat. Jeg blev selv anbefalet at starte med dette program, og køre det i et halvt år i starten
Brugeravatar
Qbitz
Konge af Burma

Indlægaf jffffi » man 28. mar 2016 16:08

Rigtig fint link, ville dog ikke strukturere min kost så meget efter tilskud og hurtigløsninger (proteinbarer) som de har gjort - men de skal jo gerne tjene nogle penge.
Brugeravatar
jffffi
Voodoo Master

Indlægaf Desire » man 28. mar 2016 16:35

jffffi skrev:Rigtig fint link, ville dog ikke strukturere min kost så meget efter tilskud og hurtigløsninger (proteinbarer) som de har gjort - men de skal jo gerne tjene nogle penge.

Helt enig. Jeg forstår slet ikke, at alle tager så overdrevent mange tilskud nu. Zink, Magnesium, BCAA, etc. FInd måder at få det gennem kosten på.
The Rock tager fx. ikke alle de tilskud, og han ligner et monster.
Brugeravatar
Desire
T1000

Indlægaf jffffi » man 28. mar 2016 16:49

Ah til gengæld har The Rock så også nogle liiidt andre typer tilskud der drastisk øger muskelvæksten. Derudover har han højst sandsynligvis også en ansat til at lave hans mad for ham.
Brugeravatar
jffffi
Voodoo Master

Indlægaf Desire » man 28. mar 2016 18:12

jffffi skrev:Ah til gengæld har The Rock så også nogle liiidt andre typer tilskud der drastisk øger muskelvæksten. Derudover har han højst sandsynligvis også en ansat til at lave hans mad for ham.

The Rock er jo clean :lol: :lol:
Så må vi vel bare alle anskaffe os en god kok. Eller en kvinde, der kan sit køkken ;)
Brugeravatar
Desire
T1000

Indlægaf Gnome » man 28. mar 2016 18:36

Tror jeg har det lidt ligesom Desire. Alle de tilskud, er de overhovedet nødvendige? Jeg snupper en proteinbar engang imellem, hvis jeg har hamstret dem på tilbud. Jeg har dog heller ingen interesse i at 'blive stor' så lang tid jeg er lean og har en pæn krop. Tror mere jeg er til de græske statuer når vi snakker kropsideal, og ikke bodybuildere eller fitnessmodeller. :)

Er også tilhænger af min "kom alt hvad der er sundt ned i en skål og put pesto på"-salat. Den smager skidegodt, er virkelig nem at lave og der er til to dage.

Det link du linker til, Qbitz, er faktisk rimelig godt.. Tjekkede lige deres programmer ud kort, de minder om det jeg kører fra min egen stue.. :)

Edit: Græsk statues kropsideal - minus penisstørrelse skal det lige pointeres.
"Husk. Intet er umuligt for den der bærer viljen i hjertet. Tak fordi I kiggede med." Thomas Mygind, vært på Fangerne på Fortet.
Brugeravatar
Gnome
Chuck Norris

Næste

Tilbage til Træning og kost!