PUA.teknikker til en jobsamtale

Åbnere, rutiner, gambits.

PUA.teknikker til en jobsamtale

Indlægaf PickupTrainee » lør 11. jun 2016 10:44

Jeg er netop blevet inviteret til en jobsamtale, hos et relativt stort og eftertragtet sted, indenfor branchen jeg er i, og tænkte i den forbindelse på, om der er nogle herinde der har erfaring i at implementere visse ting fra deres game i jobsamtaler.

Jeg har googlet lidt rundt på nettet, og fundet frem til, at jeg ikke er den eneste der har tænkt disse tanker. Visse PUA's påstår, at de har kunnet bruge ting fra game, i forbindelse med jobsamtaler, og landet adskillige drømmejobs, gode lønforhøjelser og lignende, ved at bruge PUA-teknikker.

Umiddelbart har jeg gjort mig følgende tanker om det:

- Storytelling: i stedet for at beskrive sig selv monotomt, så brug spændende historier som naturligt fremviser ens bedste kvaliteter.
- Qualification: få interviewerne til at kvalificere sig selv, ved at stille spørgsmål så som: "hvad fik jer til at kalde mig til samtale/hvad adskiller jer fra lignende selskaber, etc. etc."?
- mild push/pull: "jeg kan lige så godt sige med det samme, at jeg har haft samtaler med de her (store prestigfulde) steder også, men ud fra hvad i har fortalt mig, på de og de punkter, har jeg besluttet mig for, at jeg gerne vil have jobbet hos jer".

Lad mig høre om nogle af jer her erfaring med det, og hvis ja, hvordan brugte i det?
PickupTrainee
Happy Meal

Geografisk sted: København

Re: PUA.teknikker til en jobsamtale

Indlægaf Happytalk » lør 11. jun 2016 13:51

Spejle deres kropssprog og modaliteter.

Der er mange aspekter fra blandt andet N-L-P du kan bruge.

stalke interviewers facebook for at finde fælles interesser (use with care)
Nothing to loose.
Find. Seduce. Repeat.

Min Log - Fra de sidste 8+ år i gamet:
http://www.danskpickup.dk/viewtopic.php?f=4&t=2815
Brugeravatar
Happytalk
Godzilla

Indlægaf Cheriot » søn 12. jun 2016 09:56

Nu arbejder til dagligt med rekruttering, så jeg er vant til at sidde på den anden side af bordet og har også selv haft god succes (eller bare være heldig) med de fleste af mine jobsamtaler. Dog har jeg aldrig brugt gameteknikker i forbindelse med jobsamtaler, så det kan jeg desværre ikke rigtigt udtale mig omkring.

Når det er sagt, så tror jeg sagtens du med fordel kan bruge nogle gameteknikker som fx spejling af kropssprog og et par gode eksempler/storytelling. Det er bare ret essentielt at du er i stand til at gøre det meget naturligt, så det ikke skinner igennem at du blot sidder og prøver at imponere lidt for hårdt - den slags gennemskuer, rekrutteringsfolk der ofte har en psykologisk baggrund, meget hurtigt. Og det kan i værste fald være en dealbreaker (jeg har oplevet at måtte diskvalificere en kandidat på den baggrund - men det var også et meget ekstremt tilfælde). Derudover har folk også naturligt ubevidste positive bias mod folk de kan genkende sig selv i på en eller anden måde fx fælles baggrund, interesser eller andet med. Hvilket selvfølgelig kan være en anden fordel for dig at "spille på" hvis du googler personerne til samtalen på forhånd. Men det er samtidigtnoget professionelle recruitere vil være meget opmærksom på. Så ja, alt med måde. :)

Hvis jeg skal komme med 5 gode basic råd i forhold til jobsamtaler må det være nedenstående. Hvis du allerede har godt styr på det og dit fokus udelukkende er på brugen af gameteknikker, kan du selvfølgelig bare se bort fra det.

1. Husk at en jobsamtale som udgangspunkt handler mest om dine personlige kvaliteter. Selvfølgelig kan der være en test af dine faglige kvalifikationer eller du kan blive spurgt nærmere ind til dem ved samtalen. Men som udgangspunkt er faglige kvalifikationer det første man screener for ved udvælgelsen af potentielle kandidater. Så bliver man indkaldt til samtale vil det betyde at man som udgangspunkt allerede lever op til de faglige kvalifikationer og at det nu handler mere om at screene for de personlige kvalifikationer. Så sørg for at vise hvem du er og husk at rekrutteringsfolk lægger mærke til alting, hvordan din udstråling er når du træder ind i rummet, om du udstråler overskud, om du også tilbyder at hælde kaffe/vand op til os på den anden side af bordet når du tager til dig selv etc.

2. Den klassiske "show it, don't tell it". Tænk på hvordan du kan vise de kvaliteter og personlighedstræk, som der efterspørges og som du påstår at besidde, i løbet af jobsamtalen. Ofte har jeg oplevet at kandidater sjældent tænker på det men bare sætter sig klar i stolen til at blive udspurgt og indtager en mere passiv rolle. Selvom det ellers er en god mulighed for at du kan skille dig ud fra mængden og så vægter det bare meget tungere at man er i stand til at vise det hvem man er og ikke blot at fortælle det.

3. Sæt dig grundigt ind i virksomheden og dens værdier. Der er næsten ikke noget værre en kandidater der kommer til samtale uden at have forberedt sig, samtidigt med at det kan give dig nogle fordele i forhold til en bedre forforståelse for virksomheden. I forlængelse af det kan det også være en stor fordel at have forberedt et par gode spørgsmål, der viser at du er interesseret i at vide mere om virksomheden men som også viser at du allerede har en grundlæggende forståelse for virksomheden.

4. Kend dig selv. Det lyder måske også ret grundlæggende, men det er virkelig overraskende hvor få mennesker derfor alvor kender sig selv. I forlængelse af det, er vejen frem derfor typisk også at man virkelig kender og tør stå ved ens styrker men også svagheder og begrænsninger som person. Det sidstnævnte er måske netop noget man gerne vil undgå at tale omkring, men det viser nu engang at man har stor selvindsigt og er opmærksom på ens begrænsninger. Fremfor at man er naiv nok til at tro man ikke besidder svagheder eller begrænsninger. Og lad være med at prøve at skjule noget, det vil højst sandsynligt alligevel blive gravet frem. Selvfølgelig behøver man ikke selv bringe det på banen, men bliver der spurgt ind til det så vær hellere ærlig og brug det evt. til din fordel ved at vise hvor meget du har reflekteret over og lært af en dårlig oplevelse i stedet for at prøve at snakke udenom.

5. Vær hverken for ydmyg eller selvfed. Det siger vel sig selv, men det er min oplevelse at begge dele trækker en del ned. De fleste virksomheder vil fremfor alt have medarbejdere der virker oprigtige og hviler i sig selv. Og det gør man sjældent hvis man er for ydmyg eller usikker på sig selv, men heller ikke hvis man er alt for selvfed og tror man er guds gave til virksomheden. Og det er måske netop her, jeg tror man skal passe på med at overdrive med gameteknikker. Fx tror jeg nemt at teknikker med fokus på at få virksomheden til at kvalificere sig til dig, kan gå galt hvis man gør for meget ud af det. Hvis det virkelig er en eftertragtet virksomhed ved de det som oftest godt selv og du vil derfor bare komme til at fremstå for selvfed, hvis du overdriver på den front selvom det selvfølgelig er positivt at vise du også har forventninger til din fremtidige arbejdsplads.
"Shoot for the moon. Even if you miss, you'll land among the stars." - Les Brown
Brugeravatar
Cheriot
King Kong

Indlægaf Desire » søn 12. jun 2016 10:37

Jeg synes vi med fordel kan tilføje to yderst vigtige kategorier:

6. Vis hvordan du bringer dem værdi.
7. Tag udgangspunkt i dem og ikke kun dig

Det er så mega key, at du formår at vende dine kvaliteter til, hvad du kan tilbyde dem. Alt for mange snakker bare løs om sig selv, uden at tydeliggøre, hvorfor det gør dig attraktiv for lige netop dem. Som udgangspunkt er vi alle generelt mest interesserede i os selv. Jo mere du interesserer dig for andre, jo mere likeable er du som person. Der er ikke noget mindre likeable end en person, der er alt for selvcentreret og altid får bragt sig selv på banen i en samtale - det kan vi alle genkende. Vis derfor stor interesse for virksomheden, vis at du har sat dig ind i virksomheden, og vis at du vil gøre en forskel for dem.

Drop skuespillet - drop at fyre push/pull bullshit af, hvis det ikke har hold i virkeligheden. Du risikerer, at de gennemskuer dig.

Kør på det sociale. Som Cheriot siger: De har allerede vurderet, at du er et match fagligt. Derfor er de på jagt efter de mere personlige og sociale aspekter. Om du vil passe godt ind i deres team. Jeg synes betegnelse PU-teknikker er dum i denne sammenhæng, men især din viden om rapport kan du gøre brug af. Du kan også bruge din viden fra tinder. Hvis du har ordenlige kvalitets fotos, så behøver du kun få beskeder før daten er i hus. På samme måde til en jobsamtale. Tænk over påklædning, udstråling, energiniveau, hvordan du hilser, hvordan du sidder. Det hele.

Jeg kan anbefale at læse How To Win Friends and Influence People af Dale Carnegie (samt andre af hans bøger), og derudover også "Pitch Anything".
"You miss 100% of the shots you don't take" - Wayne Gretzky
Brugeravatar
Desire
T1000

Geografisk sted: København

Tilbage til Teknikker og taktikker