Op på hesten

Styrketræning, løb, dans, yoga, kampsport, bodybuilding. Og mad uhmmm! Bacooooon!

Redaktør: Glow

Op på hesten

Indlægaf Circe » tirs 2. apr 2013 13:34

Min vej til den flade mave og følelsen af at være super sprød :D

Jeg har haft en lang periode med influenza og halsbetændelse og eksamen. Tilmed mors gode mad på samme tid og ikke så meget træning.
Det pokkers fedt sætter sig altid på maven og hvor jeg ellers havde en flad mave, hvor man kunne ane musklerne, så føler jeg mig nu lidt for blød. Når det handler om kvinder og markeret mave, så er det få kg og få point i fedtprocent, der gør forskellen.

Nu strammer jeg lige op, men det skal selvfølgelig være holdbart.

Jeg har tidligere haft succes med:

- negative calorie foods (= grove grøntsager som broccoli, gulerødder, kål osv.)
- få stivelsesholdige produkter (dog ikke fuld palæo, men er inspireret af det)
- organiseret faste*
- low fat
- ingen sukker i huset - max sukkererstatning
- fiskeolie og nødder (noget fedt skal man have, så hjernen ikke visner)
- vægttræning kombineret med funktionel træning og en smule cardio.

*Intermittent fasting; har prøvet 2 dages faste á 24 timer pr uge. Det er sgu hårdt, men kan sikkert fungere i en periode, hvor man så skærer ned til én dag om ugen. Så har jeg prøvet den, der hedder 8/16, hvor man spiser i et vindue på 8 timer og faster i 16. Det fungerer fint for mig - også i længden. Det betyder, at jeg fx spiser aftensmad kl. 19 og så spiser igen kl. 11 næste formiddag. Skulle være godt for fedtforbrændingen, men det er ret omdiskuteret og kontroversielt for nogle af dem, der tror på "6 måltider om dagen".
Brugeravatar
Circe
Uglúk of Isengard

Re: Op på hesten

Indlægaf Circe » tirs 2. apr 2013 13:37

Dagens frokost

Salat af gulerødder, broccoli, squash, rødbede og æble.
Varmrøget ørredfilet.
4 æggehvider.
Vedhæftede filer
IMAG0315.jpg
IMAG0315.jpg (29.63 KiB) Vist 5506 gange
Brugeravatar
Circe
Uglúk of Isengard

Broccolisalat med.. JA... svinehjerter!

Indlægaf Circe » ons 3. apr 2013 18:09

Jeg elsker en klassisk broccolisalat med bacon, creme fraiche og nødder. Det er dog nok lidt af en kaloriebombe, så her en anden variant. Giv lige svinehjerterne en chance - lavt kalorieindhold og indmad er sundt og virkelig billigt. Why not try?! Men ellers kan andet kød sikkert også bruges ;-)

Broccolisalat:
Broccoli (rå)
Kvark 0,9%
Rødløg
Svinehjerter
Salt, peber, sødemiddel/honning/stevia

Broccoli og rødløg snittes. Lidt sødemiddel/honning/stevia samt salt og peber blandes med kvark. Svinehjerter skæres fint ud og steges på en varm pande - smages til med salt og peber. Det hele blandes og voila!
Vedhæftede filer
IMAG0320.jpg
IMAG0320.jpg (29.34 KiB) Vist 5494 gange
Brugeravatar
Circe
Uglúk of Isengard

Indlægaf Athena » ons 3. apr 2013 18:20

Det ser godt ud! Sig til hvis du er i tvivl om noget!
Ketogenese er ret diskutteret i videnskabelige kredse, men ideen er at hvis man ikke indtager sukkervarer, vil kroppen hente energi til cellerne fra fedtet, og man burde faktisk få mere energi. Jeg ved man bruger ketogene diæter ved epilepsi ramte individer, og at det faktisk hjælper dem til at få færre anfald... Og fordi energien bliver taget fra fedtet, går det ikke ud over aminoerne, dvs altså sige at musklerne ikke bliver ramt af det. Så det lyder super smart med de ting du spiser pt!

Noget andet som er skide smart :D Fra en psykolog til en anden - UNDGÅ STRESS. :D hahahaa. Så rammer fedtet nemlig ikke maven i samme grad ;)
Do not leave me in a room alone with an attractive man - I will seduce him.
Brugeravatar
Athena
Hoodoo Master

Geografisk sted: Copenhagen

Indlægaf Wave » ons 3. apr 2013 18:46

Athena skrev:
Noget andet som er skide smart :D Fra en psykolog til en anden - UNDGÅ STRESS. :D hahahaa. Så rammer fedtet nemlig ikke maven i samme grad ;)

Har du nogen kilder på det?
Wave
Voodoo Master

Intermittent fasting: Eat Stop Eat

Indlægaf Circe » fre 12. apr 2013 17:15

Update:

Jeg kæmper lidt med en skade, der afholder mig fra at træne meget. Jeg har desuden frygtelig travlt i øjeblikket og derfor er det naturligt for at fokusere lidt mere på kost. Jeg har i mange år trænet rigtig meget uden at opleve markant fremgang. Jeg har været på diverse underlige diæter. Én måned har det været uden hvidt brød, den næste måned var det så noget andet. Så min kost har aldrig været stabil og rigtig velorganiseret indtil for et års tid siden. Det er også først efter det, at jeg har opnået rigtig gode resultater (dvs. jeg kan lide hvad jeg ser i spejlet).

Det startede alt sammen, da jeg læste om intermittent fasting i en e-book, der hedder "Eat Stop Eat":

http://aventadores.files.wordpress.com/ ... op-eat.pdf

I lang tid fastede jeg så i overensstemmelse med ESE-metoden. Kort sagt går det ud på, at man faster 24 timer 1-2 dage om ugen. Jeg fandt det svært i starten, men efterhånden lærte jeg, at sult kommer og går. Det er ikke noget problem at træne, mens man faster. Jeg holder mig bare til styrketræning på disse dage. Jeg starter typisk faste efter en tidlig aftensmad og 24 timer frem. Det er lettest for mig, for hvis jeg starter dagen med så meget som et æble, så er det som om, der er sat gang i systemet og maven forventer mere mad.

Vigtigt ved ESE-metoden:

- man styrketræner nogle gange om ugen (dvs. 5-7 gange om ugen samt cardio er faktisk ikke nødvendigt)
- at ESE ikke kombineres med diæter. Det skal være en del af en livsstil og faste + kålkur er bare tortur.
- faste 1-2 gange om ugen, ikke mere!

Jeg følger nu forfatterens blog her og på facebook:
http://bradpilon.com/

Jeg har været lidt væk fra ESE i en periode. Der har jeg tilgengæld benyttet en anden fastemetode, nemlig 16/8. 16 timers faste og fødeindtag i et time frame på 8 timer. Det fungerer også fint :)

Kommentarer er velkommende! Jeg ved, at intermittent fasting lyder vanvittigt for nogen. Især i bodybuilder- og fitnesskredse.

Btw. jeg har i skrivende stund ikke spist i lidt over 23 timer. Jeg glæder mig pænt meget til kl. 18!
Brugeravatar
Circe
Uglúk of Isengard

Pandekager!

Indlægaf Circe » lør 13. apr 2013 19:00

Jeg elsker pandekager... med is, marmelade og hvad man ellers kan putte i. Det nytter bare ikke noget at blive alt for forfalden til det ;)
Så skal vi ikke kalde det hverdags- og weekendvarianten?

Det sunde alternativ
1½ dl havregryn
1-2 spsk hvedemel
Sødemiddel svarende til 1-2 spsk sukker.
½ tsk bagepulver
½ tsk kardemomme
½ tsk salt
2,5 dl mælk
4 æggehvider

De tørre ingredienser blandes, hvorefter mælk og sammenpisket æg tilsættes. Dejen har godt af at stå en halv time, da havregrynene gerne må suge væde. Når dejen har stået lidt kan man tilsætte lidt mere mælk. Steges på en slip-let pande eller bare en pande med lidt smagsneutral olie.
Indrømmet: det er altså ikke helt som rigtige, dejlige, svampede pandekager, men et udmærket hverdagsalternativ.

De rigtig gode pandekager:
125 g hvedemel
½ tsk bagepulver
½ tsk salt
1 spsk sukker
½ tsk kardemomme
2,5 dl mælk
½ dl øl
3 æg
50 g smør

På samme måde. Har godt af at stå en halv time i køleskab - for smagens skyld!! Smeltet smør blandes i til sidst.
Brugeravatar
Circe
Uglúk of Isengard

Indlægaf Hansi » man 15. apr 2013 16:11

Hold dig væk fra sødemidler :) Der er virkelig mange sundhedsskadelige faktorer forbundet med det specielt hvad angår sødemidlerne: sucralose, xylitol, acesulfam og aspartam.
Så er det bedre at du får dit sukkerbehov dækket igennem helt almindelig sukker. Ved godt det lyder kliché, men du ville kunne forstå det hvis du læser om de enkelte sødestoffer og deres negative virkning på hormonalbalancen.

Ellers er jeg også selv varm tilhænger af minimal stivelse og minimal sukker ( inklusiv fructose). Får også det meste af mit fedtbehov dækket gennem olier og fedt fra fisk og nødder.

Er der desuden nogen der ved hvor man kan få grønkål henne? Har haft svært ved at finde det i supermarkederne :)
Hansi
Bølle Bob

Indlægaf Circe » man 15. apr 2013 17:18

Jeg tror, jeg beholder fructosen i min kost og undværer sukker i stedet :-)
Ved godt, at sødemiddel er omdiskuteret og det er klart, det skal minimeres.
Ved du hvordan det er med stevia? Det er sådan en rimelig ny type sukkererstatning...

Grønkål... Ja, i Bilka :-P
Brugeravatar
Circe
Uglúk of Isengard

Indlægaf Hansi » man 15. apr 2013 18:58

Fructose og sukker er essentielt det samme :) Men det er selvfølgelig bedre at få sit sukkerbehov dækket igennem fructose fra frugt ( da man således også får de mange vitaminer og mineraler med) end fra sukkeret fra slik.

Stevia lader til at være det mest sikre, indtil videre, hvad angår sødestoffer. Det er sådan set også en af de få 100% naturlige sødemidler. Det du spiser er sådan set bare pulver fra nogle blade der giver en virkelig sød smag. Umiddelbart skulle det ikke have nogen negativ virkning på din sundhed. Men det er relativt nyt, så der er meget lidt forskning på produktet indtil videre. Men hvis du endelig skal bruge sødestoffer, så brug hellere stevia end de andre som er bevist skadelige for din sundhed.
Stevia har en yderlig fordel - den indeholder i sit rene form ingen fructose så vidt jeg har læst mig frem til. Så du kan benytte det sideløbende med frugt og grøntsager uden at have dårlig samvittighed over dit fruktose-indtag!
Hansi
Bølle Bob

Næste

Tilbage til Træning og kost!