Budgetkonto

Spørg om lønsedler, tillæg, feriepenge og skat.

Budgetkonto

Indlægaf Kami » søn 8. feb 2015 15:17

Jeg ved, at vi har en del unge herinde, så derfor denne lille gennemgang.

Hvad er en budgetkonto?
En konto, der står separat fra din lønkonto /kortkonto, hvor du betaler alle dine regninger fra og sparer op til disse løbende.

Hvordan får jeg en budgetkonto?
Du kontakter din bankrådgiver og beder om én. Den vil figurere på din netbank ved siden af din alm. lønkonto.

Hvordan bruger jeg en budgetkonto?
Det fungerer således, at du noterer dig alle de udgifter du har i løbet af et år. Både de faste månedlige, men også de mindre faste. Eksempelvis vand- og elregninger eller forsikring, der betales kvartalvis (hver 3. måned). Andre faste udgifter kan være prisen på et alm. tjek hos tandlægen, frisør hver 4. måned osv.

Når du har lavet en oversigt over dine årlige samlede udgifter, regner du det totale beløb sammen og dividerer med 12 - der er 12 måneder på et år. Således at du ikke i nogle måneder er helt på røven, fordi du glemte at du skulle betale til både forsikring og el, og ikke har lagt penge til side de andre måneder.

Begyndelsen er tricky
Det tager noget tid, inden fidusen med en budgetkonto viser sig. Hvis du f.eks. 2 måneder inde i budget-ræset får en større forsikringsregning, kan du risikere at du ikke har "sparet op" via budgetkonto-systemet til at betale den hele - og så må du betale differencen den måned, indtil budget-systemet begynder at give mening, hvilket det for især unge uden de store udgifter, gør ret hurtigt.
Snak evt. med din bankrådgiver, hvis du bliver i tvivl.

Almindelige faste udgifter (udeboende)

Husleje
Vand
El
Varme
Internet
Telefoni

Forsikring (ansvar og indbo som minimum - de fleste selskaber tilbyder pakkeløsninger til unge, gå på jagt)

Transport (vedligehold af cykel, offentlig transport, bil/benzin/forsikring til bil)
Tøjvask (hvis man ikke har vaskemaskine selv i husstanden)
Evt. licens (http://farvellicens.dk/)
Evt. fagforening/A-kasse

Evt. medicin
Mad og husholdning
Diverse

Tandlæge
Frisør
Kami

Re: Budgetkonto

Indlægaf Fsharp » søn 8. feb 2015 18:40

God post.

Det kan give ret meget ro på bagsmækken at vide at man har styr på sin økonomi.

Posten minder mig om en øvelse vi lavede i min gamle mastergroup, hvor økonomi var et af punkterne: http://danskpickup.dk/viewtopic.php?f=15&t=1529&p=5802
Brugeravatar
Fsharp
T1000

Geografisk sted: Kbh

Indlægaf Kami » søn 8. feb 2015 19:55

Personligt har jeg, udover løn- og budgetkonti, også to opsparingskonti.

Den ene opsparingskonto er til specificerede opsparinger, jeg ønsker at holde uden for mit budget. Eksempelvis nyder jeg at give gode julegaver til min nærmeste familie, så det sparer jeg op til i løbet af året. En solid nytårsfest med god mad og vin, evt. ny kjole koster også penge og derudover er der ferier af forskellig art.
Det kommer jo an på ens prioriteringer, men f.eks. mærker jeg ikke de 150 kroner, der trækkes hver måned til julegaver, og derfor kan jeg snildt købe gode julegaver til de nærmeste for de 1800 kroner, det ender med at blive på et år, og har derudover ofte også ekstra penge til julefrokoster, adventshygge eller andre ting.

Den anden opsparingskonto er til "rest-pengene". Der står altid et minimum på 2000 kroner, til hvis min skoletaske går i stykker, hvis jeg hurtigt skal flyve til Jylland fordi min veninde bliver syg eller hvad der nu kan opstå, af akutte situationer der koster penge.
Men i stedet for at shoppe penge væk, fordi jeg har betalt regninger og indkøbt mad, sparer jeg dem op, mens jeg overvejer, hvad de skal bruges på (hvad jeg godt ved, men det er ikke relevant her). Det giver en stor tilfredsstillelse og betyder også, at man kan forkæle sig selv med de lidt dyrere ting. Eks. ny bærbar computer, når den gamle begynder at sige mærkelige lyde eller hvad end.

Via min mobil, har jeg adgang til netbank, så jeg kan have et minimum af (lomme)penge på min lønkonto /kortkonto. Hvis jeg vil bruge mere end hvad der står på kontoen, skal jeg logge ind på netbanken og selv overføre pengene. Det tager kun 2 minutter, men det betyder også at jeg lige får stoppet mig selv og overvejet, om jeg har lyst til at fjerne penge fra opsparingen. Er det, jeg er ved at købe, reelt det værd? Det sparer én for mange impulskøb.

Jeg glæder mig til sommer, hvor jeg er færdiguddannet, men en SU rækker langt, hvis man har studiejob og tænker sig lidt om. :)
Kami

Indlægaf chrisjv » tors 9. jun 2016 15:06

yeah man skal altid ha 2 kontoer ellers bliver man forvirret.

Du kan oprette en ekstra konto direkte fra din netbank, du behøver ikke snakke med en rådgiver
We're all gonna make it brah
Brugeravatar
chrisjv
Witch King of Angmar

Geografisk sted: I'm not your teacher, excuse me..

Indlægaf Desire » tors 9. jun 2016 15:53

Der er mange måder at styre sine finanser. Budgetkonto er bestemt en god ide. Jeg selv har dog aldrig gjort mig i det, men det hænger nok sammen med, at jeg er ved at studere til økonom, og derfor altid har styr på, hvad der går ind og ud.

Jeg opererer selv med følgende konti:
- Lønkonto/forbrugskonto
- Debitkonto
- Kreditkonto
- Opsraingskonto
- Derudover har jeg to investeringskonti (depoter)

Opsparingskontoen skal for så vidt altid stige (det er min hensigt), og opsparingskonto går kun til rejser, bolig, bil, og den slags. Jeg vil personligt aldrig tage af min opsparing for at købe et tv eksempelvis. Mest fordi en opsparing for mig, skal gå til større investeringer og ikke forbrugsgoder som sådan.

Jeg har som udgangspunkt altid 10K+ på lønkontoen.
Debitkontoen fyldes der på løbende, så jeg kan bruge et debit kort (trådløs betaling).
Kreditkontoen tilhører mit MasterCard og står altid i 0. Jeg kan trække over med op til 30K. Når jeg er ude at rejse m.v. giver det mig en garanti for altid at kunne reagere økonomisk i en situation.
Opsparingskontoen har for så vidt aldrig været under 20K, men i løbet af 2015/2016 har jeg overført midlerne til mine investeringskonti.

vigtigt! Investering
I 2015 tabte danskerne 17 milliarder kroner på at have penge stående på bankkonti. Grundet de SUPER lave renter vi har lige pt. er inflationen højere end det afkast du får i banken (de fleste får omkring 0,125%). Det betyder, at dine penge bliver mindre værd for hver dag. Det er i sig selv ikke store beløb for hver enkel person, men til gengæld mister du muligheden for, at de i stedet vokser.

I de sidste 4 år har jeg fået et afkast på 10-30 % pro anno. Det har været en unaturligt profitabel periode, men ikke desto mindre har jeg mere end fordoblet min opsparing. I år har jeg pt. et afkast på 5%. For hvert eneste år, betyder de enkelte procenter endnu flere penge, og nu er det efterhånden betydelige beløb (for mig). Aktiemarkedet har historisk givet 6-7% pro anno. Derfor min kraftigste anbefaling om ikke at lade pengene stå på bankkonti og samle støv. Hvis du er bange for aktier så køb statsobligationer. De giver i det mindste 1-2%.

Især som studerende er det nice at få et par tusinde ekstra i løbet af et år, uden at du rør en finger. Det eneste det kræver er, at du kan finde ud af at sætte penge til siden, og acceptere at du ikke kan røre dem.
"You miss 100% of the shots you don't take" - Wayne Gretzky
Brugeravatar
Desire
T1000

Geografisk sted: København

Indlægaf Kami » lør 2. jul 2016 21:13

Jeg er helt enig, og en anden lidt kedelig anbefaling er at oprette og sætte penge ind på en pensionsopsparing i en tidlig alder.
Hvis alting kulsejler kan man altid hæve det mod et vist beløb.

Jeg er 30 om et par dage, jeg kan se frem til at arbejde til jeg er 73. De yngre generationer (20-25) endnu længere måske. Som det ser ud lige nu, kan jeg økonomisk klare mig hæderligt, hvis jeg går på pension som 67 årig. Om jeg gør dét eller ej, ved jeg ikke endnu - det kommer an på super mange faktorer, men jo mere tid der går, jo bedre og bedre kan jeg leve til den tid.
Når jeg ser på hvor fedt eks. min mor lever, med flere årlige rejser og ingen økonomiske skrupler overhovedet (hun er næsten 70) så tænker jeg bare, at ja... jeg vil da give den gas mens jeg er ung, men jeg skal også have et liv i cirka 20 år efter jeg stopper på arbejdsmarkedet og hvis jeg ikke finder en mand, der gider tage barsel og gå deltid med ungerne, cutter det også gevaldigt i min pension, så det er lige nu at jeg skal indbetale.

Jeg har alle intentioner om at tilbringe min alderdoms vintre i et sommerhus sydpå, med små cabana-boys der serverer drinks for mig i bar overkrop, mens børnebørnene leger i vandkanten. 8-)
Kami

Indlægaf Fame » søn 3. jul 2016 17:20

Need a golddigger with a cock like Superman?
Whatever you can do or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it!” ― Johann Wolfgang von Goethe
Fame
Godzilla

Geografisk sted: Aarhus (39 år)

Tilbage til Voksenting