Jeg er i gang med at tage et online kursus i "neuroplasticitet" - altså hvordan man kan omprogrammere sin hjerne og skabe nye neuronbaner, undervist af en universitetsforsker.
I den forbindelse blev der introduceret en teknik, som jeg synes var rigtigt god.
Teknikken er en egentlig bare en modifikation af almindelig "visualisering", som man kender fra voodoo-boodoo-hoodoo crap og hypnose. Forskellen er at man kobler det sammen med en gammel, negativ erindring.
Teknikken egner sig meget til at udvikle "inner game" med piger.
Teknikken
1) Du identificerer et minde, som giver dig en negativ følelse.
F.eks. en ubehagelig eller pinlig afvisning.
2) Du visualiserer hvordan situationen i den ideelle verden havde udspillet sig
F.eks. at pigen reagerer som ønsket og du havde succes med at score hende.
Det er vigtigt at gøre forestillingen så livagtig som mulig med så mange sanser som muligt - og gør situationen så attraktiv som mulig, så du kan mærke, hvordan det nye billede skaber en masse positive følelser i dig.
Se hendes glade ansigtsudtryk klart og tydeligt, mærk hvordan det føles at kysse hende løber, hør hende sige til dig, at hun synes du er dejlig, duft hendes parfume osv. (alt det som du måske kender fra voodoo-boodoo-hoodoo crap og hypnose verdenen).
Hvad gør det godt for
Som de fleste ved, så kan negative oplevelser påvirke vores måde at tænke og handle på, fordi vi prøver at undgå situationer, som tidligere har været ubehagelige for os.
Dette sker ubevidst - og eksempelvis er AA formentligt et udtryk for, at vi tidligere har oplevet afvisning el. social ydmygelse i en eller anden form.
Derudover kan negative erindringer også bare være irriterende når du "popper" op i vores hoved, og får os til at gennemleve den dårlige oplevelse igen.
Det er disse to problemer som teknikken kan hjælpe med.
Med denne teknik neutraliserer du en oplevelse, som tidligere har haft negativ indflydelse på dit inner game. Det går op for din hjerne, at Situation A ikke nødvendigvis er lig med det negative resultat, som du oplevede i den virkelige verden - men at den pågældende situation, også kunne have ført til noget positivt.
Det er jo eksempelvis en enorm fordel, at associere det at gå hen og tale med en pige med positive følelser, frem for at associere det med afvisning, nederlag og ydmygelse. Som de fleste ved, så kan det endda være en selvopfyldende profeti.
Efter min erfaring (jf. også "omfattende guide til personlig udvikling"), at oparbejdelse af et forbedret selvværd og selvtillid i højere grad handler om at neutraliserer overdrevent negative tanker/følelser end det handler om at "tænke positivt". Det er lidt som om at det positive kommer af sig selv, når man fjerner det negative. Denne teknik gør så endda begge dele - hvorfor jeg opfatter den som mere effektiv, end blot at visualisere en positiv oplevelse "from scratch".
Jamen, jeg tror jo ikke på det ?
Det er ikke et succeskriterium for teknikken, at du rent faktisk narrer din logiske hjerne, til at tro at det nye positive billede, rent faktisk var det som skete. Det er jo ikke rigtigt muligt, når du jo er helt bevidst om, hvor det nye positive billede kommer fra.
Men der er ikke et direkte sammenhæng mellem hvad vi logisk "ved" og hvad vi føler. Og denne teknik vil derfor narre din følelsesmæssige del af hjernen, selvom du ikke narrer den bevidste del. Denne del af hjernen kender nemlig ikke den store forskel på om noget reelt er sket, eller om det blot er noget du forestiller dig. Den opererer på baggrund af følelser - og ikke rationel, logisk viden.
Faktisk er det sådan, at det tit er vores følelser, der skaber grundlaget for vores tanker - og ikke den anden vej rundt (selvom der selvfølgelig også er en påvirkning den anden vej).
Da jeg lavede den her teknik, vedr. en specifik episode med en über-hottie ændrede mine tanker sig således:
FØR: "Fuck hvor var det dumt. Det var dumt at jeg gik så meget op i at game dengang, og at jeg troede at teknikkerne ville virke uden videre. Det var nok lidt for selvsikkert at tro jeg kunne score hende".
EFTER: "Jeg kunne jo godt have scoret hende, hvis jeg havde de skills jeg har nu. Nå men det var en del af læringsprocessen. Det er fedt at jeg har lært så meget."
Altså - er det ikke sådan at teknikken skal narre dig til at tro at noget andet skete. Den forandrer bare hvordan du emotionelt forholder dig til erindringen - og dermed også hvordan du tænker om den.