No More Mr. Nice Guy (Sætte grænser)

Mindsets, ego, målsætninger, one-itis

Re: No More Mr. Nice Guy (Sætte grænser)

Indlægaf JollyJumper » lør 1. apr 2017 20:22

Weqas skrev:Eksempel nr. 2:
Jeg har en ven som er nærig. Det er altid mig der giver første øl, lægger ud, osv. Han er dårlig til at huske at mobilepaye bagefter, men han er god til at huske vi andre skal gøre det.
Jeg får aldrig rigtig sagt noget til det, men bliver irriteret hver gang.

Eksempel nr. 3:
Min chef er meget mikrokontrollerende på mit arbejde, så meget jeg skal sige hver gang jeg lige er væk i 15 min fra min plads, hvor jeg skal hen og hvorfor. Jeg er altså 25 og er lige ved at være færdig med mit speciale. Men får aldrig rigtig sagt fra. Heller ikke når jeg kan komme tilbage fra en kaffepause, hvor der så hænger en post-it på min skærm "Husk og ryd op på din plads, så andre også kan." Jeg har mit eget skrivebord, på eget kontor, som ingen andre bruger. Og jeg finder mig bare i den (i mit hoved) urimelige kontrol, i stedet for at sige hun lige skal slappe af. Det skal siges hun ikke engang er min chef, bare hende som giver mig opgaver.

Generelt tror jeg bare, jeg mangler en del autoritet. Jeg er en del af 3 forskellige store vennegrupper, og min autoritet er helt klart forskellig i de grupper. Og det kan bl.a. måles på hvornår jeg scorer. Jeg scorer altid når jeg er ude med den ene gruppe og har knaldet mig igennem det meste af den tilstødende pigegruppe. Den anden gruppe er det lidt pletvis, hvornår jeg scorer. Mens
jeg aldrig scorer når jeg er sammen med den sidste gruppe, som også består er en masse alpha-hanner fra "the rich and prosperous" overklasseliv i Nordsjælland.

Lyder interessant med de tre vennegrupper :) Man kunne få den idé, at de er alfa på den negative og ikke den positive måde i den tredje gruppe? Eller stjæler de bare alle pigerne, inden du får åbnet munden?
JollyJumper
Happy Meal

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Weqas » søn 2. apr 2017 02:30

Hmm umiddelbart vil jeg jo nok mene de er alpha på den negative måde, uden at være helt klar på definitionerne :)

Men nogle af de største alpha'er i denne gruppe er umådelig dårlige wingmen, fordi de ikke kan slippe opmærksomheden selvom de har kærester derhjemme.

Hvordan tackler man negative alpha'er?
Og hvad er forskellen på en negativ alpha og en positiv?

Jeg tror også en del af grunden er selvforskyldt, fordi jeg er meget bedre til at komme i state med den første vennegruppe end den sidste. Nok primært fordi jeg har oplevet den bytur jeg får med den sidste gruppe utallige gange inden, så der er ingen spænding. Det er ren deja vu, hver gang man er ude med dem :)
Weqas
Fætter kanin

Indlægaf Desire » søn 2. apr 2017 02:38

Lær game. Der er ikke så meget mere at sige.
"You miss 100% of the shots you don't take" - Wayne Gretzky
Brugeravatar
Desire
T1000

Geografisk sted: København

Indlægaf Weqas » søn 2. apr 2017 02:42

Det kan man jo så sige jeg prøver og derfor spørger om hjælp eller inputs...
Weqas
Fætter kanin

Indlægaf Desire » søn 2. apr 2017 11:06

Weqas skrev:Det kan man jo så sige jeg prøver og derfor spørger om hjælp eller inputs...

Du kan selv læse dig til det meste her: viewtopic.php?f=21&t=961
Og har du også læst The Game og Mystery Method med en vis grad kritisk sans, får du besvaret alle dine spørgsmål.
"You miss 100% of the shots you don't take" - Wayne Gretzky
Brugeravatar
Desire
T1000

Geografisk sted: København

Indlægaf Weqas » søn 2. apr 2017 11:28

Jeg har læst begge de bøger, men det er noget tid tilbage. Men tak.

Men nu tager denne tråd også en drejning væk fra det med at sætte grænser.
Weqas
Fætter kanin

Indlægaf JollyJumper » søn 2. apr 2017 17:16

Weqas skrev:Og hvad er forskellen på en negativ alpha og en positiv?

Jeg har næppe det endegyldige svar, men min personlige opfattelse er vel noget i retning af, at en positiv alfa godt kan finde ud af at behandle andre med respekt og sørger for at alle i gruppen har det godt/festligt (i hvert fald så længe det ikke går ud over ham selv) i stedet for at pisse på dem, der er i bunden af hierarkiet, bare fordi han kan.

En negativ alfa er machiavellistisk og straffer folk, når de ikke gør, som han vil have. Han respekterer ikke, at de bestemmer over sig selv, men ser dem som brikker, han kan bruge til at forbedre sin egen position. En positiv alfa respekterer folks personlige grænser, så længe de ikke er destruktive mod ham eller andre. Hvis de gør noget, han ikke kan lide, siger han det stille og roligt til dem (assertiveness), i stedet for at begynde at straffe dem og manipulere dem til at gøre, som han vil have (medmindre de er rigtig nederen og virkelig fortjener det).

En negativ alfa tager magten og er ligeglad med, om folk ikke kan lide, at det er ham, der er ved magten (Machiavellis fyrster). En positiv alfa får magten af folket, fordi de kan lide hans integritet og respekterer hans mod og evner (Wallace i Braveheart og Maximus i Gladiator).

Men hvad gå-i-byen-venner angår er en positiv alfa vel bare en, der gerne vil have, at alle har en god aften i stedet for at more sig på andres bekostning og fx latterliggøre en fyr i bunden hierarkiet, fordi han lige hurtigt ser muligheden for at hæve sin status (endnu længere) op over hans, så en eller anden pige måske bliver lidt mere tiltrukket af ham (især hvis dette sker gentagne gange i gruppen, men det er selvfølgelig i høj grad op til de andre fyre ikke at lade det ske). Hvis humoren er solid nok, er det måske en anden snak :mrgreen: Men så er det vel også vind-vind...

Når det så er sagt, er der vel altid konkurrence om pigerne, og alle vil gerne score hende, de kan lide, så en positiv alfa kan sikkert også være mindre optimalt for ens game indimellem. I alle interaktioner er der altid en, der er mere reaktiv end den anden, eller hvordan citatet nu lyder ("In every interaction there is always someone who is more reactive to the other person than that person is reactive to them" er umiddelbart mit bedste bud)... Men meget af tiden vil en positiv alfa nok gerne have, at hans venner også scorer.

En positiv alfa gør sig i vind-vind, mens en negativ gerne gør sig i vind-tab, så længe det ikke er ham, der taber.

Hvordan håndterer man dem? I visse tilfælde er det vel fint at være lidt destruktiv og ydmyge en fyr, der prøver at gøre det samme mod en selv, mens "lev og lad leve" i andre tilfælde er den bedste politik.

Dette er dog bare lidt hurtig lommefilosofi med lidt inspiration fra game-materialer ;)
JollyJumper
Happy Meal

Indlægaf Kaizer » søn 2. apr 2017 18:01

Billede
"Make it, don't take it, make it, don't fake it."
Brugeravatar
Kaizer
Angel of the Sun

Geografisk sted: Cafeteriet på Faaborg-Cypern Overfarten

Indlægaf JollyJumper » søn 2. apr 2017 18:19

JollyJumper
Happy Meal

Indlægaf Weqas » søn 2. apr 2017 23:33

Først, tak for svarene. Meget interessant læsning JullyJumper og Kaizer! Man kan vel egentlig godt sige at Mystery og Style i starten var negative alpha'er indtil det gik op for dem at deres læring og erfaring kunne bruges til at lære andre at score. Der skiftede de så focus fra sig selv og deres jagt på kvinder, til at hjælpe andre med deres. Lige pludselig er deres karriere inden for PUA vigtigere end at tælle lays, hvilket jo så gør dem til positive alpha'er :)

Jeg passer sgu nok ind i positiv-beta kategorien. Jeg tror min store svaghed (i hvertfald i forhold) er at over-analysere forskellige situationer. Det kommer nok fra mine forældre som begge er life-coaches, så er vokset op med: "Men hvad fik dig til at gøre det" og "hvilke følelser havde du så da du gjorde det" tankegangen - som om alle handlinger er velovervejede. Jeg er senere selv blevet større tilhænger af den tanke om at folk handler ud fra basale overlevelsesmønstre og ikke alle handlinger er velovervejede, men nærmere et udtryk for menneskets underbevidste programmering.

Hvis man skulle opsummere det jeg indtil videre har fået med fra "The Way of the Superior Man" passer The Positive Alpha fra Kaizers post ret godt.
Weqas
Fætter kanin

ForegåendeNæste

Tilbage til Innergame