Hun græder alt for ofte

Kærester, fuckbuddies, haremmer, åbne forhold.

Hun græder alt for ofte

Indlægaf rene49 » søn 21. aug 2016 22:21

Hej søger lidt hjælp til et kæreste problem, i har før hjulpet mig, så håber i kan igen.

Vi har været sammen lidt over halvt år. Det store problem er at når vi bliver lidt uvenner, altså ikke skændtes, men bare går forbi hinanden fx, som man jo gøre i et forhold, så begynder hun at græde og græde, og græder lidt mere. Det er virkelig blevet slemt, der skal ingenting til at hun græder. Hun har haft det svært førhen med opvækst osv. Jeg er bestemt ikke et røvhul overfor , fx siger dumme ting som vil trigge at hun begynder at græde. Jeg har ikke prøvet det her i tidligere forhold, synes det er svært at tackle, aner ikke hvad jeg skal stille op i situationen. Ofte hvis vi bliver lidt uenige, så vil man normalt snakke om tingene sammen og komme til løsning. Vi når bare ikke til en læsning, fordi hun begynder at græde så hurtigt. Virkelig hårdt som fyr at sidde med en kæreste som græder konstant... Vi har det generelt godt sammen, sjovt og hygger os osv, men når det går lidt skævt, så græder hun...

Hvad vil i lige stille op? Seriøst hårdt, det væreste er at man føler sig som en mega dårlig kæreste, selvom man ikke føler man har gjort noget forkert.. De første rigtig mange gange prøvet jeg at trøste hende og opmuntre, som man jo vil når folk er kede af det, jeg kan bare mærke nu at jeg er ved at få nok, og efter hånden hvis hun bliver ked af det, så orker man ikke at skal opmuntre osv... Lyder virkelig koldt og kynisk , men når det er så tit, så når man til et punkt.. Sorry det lange post, men kan i hjælpe?
rene49
Gummi Tarzan

Re: Hun græder alt for ofte

Indlægaf Kami » søn 21. aug 2016 23:16

Well.

Tårer er ikke farligt. At all. Det er en outlet, ligesom at råbe yir når landsholdet scorer eller at sige av når man slår sig. Hvis du har svært ved at rumme hendes gråd, er det en social konstruktion, fordi du er opvokset i en macho kultur, hvor følelserne skulle gemmes væk.
Det er ikke nødvendigvis forkert - men det er det heller ikke, at vise sine følelser som din kæreste gør.
Ergo er det en kulturforskel, og handler ikke om at din kæreste græder for meget (ligesom du heller ikke omvendt græder for lidt ;) ).
Stop med at dømme din kæreste for at være anderledes.

Sekundært, så som skrevet: Tårerne er en outlet. Ud med lortet. Lad hende græde, spørg evt hvad hun har brug for. Et glas vand, at du holder hendes hånd, et kram... whatever.
Når hun er færdig med at græde, så bliver hun rolig og fattet, og så kan du spørge hende om I stille og roligt kan snakke og finde en løsning nu. For som sagt er tårerne bare en outlet - de er ikke en afslutning.

Det bedste er, hvis du snakker med hende om det, inden I står i situationen igen. Lad være med at vente, men tag emnet op en dag i ses og hygger jer uden problemer. Spørg hende, hvad hun har brug for fra dig, når tårerne kommer og om det ville være okay, at I snakkede færdigt og fandt en løsning, når tårerne stoppede igen.
Så har I startskuddet til en god rutine, hvor I sammen har fundet en måde at deale med både hendes behov for en outlet, og jeres begges behov for at finde løsninger på eventuelle problemer I snakker om.

Jo bedre I bliver til at snakke om tingene, så længere bliver der mellem tårerne. Det er også en aldersting.

Så man up, lad være med at skævle fordi der kommer lidt saltvand, og snak med hende om hvordan I tackler det, INDEN situationen opstår.
Kami

Indlægaf Ross » søn 21. aug 2016 23:40

Hvis du har svært ved at rumme hendes gråd, er det en social konstruktion, fordi du er opvokset i en macho kultur, hvor følelserne skulle gemmes væk.

I så fald kunne det vel også være en social konstruktion at skulle græde bare fordi der er en smule modgang? Da man dermed nemmere får sin vilje fordi modpartens protester i så fald bliver negligeret.
Skal vi kalde det "tøse kulturen"?

Udover det enig med Kami- specielt i forhold til at det er en alders ting, det er trods alt et tegn på modenhed at man kan håndtere sine egne følelser, det virker ikke som om det er tilfældet her. Desværre har pigen nok været igennem nogle røvhuller der har håndteret det 'macho-agtig't (jeg ville kalde det barnligt) ved at enten implicit gøre grin med hende eller tage afstand til hende i stedet fordi de ikke kunne kommunikere voksent at de havde svært ved at forstå hvorfor hun reagerer som hun gør.

Men syntes ikke det er forkert af dig at du ikke syntes det er fedt. Men i et forhold er man bedst tjent ved at tage sig af hinanden og give hinanden plads til at vokse - så fortsæt med at hjælpe hende i hendes tempo - det bare også fair for dig at sige fra hvis du syntes det bliver for meget.
Regret is the mindkiller.
Brugeravatar
Ross
Angel of the Sun

Geografisk sted: København

Indlægaf Kami » søn 21. aug 2016 23:54

Ross skrev:
Hvis du har svært ved at rumme hendes gråd, er det en social konstruktion, fordi du er opvokset i en macho kultur, hvor følelserne skulle gemmes væk.

I så fald kunne det vel også være en social konstruktion at skulle græde bare fordi der er en smule modgang? Da man dermed nemmere får sin vilje fordi modpartens protester i så fald bliver negligeret.
Skal vi kalde det "tøse kulturen"?

.

Det kan vi godt. Det er nemlig lige præcis den pointe Jeg beskriver, tak for at uddybe den. Nemlig at det er en kulturforskel, og at kæresten er anderledes, ikke forkert. Ligesom jeg skriver, at René ikke er forkert fordi han ikke græder.

I øvrigt så er anden del af det du beskriver, følelsesmæssig afpresning, hvilket er psykisk vold. Hvis René udsættes for så kalkuleret opførsel, bør han gøre hvad man altid bør gøre i voldelige forhold, og afslutte det.

Heldigvis er de færreste mennesker sådan, derfor antager jeg at det ikke er noget hun selv kan styre og/eller bruger bevidst som magtmiddel.
Kami

Indlægaf Ross » man 22. aug 2016 06:20

Tja, mennesker er jo i bund og grund pattedyr og vi tager 'the path of least resistence' - hvis hun har oplevet at verden føjer sig når hun græder, så vil jeg ikke kalde det for et kalkuleret pressionsmiddel, men bare en betinget adfærd som hendes omgivelser i høj grad har været med til at præge.
Brugeravatar
Ross
Angel of the Sun

Indlægaf Kami » man 22. aug 2016 07:47

Ross skrev:Tja, mennesker er jo i bund og grund pattedyr og vi tager 'the path of least resistence' - hvis hun har oplevet at verden føjer sig når hun græder, så vil jeg ikke kalde det for et kalkuleret pressionsmiddel, men bare en betinget adfærd som hendes omgivelser i høj grad har været med til at præge.

Jeg vil så mene, det er mere sandsynligt at hendes tolerancetærskel for anspændte situationer er lavere grundet hendes opvækst. Præcis ligesom børn af voldelige forældre ofte udvikler enten stor ligegyldighed eller stor sensitivitet over for situationer, der opfattes som fysisk eskalerende, også selvom det kan være noget så simpelt som hævede stemmer.

Jeg baserer mit syn på, at jeg i mit arbejde med mennesker oplever, at reaktionen er betinget af det som går forud - ikke det, som kommer bagefter. At folk bliver voldsomt følelsesmæssigt triggered af selv relativt simple situationer - og derfor kommer tårerne. Og at de påvirkes kan oftest fornemmes også fysisk på dem.

Min pointe her er, at jeg tror det er 'farligt' at antage, at der foregår en eller anden grad af forsøg på bevidst/ubevidst pression, fordi det i min optik dels er at antage noget ret negativt om en anden person, når der findes mere positive, valide forklaringer. Dels kan det påvirke, hvordan man formår at navigere i situationen, alt efter om man opfatter gråden som enten noget slemt (som nu), som en mere neutral outlet for følelser eller som et forsøg på manipulation.

Slutteligt vil jeg blot tilføje, at skulle det være forsøg på manipulation, så tror jeg måske snarere det handler om den omsorg, man får pga gråd (og som vi modtager gennem hele livet, især som børn, når vi græder) fremfor at blive føjet.
Diskussioner om problemer kan føles distanceskabende, og omsorgen i forbindelse med gråden genskaber nærheden.

Gråd er jo små børns måde at tilkalde sig forældrenes opmærksomhed og omsorg - skal vi snakke biologi, er det dette som er på spil, og ikke at "få sin vilje " / få andre til at føje én.
Kami

Indlægaf chrisjv » man 22. aug 2016 13:59

http://depressionsforeningen.dk/hvad-er ... r-lidelse/

Få hende til en psykolog, jeg havde os en pige der altid græd, jeg forstod ikke hvorfor senere fandt hun ud af hun havde bipolar. De græder over de mindste ting. Det er IKKE normalt selv om mange tror det er.

* Sjovt at folk herinde har PHd i psykologi og social forståelse og ikke kunne se hun havde bipolar den var nu nem at se. I er noobs der ikke burde give råd.
We're all gonna make it brah
Brugeravatar
chrisjv
Witch King of Angmar

Geografisk sted: I'm not your teacher, excuse me..

Indlægaf Ross » man 22. aug 2016 19:48

Grineren at du antager folk der taler over dit niveau må have en Phd.
Brugeravatar
Ross
Angel of the Sun

Indlægaf Kami » tirs 23. aug 2016 09:35

chrisjv skrev:http://depressionsforeningen.dk/hvad-er-bipolar-lidelse/

Få hende til en psykolog, jeg havde os en pige der altid græd, jeg forstod ikke hvorfor senere fandt hun ud af hun havde bipolar. De græder over de mindste ting. Det er IKKE normalt selv om mange tror det er.

* Sjovt at folk herinde har PHd i psykologi og social forståelse og ikke kunne se hun havde bipolar den var nu nem at se. I er noobs der ikke burde give råd.

Har du ikke en bong du skal ryge?
Kami

Indlægaf chrisjv » ons 28. sep 2016 00:25

Kami skrev:
chrisjv skrev:http://depressionsforeningen.dk/hvad-er-bipolar-lidelse/

Har du ikke en bong du skal ryge?

Har du ikke noget klamydia du skulle ha ordnet?
We're all gonna make it brah
Brugeravatar
chrisjv
Witch King of Angmar

Geografisk sted: I'm not your teacher, excuse me..

Næste

Tilbage til Forhold og kærester